Väldigt skällig
Hej! Min sheltievalp på 3 månader är så otroligt skällig. Har en lundehund hemma och trodde han var skällig. Tji fick jag! Haha.. Han skäller när han hör någon komma, sen när man kommer in blir han glad och slutar. Men lillan…. Hon skäller när vi håller på med mat, hon skäller när hon leker med oss eller lundehunden, hon skäller när hon vill ha uppmärksamhet, när hon vill ha mat, etc. Har inte direkt uppmuntrat detta utan ignorerar skällandet mest. Någon mer än jag som haft en skällig valp? Min lundehund skällde ingenting som valp. Började med vaktskall när han vart könsmogen vid typ 5 månader. Hon har alltså skällt sen 8 veckors ålder.. Kanske bara en ljudlig tjej? ;)
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Ja, vissa individer är mer ljudliga än andra inom rasen! Min yngsta, idag en bit över två år, var otroligt skällig/ljudlig som valp. Han hade ljud för sig för allt han ville…. Han var utråkad, busig, glad, hungrig, exalterad/glad, mys sugen osv osv. Jag har ignorerat honom för det mesta och sen tränat in "sshhh" som tystkommando. Idag kan han ge skall när han är superglad t.ex. på agilityplan, när det kommer någon/ plingar på dörren och skälla på min andra hund när han vill leka och den äldre inte alls är sugen 😃
Så det finns hopp så fortsätt träna. Vissa är som sagt mer ljudliga än andra och det är (på vissa sätt/ i vissa situationer) ganska charmigt 😎
Jag håller med dig! Haha får fortsätta ignorera hennes skall. Tur de inte är lika ljusa som min äldre hund här hemma ;) ja charmigt i vissa situationer faktiskt. 😄 tur det finns hopp! Haha.. #1
Skråmyrs blogg

Vi har fyra Shelties, alla olika givetvis och även med skällandet.
En skäller typ aldrig
två skäller vid lek och besök
en skäller jämt! Hon är snart tre och vi har tidigare försökt ignorera henne , men nu har vi tappat orken på detta eviga skällande.
Vi säger till henne tyst och hjälper inte detta med en vanlig ton i rösten, "lägger" vi henne som tikar gör med valpar. Lite sent i hennes ålder men faktum är att det hjälper. Hon har minskat sitt skällande och allt oftare kan vi bara säga "tyst" och hon slutar skälla! Vi är glada för detta här hemma 👍
Okej, ja det verkar så! Allt fungerar ju olika på olika hundar. #3
Skråmyrs blogg