Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: valpar-avel
Läst 2645 ggr
Cassii
10

När ens drömmar (förhoppningsvis) blir verklighet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Förra året i april så fick jag godkänt kennelnamn, då uppfödning och bidrag till rasens utveckling alltid funnits i mina tankar. Förhoppningsvis får vi valpar första veckan i november, det ska bli så spännande! Önska tiden kunde gå fortare, så man kunde veta ifall det finns smått där inne 🙂 

Belger du Nord Camborn x Personlighetens Tommy C. ❤️

http://crushupkennel.weebly.com/planerade-kullar.html

MaxFlickan
1

Åh, vilka underbara hundar! Håller tummarna 👍

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Lavine
1

Åh, Tommy! Stort lycka till!

Bello_O
1

Har läst om allt på instagram, facebook och bloggen, så spännande! Håller tummarna för att allt ska gå enligt planerna😃

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Kitten86
1

Spännade!

Alltid roligt med valp pplaner och måste ju vara lite extra spännande för dig eftersom det är din första kull 😃

_Wilma
1

Så  spännande att planera en kull. Hoppas att allt går enligt planerna! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

meerschweinchen
1

Så himla roligt för dig och hoppas att allt går bra. Röja är så otroligt fin och även den blivande pappan!

Mvh Sabine

Cassii
5

Tack alla! 🙂 

Röja är idag på dygn 20, gått upp 100 gram. Hon är lugn, sover PÅ mig hela nätterna och även inne. Leker inte, går undan när de andra leker. Mer matglad än vanligt. Äter massor av gräs (illamående) och tycker nog hennes tuttar är ljust rosa. Otroligt spännande. 1 oktober är det UL 😃

xina10
0

Vad roligt, håller tummarna för att allt går som det ska och att du snart har en ljuvlig liten valpkull hemma hos dig 💕Hoppas på många härliga bilder på valpisarna sen. 😊

//Jonnix

Kitten86
0

Hur gick det för er på UL?

Cassii
4

Hej!

Det gick superbra på UL, minst 4 valpar kunde ses men troligen är det 6 (!) valpar där inne. Det var verkligen en helt obeskrivlig känsla att se de små liven i magen ❤️

luckysheltie
0

Åh vad roligt!😍

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

_Wilma
1

Spännande! 

Sheltien får i genomsnitt drygt 3 valpar, så det blir en stor kull om det är sex stycken. 

Har din tik ökat mycket i vikt? Vilken vecka är hon i just nu?

Hoppas att allt går bra! :)

Kitten86
0

Roligt att veta att det gömmer sig några små knyten därinne. Håller tummarna för att resten av dräktigheten går bra och att även förlossningen går fint.

Märker du mycket av dräktigheten på henne? Blivit rundare?

Cassii
7

Hon har väldigt fertila linjer, född i en kull på 5 valpar och det är 4-6 valpar de flesta kullar som är i hennes släkt. Vilket jag tycker är jättebra 🙂 

Hon har gått upp nästan 1 kilo och har gått 5 veckor 🙂 Hon är ganska rund..  Ökat cirka 4,5 cm kring buken.

_Wilma
0

#14 Det låter som om hon har bra gener. :)

Vet du hur mycket man kan förvänta sig att hon ökar i vikt när hon är fullgången?

Cassii
1

Ja det hoppas jag 🙂

Nä tyvärr.. Ökat från 34 till 42 cm runt midjan och cirka 1/3 del kvar av dräktigheten iaf. Så rund är hon.. 😛

Cassii
3

Valparna är nu 17 dagar gamla, det blev två stycken. Båda sobel, en hane & en tik. Har varit en otroligt kämpig resa då valparna inte gick upp i vikt första veckan, blev veterinären och nu blir de handmatade varannan timme.. så jag är helt slut. Tyvärr var valparna för små från början för att orka sätta igång mjölken som Röja hade så den har nästan sinat bort, lite har hon kvar men det är ytterst lite. Nu mår alla bra, valparna är otroligt pigga. Tiken öppnade ögonen dag 14 och hanen dygn 12. De kravlar runt en massor, sitter ner och ramlar en massor. Tiken kommer att stanna kvar här hos oss, de är verkligen bedårande. Trots att de är så små, men nu ökar ganska mycket varje dag. Känns skönt att det äntligen vänt 😃

Kitten86
0

Grattis till valparna!

_Wilma
0

Så skönt att det har gått bra till slut! :)

Det måste ha varit jättejobbigt att märka att de inte ökade i vikt första veckan, och även att handmata varannan timma. Hoppas att du har haft någon som har kunna hjälpa till! Du måste väl fortsätta handmata dem ett par veckor till fast Röja har en del mat?

Det måste ha känts extra skönt då det vände, att de ökar i vikt och är pigga!

Lycka till! :)

Lavine
0

Så kämpigt för er, skönt att det gett lön för mödan. Säger som ovan, de måste matas ett tag till nu? Duktiga ni är, allihopa!

xina10
0

Grattis till de små liven ❤️ Skönt att det börjar gå åt rätt håll❤️

//Jonnix

alltidnordin
0

Grattis til de små! Så fina de var 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Cassii
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ja, jag har fått sova två nätter av 19, då jag fått hjälp.. Så man börjar känna i kroppen att man fått för lite sömn 😃 Men det är såklart värt det. Jag kommer nog att behöva stödmata i 3 veckor till ungefär.. Men de sista veckorna kan de iallafall äta själva, och det längtar jag till!

(Tiken först, sen hanen)

xina10
0

Åh, så fina de är ❤️

//Jonnix

alltidnordin
0

Åh herregud va gulliga! 😍

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

_Wilma
0

Så fina! ❤️

Cassii
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Tack så jättemycket, de är små men naggande goda ❤️

Namnen är bestämda och kulltemat blev "Fighting" och namnen har en passande mening, har letat och klurat länge för att tillslut välja. Känner mig jättenöjd, och lilla Tilde kommer att stanna kvar. 

Crushup's Fighting Theo Rey & Crushup's Fighting Tilde Key. Fighting för allt kämpande, Theo är typ Gudsgåva och det känns som det är därför han fortfarande lever, och Rey från Röj. Tilde betyder styrka och Key från Kee 😍

_Wilma
0

Jättesöta!  🙂  Så passande namn!

Kitten86
0

Verkligen söta de är. Passande namn du valt till dem också!

meerschweinchen
0

Så söta och vilka passande namn! :D

Mvh Sabine

xina10
0

❤️

//Jonnix

Cassii
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu var de länge sen jag uppdaterade här.. Tyvärr fick hanen somna den 9 december 😕 Han hade fel på sina framben, benen i benen växte ojämnt så de ena var längre än det andra.. samt kobent på ena o hjulbent på andra. han satt bara o skrek o hos vet sa de att de hade gjort samma sak. hjärtat blöder, fast jag vet att det var rätt beslut för honom. 

Tiken mår bra! Hon är idag 7 veckor gammal o utvecklas varje dag. Helt bedårande! 😍

Cassii
5
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

<3

_Wilma
0

Verkligen tråkigt med hanen. Förstår att det var ett svårt beslut att ta, även om man vet att det var ett riktigt beslut.

Men så skönt att tiken utvecklas hela tiden. ❤️

Ska bli spännande att få följa henne. :) Hon är jättesöt!

Kitten86
0

Tråkigt att det blev som det blev med hanen, tufft beslut men helt rätt att göra. Kul att se lite uppdatering om tiken och att få se hur fint hon växer.

Cassii
4

Kändes verkligen tungt.. Trodde inte man kunde fälla så många tårar, men det är väl så med naturen ibland. Allt stämmer inte alltid ❤️

Hon är otroligt fin, liten men naggande god 😃

Bello_O
0

Hon är nå förfärligt söt!😃

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

meerschweinchen
0

Vilken söt liten tjej du har! :D

Mvh Sabine

xina10
0

Du har haft det tufft, förstår din sorg men som du själv sa , naturen har sin gång. Skönt att allt går som det ska med lilla tjejen, jag önskar er all lycka efter allt ditt kämpande. 💞

//Jonnix

Cassii
0

Tack, kan inte annat än att hålla med ❤️

emma93
0

Du fick en tuff start med din uppfödning. <3 Håller tummarna hårt för din söta lilla tjej!

Cassii
0

Tack så mycket! Hoppas på en enklare kull nästa gång ❤️

thea_thea
0

Bedårande <3