När har ni täcke på?
Nyfiken på och när ni använder täcke på era hundar? Tänker primärt på vintertäcke.
Vid någon speciell temperatur eller när ni själv börjar använda tjocka jackan? Vid snö? Blåst? Regn?
Vi har tillsammans 4 Shelties. Jag har täcke till samtliga men har hittills bara använt täcke till den ena. Att jag använder till henne är att när hon flyttade hem till oss för 3-4 månader var hon rakad. Även om hennes päls har vuxit ut ganska bra så känns det inte som om hon har så mycket underull än.
Kanske ska tillägga att jag bor i södra/mellersta Skåne - Lund och vi fick typ minusgrader för typ en vecka sedan och snö igår :) (Sistnämnda gläder mig dock, lite ljusare).
Jag upplever inte att de andra tre är kalla eller fryser, tvärtom, de vill aldrig gå in :) det vill däremot hon som har täcke. Mest när hon inte har täcke dock.
Jag har aldrig värmetäcke på mina, de klarar sig allt som oftast. Det är bara några få dagar på vintern som är riktigt kalla och då tar vi helt enkelt fler och kortare promenader, det känns onödigt att ha ett täcke för en vecka om året bara. Vilket verkar vara just nu, på fredag blir det -30*c… På måndag blir det -3 igen bara. Upplever inte att de fryser nu vid 23 minus, bara lite om tassarna.
Funderar dock på att köpa ett var ändå haha.. Vi får se hur länge den här kylan håller i sig. Vi bor i Västerbotten norr om Umeå för att tillägga.
Regntäcke har vi om det är för blött & regnigt.:)
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
När jag upplever att vädret är rått och det är skapligt med minusgrader (under -10) ungefär. Alltid efter träning när det är kallt!
Detta eftersom Dizzy är smal (men lagom) i hull men Extra är väl smal och skulle gott och väl kunna öka lite i vikt utan att det skulle göra något. Då jag redan ger dem bra mat och "mer än vad de ska ha" vill jag inte att all energi ska gå åt till att hålla värmen utan till att sätta/bibehålla muskler.
Men jag tror på att var och en gör som passar sig själv och sin hund bäst!
Detta funkar för oss 🙂

Detta är från dagens prommenad
Vid kalla temperaturer endast efter träning/tävling (använder då backontrack) annars aldrig då mina klarar kylan mer än väl. Annars har jag bara regntäcke vid långpromenader när det är mer än duggregn ute (annars blir det så mycket smuts som följer med in).
Har normalt sett bara täcke på dem vid bilåkning när det är kallt vintertid. Inte för att de visar att de fryser då, men för att spara deras leder och muskler. Sen har jag haft täcke på de som behövt det tillfälligt, t.ex riktigt gamla Shelties som kanske fällt av lagom till det blivit svinkallt, eller om någon opererats och rakats på något område, när det varit riktigt kallt.
Jag använder aldrig täcke på Jackie, jag har en tunn overall som är tänkt att användas när det är snö som klumpar sig lätt i pälsen men den passar inte så bra. Nu när det varit sådär 30 minus grader i veckan har jag funderat på om jag borde köpa ett täcke för dessa kalla dagar. Kanske att man införskaffar sig ett iaf.
Mvh Sabine