Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1245 ggr
Runans
3

Fånga ögonblicket - fota och redigera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Så här på det nya året och med en ny valp i flocken tycker jag det  skulle det vara kul att dela med mig och få tips och idéer från er mer kunniga inom fotografering och bildbehandling.  För visst är det roligt att fota våra pälsklingar men att få till bra bilder är inte lika enkelt.  Bilder säger mer än tusen ord sägs det…

Målet för mig 2016 är att  använda de manuella inställningarna på kameran. Har tidigare bara använt autoläget, men vill kunna få fina bilder av mina hundar i rörelse.  Har testat lite grundläggande  manuella inställningar under julen och ska så småningom försöka fånga hundarna i lek och rörelse. Här är det väl bara övning som gäller antar jag

Vilka redigeringsprogram använder ni?  Har en mac och redigerar lite i  IPhoto. Vad är nästa steg, vilket/vilka program använder ni för redigering?  Vill först och främst bli bättre på bilder men blir också lite nyfiken på de möjligheter/mallar som jag ser många använder sig av för att förstärka, förtydliga, rama in, sätta text osv. Tips att börja leka med? 

Helt  grön på detta med fotografering, men vågar mig ändå på att lägga ut ett par av mina försök på motljusbilder.

Vore kul att byta erfarenheter med er som också gillar att fånga ögonblick av den lycka och glädje våra sheltiesar ger.

God fortsättning på det nya året till er alla!

alltidnordin
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Underbara hundar och fina bilder! Vad använder du dig av för utrustning när du fotograferar?

När det kommer till redigering av bilderna använder sig nog de allra flesta av Adobe Photoshop, lightroom eller något liknande. Där kan man göra lite mer avancerade saker om man är kunnig. Det finns även gratistjänster, Picasa till exempel. Ett kanonverktyg för den lite mer okunniga, där kan man redigera bilderna på ett mycket smidigt sätt.

Jag själv använder Adobe Photoshop CC och är helnöjd🙂 Bifogar några bilder jag tagit under vintern på min kille!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Kitten86
3

Vad gäller fotografering så gäller det att ha en bra kamera och ett bra objektiv och sen är det att träna, träna, träna på att ta bra bilder som gäller. Rörelsebilder är ju knepigare än stilla motiv. Sen kan man absolut göra en hel del med sina bilder i redigeringsprogram också och t.ex snygga till vissa saker. Jag använder Photoshop Elements, vilket är ett bra program som man kan göra en hel del i. Sen finns Photoshop i flera "paket" med olika mycket funktioner, utöver Elements så finns t.ex Lightroom. Jag skulle själv vilja ha fulla versionen av Photoshop men det är ganska dyrt.

JellieLewis
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Som #2 säger så är det mycket beroende på kamera och objektiv :-) Tidigare använde jag photoshop som är bra om man vill redigera och spara bilderna i ett bra format efteråt. Just nu använder jag Lightroom då jag inte använder ram eller skapar egna bilder/målningar :-) Det bästa är photoshop, men dyrt ;-)

GuUuLd
5
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Visst gör kamera/objektiv en hel del, men då är det främst bra, ljusstarka objektiv (med lågt bländartal typ f/1.2-2.8) man ska lägga fokus på. Kameran är inte fullt så viktig om du lär dig hur du ska använda den, men visst en fullformatare med större sensor är mycket mer ljuskänslig än "semiproffskamerorna" med APS-C sensor. När det kommer till bildbehandling så kör jag själv Photoshop CC och fotar numera alltid i RAW eftersom man har mycket större möjligheter när det kommer till redigering av en RAW-fil än en JPEG fil som kameran själv lägger en liten "bildbehandling" på.

Men djur i rörelse kräver en rätt snabb slutartid och då är det extra bra med ljuskänsliga objektiv, så man kan använda ett lågt bländartal men ändå inte behöver använda ett allt för högt ISO. Högre ISO gör bilderna gryniga (som visserligen kan fixas till viss del i redigeringsprogram).

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Runans
0

Tusen tack för alla tips! 

Underbara bilder ni alla har,  jag blir så inspirerad!

Jag har en Nikon D7100 där ett enkelt objektiv ingick. Förstår att jag bör fortsätta öva och åter öva och börja använda Photoshop/Lightroom. Sen ska jag nog satsa på ett bättre objektiv. #4 var sparar du dina bilder i RAW? Antar att man måste vara hård mot sig själv och bara spara de bästa bilderna ; )

Är ni självlärda eller har ni tips på någon onlinekurs eller liknande?

alltidnordin
2

#5 Ett bra, prisvärt objektiv är Nikon AF-S 50/1,8 (eller ännu billigare Nikon AF 50/1,8), men sen beror det mycket på fotogrfen också, så öva massor! Du kommer knäppa underbara bilder🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

_Wilma
2

#5 Jag har också en Nikon, en Nikon D5100 (äldre modell av D 5200).

Jag har köpt till ett par objektiv, bland annat ett som fotar i intervallet 55 - 200 mm. Bra om man tar på lite längre avstånd. :)

Jag fotar i Nikons RAW-format som kallas NEF. Om man använder det bildbearbetningsprogram som ingick, kan man i efterhand göra en del ändringar.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

XeZafir
1

Vilka fantastiska bilder ni har tagit på era hundar!

Jag är kvar i autoläge och utan att redigera, jag fattar ingenting när jag går in där 😕 Men var bara tvungen att kommentera era fina bilder ändå!

GuUuLd
2

#5 Har dem liggande på datorn ett tag men flyttar sedan över till en NAS (extern hårddisk typ) när det blir lite för mycket på datorn.

Det mesta har jag lärt mig själv, men på senare tid har jag köpt ett par webbkurser hos Emelie Ohlsson där jag framför allt lärt mig mer om redigering 🙂

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties