Hitta bra kennel.
Har tänkt mig att skaffa sheltie till valp till sommaren. Önskar tips om bra, seriösa uppfödare, som endast avlar på helt friska föräldrar. tack för tips :))
Finns många bra kennlar därute i vårt avlånga land. Till att börja med skulle jag fråga: vad är du ute efter?
Uppfödare inom ett visst avstånd från där du bor, ser du helst några särskilda meriter på föräldrarna (och leden bakåt), vad i hälsoväg vill du ska vara kollat, ska bara föräldrarna vara hälsokollade eller ett visst antal led bakåt, någon viss färg du är ute efter på din framtida hund, vad har du tänkt dig med din framtida hund (sällskap vs tävlingshund)?
Alla ställer vi olika krav på uppfödare och är ute efter olika saker när vi letar uppfödare. Detta gör att jag kan tycka att någon är bra medans en annan inte alls gillar den uppfödaren. Det finns som sagt många bra och seriösa uppfödare fördelade över vårt avlånga land. Så till att börja med är det bra om du mer specificerat vet vad du är ute efter 😃
Har du t.ex. kikat runt på rasklubbens hemsida över uppfödare? Om inte är det en bra början…. Du kan även kika på SKK's köpa hund på listan över registrerade sheltie uppfödare.
SKK's lista över sheltie uppfödare
Tack för svar! Jag har kollat på sssk uppfödarlista och överlag kollat runt en hel del. Men det finns ju så många så blir helt förvirrad. Tycker bland annat att det är viktigt att föräldrar och gärna bakåt också är utan problem med patella samt ögon u.a. Jag ska främst ha hunden som familjemedlem för sällskap och att ha kul tillsammans med. Kanske lite agility och lite andra kurser men endast på lätt hobbynivå. Vill främst ha en riktigt god vän att gå långa skogspromenader med och bus hemma på gården. Jag bor i södra dalarna så inte allt för långt bort men en radie på iaf 20-30 mil är helt ok.
Kul med sheltieplaner. :-) Jag tänkte väl svara ungefär som #1. Som du sett finns det många uppfödare. Det kan ju hända att någon här dyker upp med ett klockrent tips, men fram till dess: leta runt på alla hemsidor du hittar, samtidigt som du har en flik på SKK Hunddata öppen. ;-) Du lär dig på vägen vad du gillar och vill ha, du har ju redan en del önskemål. Patella är ganska ovanligt att det är kollat.

En bra kennel, som avlar seriöst och i litet format är i närheten av Helsingborg Skåne, Windheart´s, hon avlar för hundar i fart och inte åt utställning, (även om min kom 2 på Malmö Valp). Härliga hundar som passar min livsstil.
Men som ovan redan skrivit, det gäller hitta en kennel som har hundar som passar en själv,
Lycka till med valpsök och hoppas du hittar en goding som är rätt för dig!