Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: beteende-och-lydnad
LĂ€st 2108 ggr
xina10
2016-01-03 12:15
1

Löptid 😳

Hej pÄ er, vill bara kolla med er hur era tikar fungerar under löp. Mina tvÄ har följts Ät nÀr de har löpt utom denna sista gÄng. Buffy löpte för nÄgon mÄnad sedan och nu har Phoebe börjat löpa. Tror att det blev lite annorlunda denna gÄng eftersom Phoebe parades förra löpet och var drÀktig och fick valpar som tyvÀrr inte klarade sig. Kanske dÀrför hon löper annorlunda denna gÄng. Hon hÄller det sÄ rent efter sig sÄ jag har bara misstÀnkt att hon löper men idag nÀr hon lÄg ner pÄ golvet tog jag en bit papper för att trycka mot vulva och dÄ sÄg jag att det var blod. Förr nÀr bÄda har löpt sÄ har de stÀllt upp sig för varandra och Àven testat att rida pÄ varandra och bytt plats men inte varit arga eller sÄ. Men nu beter sig Buffy annorlunda och vill ha Phoebes uppmÀrksamhet genom att ta pÄ henne och svansar runt henne och piper, Phoebe blir för det mesta förbannad. Men Buffy löper ju inte men gör de sÄ ÀndÄ? Precis som om hon vore en hanhund som ska visa upp sig. HÀnder nÄgon gÄng om dagen. NÀr de löpt samtidigt sÄ har ingen av de blivit irriterade pÄ varandra. Hur har ni det nÀr det Àr löp och nÀr ni har fler tikar ihop?

//Jonnix

_Wilma
2016-01-03 14:40
1

Phoebes drÀktighet spelar nog en roll för det dröjde innan hon löpte. Mina hÄller ocksÄ "rent efter sig", sÄ man fÄr testa med ett papper för att se om de löper.

Mina tvĂ„ Ă€ldsta har löpt samtidigt de senaste löpen. De försöker rida pĂ„ varandra, sĂ€rskilt under höglöp. Efter höglöpet slutar de ganska tvĂ€rt. Ska bli intressant att se om de följs Ă„t i löpen nu nĂ€r Milla har haft valpar. 

Tilda som snart Àr 17 mÄnader löper just nu utan att de Àldre löper. De andra har inte försökt rida pÄ henne Ànnu. Hon har precis börjat löpa.

#0 Kommer Phoebe att paras under Äret? :)

SajtvÀrd pÄ Sheltie IFokus

xina10
2016-01-03 18:11
1

#1 Jag Àr sÄ kluven, men en uppfödarkompis till mig tycker att jag ska göra det men jag Àr lite orolig eftersom det gick som det gjorde i somras. Men det betyder ju inte att det kommer bli likadant denna gÄng och skulle det bli sÄ fÄr jag ha förvarnat veterinÀr om ev ett snitt. Jag ska fixa kennelnamn med men har inte bestÀmt namn Àn, tog det lÄng tid innan ditt namn var godkÀnt? GÄr uppfödarutbildningen just nu och har bara juridiken kvar. Du har redan hunnit med tvÄ kullar och jag lÀngtar sÄ till min första kull.

//Jonnix

_Wilma
2016-01-03 19:21
1

#2 Vet du varför det inte gick bra i somras? (TĂ€nkte om det finns nĂ„got man kan förebygga. ) Bra att du har förvarnat veterinĂ€r. 

#2 Det tog inte lĂ„ng tid att fĂ„ kennelnamnet godkĂ€nt. Det som tog tid var att komma pĂ„ förslag pĂ„ kennelnamn. Jag fick inte de tvĂ„ första namnen jag sökte pĂ„ utan det tredje (av fyra).

SajtvÀrd pÄ Sheltie IFokus

xina10
2016-01-03 19:36
2

#3 Nej vi vet inte varför det blev sĂ„, vet sa att hon kunde ha nĂ„gon infektion och att det kunde bero pĂ„ det men kan ju Ă€ven vara att hon har svagt vĂ€rkarbete. Enda sĂ€ttet att fĂ„ veta Ă€r om jag parar henne igen. Jag har fĂ„tt ihop 4 ev kennelnamn ska bara skicka ivĂ€g men vĂ€ntar fortfarande pĂ„ att komma pĂ„ det rĂ€tta 😊

//Jonnix

emma93
2016-01-04 09:23
3

Det Ă€r vanligt att löpet förskjuts motsvarande drĂ€ktighetens lĂ€ngd har jag för mig, och jag tror att det stĂ€mt ganska exakt pĂ„ de fĂ„ kullar jag haft. Sen spelar ju andra faktorer in ocksĂ„, klimat/Ă„rstider, andra tikars löp,  mm. Men det Ă€r i alla fall inget konstigt att de inte löper samtidigt nu.:)

Mina tikar har alltid "dansat" och uppvaktat varann vid löp Ă€ven om inte alla löper samtidigt. Tycker att tikar ofta Ă€r mer uppvaktande mot andra tikar Ă€n hanar, hanarna biter de ifrĂ„n mot Ă€nda tills höglöpet ( i alla fall de jag haft), men andra tikar kan de hĂ„lla pĂ„ och uppvakta hela löpet. Vi har det sĂ„ just nu faktiskt:), och det Ă€r bara den ena (dottern) som löper trots att de löpte samtidigt förra gĂ„ngen. 

Ang kennelnamn sĂ„ kan jag tipsa om att kika pĂ„ FCIs sida över kennelnamn, sĂ„ kan du lĂ€tt se om dina förslag redan Ă€r upptagna, eller om det finns liknande. NĂ€r jag skaffade kennelnamn pĂ„ 90-talet tog det en vĂ€ldans tid för varenda förslag jag hade var antingen likartat eller likadant, trots att jag tyckte jag hade vĂ€ldigt unika förslag :-D. Jag upplever det att man lĂ€ttat lite pĂ„ det med likartat, dĂ„ det Ă€ven inom samma raser numera finns vĂ€ldigt lika namn, förvillande lika. Det var kanske nödvĂ€ndigt till slut.  HĂ€r Ă€r lĂ€nken till kennelnamn hos FCI:

http://www.fci.be/en/affixes/

/emma93

xina10
2016-01-04 12:58
1

#5 Tack för info, dĂ„ Ă€r det som det ska hemma 🙂Jag har kollat namn pĂ„ FCI och tror jag hittat namn jag kan anvĂ€nda men Ă€r inte sĂ„ sĂ€ker pĂ„ om jag gillar dem riktigt. Vill ju ha ett som man inte kommer att tröttna pĂ„. Det Ă€r bra att man kan kolla dĂ€r pĂ„ FCI.

//Jonnix