Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 1470 ggr
lindqvist96
0

Ful päls

Hej!

Jag har ett problem med mina två hundar som påverkar min shelties päls väldigt mycket. När dem blir exalterade och uppe i varv (när dem busar, träffar andra människor eller hundar osv) börjar min ena hund tugga på sheltiens päls så mycket att det ser ut som om någon varit där med en sax. Jag avbryter alltid detta beteénde men det förekommer också när jag inte är i närheten så jag vet inte vad jag ska göra åt saken.

Sheltien som heter Ozzy fäller väldigt mycket och har gjort det ett tag. Det har även påverkat hans päls mycket, och nu verkar det som pälsen aldrig återhämtar sig tack vare min andra hund. Hela ryggen och vissa områden på sidorna ser "kortklippta" ut. 

Man har ju funderat på klippa hela pälsen jämn eftersom det inte ser vackert ut men jag har hört att man inte ska klippa sheltiens päls. 

Men ni kanske har några tips på hur jag ska göra? Finns det något man kan ge hunden så pälsen blir finare? Något jag kan göra för att ändra min andra hunds beteende? 🤔

Börjar bli frustrerande..

lindqvist96
0

Tanken är ju att jag ska ställa ut honom till våren/sommaren, så jag vill helst att han ska ha en fin päls tills dess!😕

XeZafir
1

Se om du kan ersätta den hund som blir tuggad på med en mjuk sak ex? Stoppa in den i hans mun och se om du genom att göra detta kan få honom att sluta tugga på sin kompis. Sen är det ju bäst att få honom att sluta helt, men under tiden tänker jag.

Jag ger Oliver´s omega  till mina. Beställer via Olviers på nätet. Jag upplever att pälsen på samtliga har blivit jämnar, slätare och mjukare. Vet inte om det hjälper få ut pälsen eftersom den blir utsatt ofta. Men ett tips om än inte 100% att det ger den effekt du är ute efter. Dessutom har minas pälsar blivit lättare att borsta och skapar mindre/färre tuvor bakom/vid öronen.

lindqvist96
0

Okej tack för tipsen! :)