Annons:
Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 1757 ggr
frost_schäfer
12/14/15, 8:08 PM

blandade färger

Har några frågor om vilka färger det blir om man korsar 

svart vitt- svart vitt

blue merle -skuggad

blue merle -blue merlie 

undrar också om det finns vita och svarta.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Annons:
Bello_O
12/14/15, 8:26 PM
#1

Sv-sv blir sv, finns också en liten chans att man får trf om föräldrarna är/har mycket trf-anlag har jag hört.

Blm-skuggad (sobel antar jag att du menar) ska man inte para. Sobelgenen är dominant och då kan blm-anlag "döljas", och om man sedan parar den hunden med en blå kan det bli dubbla merlegener vilket kan leda till blind/dövhet.

Blm-blm ska man inte heller para, det blir dubbla merleanlag och det kan leda till blind/dövhet som jag skrev ovan.

Det finns inte svarta eller vita shelties i Sverige, men i USA finns färger som color headed white.

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

_Wilma
12/14/15, 10:15 PM
#2

Du har redan fått bra svar av Bello_O. Tänkte bara förtydliga … 🙂

Svartvit och svartvit blir alltid svartvit. (Den svartvita genen är recessiv gentemot den trefärgade och även gentemot den sobla. Så en svartvit sheltie kan inte ha ett trefärgat eller sobelt anlag.)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Bello_O
12/15/15, 10:53 AM
#3

#2 Å ja, så var det ja. Hade det i huvudet av nån anledning?🤪

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Kitten86
12/15/15, 6:21 PM
#4

Du har fått bra svar, och förtydligande, om vad som gäller färgmässigt.
Kan bidra med denna länk som kan hjälpa till hur färgerna kan bli genetikmässigt i olika kombinationer. Man kan även klicka sig vidare och lära sig mer om sheltiens färg-genetik. OBS! Sidan är på engelska!

På länken ovan kan  man välja att göra teoretiska kullar både endast med information om den "synliga" färgen hos föräldrarna men även en mer specificerad teoretiskt utfall ifall man vet mer exakt föräldrarnas genetiska "färgkod". En sobel kan ex. vara dominant sobel (dubbla gener för sobel) eller även bära genen för trefärgat eller sv/v. Sobel är en dominant gen och om valparna ärver en sobel gen och en gen av någon annan färg så kommer den att "gömmas" av sobel genen som kommer göra hunden sobel i färg. Sobel är dominant över alla färger. Trefärgat är dominant över bluemerle. Sv/v är reccessiv och behöver ärvas i dubbel upplaga för att hunden ska få färgen.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Kitten86
12/19/15, 7:35 PM
#5

En bra sida för den som vill fördjupa sig i ämnet färggenetik på hund, sidan är på engelska.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

XeZafir
12/20/15, 5:15 PM
#6

Jag hade för mig att man kunde para 2 blue merle! Bara de inte var vita på insidan av låren bak.

Tänk så fel man kan ha, jag lär mig nya saker varje dag 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: