Hur länge växer de på höjden?
Hej! Förstår att det är individuellt. Min hanvalp är nu 7 månader och han har vuxit 3 cm på bara några veckor. Just nu hela 42 cm hög! Visste att han skulle bli strax över maxhöjden för shelties men trodde inte han skulle fortsätta växa såhär. Hur mycket mer kan han växa? Tycker han är bra i hullet då han väger knappt 9 kg. Hade tänkt köra lite agility då han tänder till ordentligt när han får leka på banan. Nu kanske det blir svårt att vinna om han kommer upp i large-klassen.
Det låter kul med agility! :)
Det finns shelties i alla storleksklasser i agility. Att storleken varierar är en av svårigheterna för uppfödare och utställare. De flesta shelties växer inte så mycket efter 6 månader, så visst har ni en chans att klara gränsen för large, som ju är 43 cm.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Tack för ditt svar. Tycker bara det är konstigt att han tagit fart i höjden nu efter han fyllt 6 månader. Vid 6 månader var han 39 cm och nu 42 cm. Höjden i sig är väl inga problem förutom om han passerar agilitygränsen för medium.
#2 Det är inte helt lätt att mäta höjden exakt även om man har ex en mätsticka. Kan du ha mätt fel?
Det är ingen nackdel att ha en hund som är lite över standarden (om man bortser från utställningar). Ofta har de mycket motor och vill träna mycket. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Det är ju som du säger individuellt hur länge de växer. Min ena smygväxte rätt länge men minns inte på rak arm runt vilken ålder han stannde. Han slutade iaf på 45,5 cm.
Large klassen i agility går internationellt tom 43 cm (upp till 42,99 cm och from 43 cm är de large) men nationellt får du tävla som medium med hund upp till 45 cm. Min tippar ju precis över med sina 5 mm extra, då han blev large 😎 Men det går bra för honom i large. Nu har vi inte kunnat träna eller tävla massor men han har ändå legat top 10 i stort sett varje start av ca 70-80 startande per gång (och då med fel) och som bästa nollade lopp placerat oss 4:a. Så det är minsann möjligt att klara sig i large! Sen blir det så klart svårare när man kommer upp i klass 3 och ska klå de där riktigt snabba bc:arna…
Håller tummarna för att din stannar som medium!
Låter ju bra att det går att komma på en bra placering ändå. Tycker egentligen om att de är modellen större. Min vovve blir ofta kallad aussie eller miniaussie, gör inte mig något egentligen. Tack för era svar! Hade ju varit fint att stanna på 42,99 cm 😃