Löptid đł
Hej pÄ er, vill bara kolla med er hur era tikar fungerar under löp. Mina tvÄ har följts Ät nÀr de har löpt utom denna sista gÄng. Buffy löpte för nÄgon mÄnad sedan och nu har Phoebe börjat löpa. Tror att det blev lite annorlunda denna gÄng eftersom Phoebe parades förra löpet och var drÀktig och fick valpar som tyvÀrr inte klarade sig. Kanske dÀrför hon löper annorlunda denna gÄng. Hon hÄller det sÄ rent efter sig sÄ jag har bara misstÀnkt att hon löper men idag nÀr hon lÄg ner pÄ golvet tog jag en bit papper för att trycka mot vulva och dÄ sÄg jag att det var blod. Förr nÀr bÄda har löpt sÄ har de stÀllt upp sig för varandra och Àven testat att rida pÄ varandra och bytt plats men inte varit arga eller sÄ. Men nu beter sig Buffy annorlunda och vill ha Phoebes uppmÀrksamhet genom att ta pÄ henne och svansar runt henne och piper, Phoebe blir för det mesta förbannad. Men Buffy löper ju inte men gör de sÄ ÀndÄ? Precis som om hon vore en hanhund som ska visa upp sig. HÀnder nÄgon gÄng om dagen. NÀr de löpt samtidigt sÄ har ingen av de blivit irriterade pÄ varandra. Hur har ni det nÀr det Àr löp och nÀr ni har fler tikar ihop?
//Jonnix
Phoebes drÀktighet spelar nog en roll för det dröjde innan hon löpte. Mina hÄller ocksÄ "rent efter sig", sÄ man fÄr testa med ett papper för att se om de löper.
Mina tvÄ Àldsta har löpt samtidigt de senaste löpen. De försöker rida pÄ varandra, sÀrskilt under höglöp. Efter höglöpet slutar de ganska tvÀrt. Ska bli intressant att se om de följs Ät i löpen nu nÀr Milla har haft valpar.
Tilda som snart Àr 17 mÄnader löper just nu utan att de Àldre löper. De andra har inte försökt rida pÄ henne Ànnu. Hon har precis börjat löpa.
#0 Kommer Phoebe att paras under Äret? :)
SajtvÀrd pÄ Sheltie IFokus
#1 Jag Àr sÄ kluven, men en uppfödarkompis till mig tycker att jag ska göra det men jag Àr lite orolig eftersom det gick som det gjorde i somras. Men det betyder ju inte att det kommer bli likadant denna gÄng och skulle det bli sÄ fÄr jag ha förvarnat veterinÀr om ev ett snitt. Jag ska fixa kennelnamn med men har inte bestÀmt namn Àn, tog det lÄng tid innan ditt namn var godkÀnt? GÄr uppfödarutbildningen just nu och har bara juridiken kvar. Du har redan hunnit med tvÄ kullar och jag lÀngtar sÄ till min första kull.
//Jonnix
#2 Vet du varför det inte gick bra i somras? (TÀnkte om det finns nÄgot man kan förebygga. ) Bra att du har förvarnat veterinÀr.
#2 Det tog inte lÄng tid att fÄ kennelnamnet godkÀnt. Det som tog tid var att komma pÄ förslag pÄ kennelnamn. Jag fick inte de tvÄ första namnen jag sökte pÄ utan det tredje (av fyra).
SajtvÀrd pÄ Sheltie IFokus
#3 Nej vi vet inte varför det blev sĂ„, vet sa att hon kunde ha nĂ„gon infektion och att det kunde bero pĂ„ det men kan ju Ă€ven vara att hon har svagt vĂ€rkarbete. Enda sĂ€ttet att fĂ„ veta Ă€r om jag parar henne igen. Jag har fĂ„tt ihop 4 ev kennelnamn ska bara skicka ivĂ€g men vĂ€ntar fortfarande pĂ„ att komma pĂ„ det rĂ€tta đ
//Jonnix
Det Àr vanligt att löpet förskjuts motsvarande drÀktighetens lÀngd har jag för mig, och jag tror att det stÀmt ganska exakt pÄ de fÄ kullar jag haft. Sen spelar ju andra faktorer in ocksÄ, klimat/Ärstider, andra tikars löp, mm. Men det Àr i alla fall inget konstigt att de inte löper samtidigt nu.:)
Mina tikar har alltid "dansat" och uppvaktat varann vid löp Àven om inte alla löper samtidigt. Tycker att tikar ofta Àr mer uppvaktande mot andra tikar Àn hanar, hanarna biter de ifrÄn mot Ànda tills höglöpet ( i alla fall de jag haft), men andra tikar kan de hÄlla pÄ och uppvakta hela löpet. Vi har det sÄ just nu faktiskt:), och det Àr bara den ena (dottern) som löper trots att de löpte samtidigt förra gÄngen.
Ang kennelnamn sÄ kan jag tipsa om att kika pÄ FCIs sida över kennelnamn, sÄ kan du lÀtt se om dina förslag redan Àr upptagna, eller om det finns liknande. NÀr jag skaffade kennelnamn pÄ 90-talet tog det en vÀldans tid för varenda förslag jag hade var antingen likartat eller likadant, trots att jag tyckte jag hade vÀldigt unika förslag :-D. Jag upplever det att man lÀttat lite pÄ det med likartat, dÄ det Àven inom samma raser numera finns vÀldigt lika namn, förvillande lika. Det var kanske nödvÀndigt till slut. HÀr Àr lÀnken till kennelnamn hos FCI:
/emma93
#5 Tack för info, dĂ„ Ă€r det som det ska hemma đJag har kollat namn pĂ„ FCI och tror jag hittat namn jag kan anvĂ€nda men Ă€r inte sĂ„ sĂ€ker pĂ„ om jag gillar dem riktigt. Vill ju ha ett som man inte kommer att tröttna pĂ„. Det Ă€r bra att man kan kolla dĂ€r pĂ„ FCI.
//Jonnix