Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 772 ggr
CayKantos
0

Om Sheltie nr 2

Hej igen!

Svaren på vår "Om Sheltie" gav oss lite nya funderingar!

Många av er nämner det med den stora variationen inom rasen såsom att några är väldigt lata medan andra har hur mycket energi som hälst, etc. Vi undrade då hur vi skulle gå till vägs med att hitta en kennel som föder upp Shelties som passar henne (min kompis), vi vet det också handlar om individer men det finns ju kennlar som föder upp utställning och andra bruk, mm.

Hon vill gärna köra främst Agility med sin hund och evt lydnad samt testa på lite olika saker :) Hon kommer bo i stan inom typ ett år och det är om ca 1-2 år hon skaffar hunden hoppas hon på. Hon hade hoppats att inte få en hund med så himla mycket päls som några Sheltisar kan få, därför tror vi att tik passar bäst då vi helst inte vill välja själva hunden efter utseendet. På och av knapp hade vart ett + men som jag har förstått är det vanligt inom rasen. 

Så kan några ge tips på hur man kan hitta lämplig uppfödare samt hur man kan beskriva till uppfödaren vad man önskar i sin framtidiga hund? Vilka frågor är bra att ställa uppfödaren? Något annat som är bra att tänka på? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Kitten86
0

Jag skulle tipsa om att börja kika runt på uppfödare på t.ex sheltieklubbens hemsida för att hitta en kennel som passar både vad gäller kennelinnehavaren, avels ideal och vad det är för hundar hen har.  Ofta när man kikar runt på en kennels hemsida så hittar man info om vad det är som kennelinnehavaren föder upp för "typ" av hundar. Vissa är mer inriktade på utställning även om man för den sakens skull kan köpa en hund av den kennel och köra agility, lydnad eller annan sport. När man hittat den kennel som man tycker känns rätt så kontakta innehavaren och för en dialog om era frågor och funderingar. Fråga om man får komma på besök och träffa hen och hundarna för att fatta sig en uppfattning. Hittar ni en bra och seriös kennel så kommer din kompis kunna få mycket bra hjälp med att sen så småningom att hitta den rätta individen som passar in på din väns liv och önskemål.

Alla frågor och funderingar som du ställer här kan du även ta upp med den potentiella uppfödaren och hålla en öppen dialog.  Och vad gäller hur man framför vad man är ute efter i sin framtida hund så var bara öppen och berätta precis vad det är man vill kunna göra med sin hund. Uppfödaren kommer även säkert ställa en del frågor till dig/ din kompis för att få en helhets bild av vad det är för hem som erbjuds och vad du/ni söker efter för typ av hund.

CayKantos
0

Tack #1 ! Problemet med att åka och besöka är då att vi bor i Danmark och gärna vill köpa från Sverige då det helt enkelt känns bäst :P Men vi ska kolla på det, vi är ju ändå i Sverige och besöker i framtiden :)

Instagram

Kitten86
0

Förstår att det ger ett problem. Då skulle jag säga att man istället får försöka skapa sig en uppfattning genom en hel del kontakt med uppfödaren och kanske även kika runt efter information om hundar som uppfödaren fött upp tidigare som kan ge en fingervisning om vad det kan bli för hund man får. Har själv importerat en hund från en uppfödare i Polen och var själv inte dit och besökte hundarna/föräldrarna innan utan träffade uppfödaren (och min valp) första gången vid hämtning av min hund. I sådana fall får man ju ta en del på ren tro och förlita sig på uppfödaren 😃

Varför inte köpa en hund i Danmark eftersom ni ändå bor där, om jag får fråga? Finns det någon särskild anledning till varför ni/hon vill köpa i Sverige? Måste ju finnas många bra och seriösa uppfödare av rasen även i Danmark!

CayKantos
0

Jag är bara mest djurkunnig i Sverige om man kan säga så… Har ingen aning hur någonting funkar i Sverige. Då känns det som sagt oxå bara helt enkelt bäst :) #3

Instagram