Liten?
Heej igen, igen, igen ;)
Jag är så splittrad.. Var liksom 100% säker på Aussie, men då började jag ju få ögonen upp för Sheltie… Känns som en lite mjukare hund att starta med eftersom detta är min första hund, är dock ganska hundkunnig och har tränat olika hundar.
Är dock lite rädd för att hunden är för liten för mig.. föredrar egentligen stora hundar, men mellanhundar går också bra, små hundar är dock lite.. för små ? 😉 Pälsen är också mera än jag känner mig bekväm med..
Samtidigt vill jag inte stänga ut rasen bara på grund av storlek och päls då jag verkligen fall för deras personlighet, som jag uppfattad den IAF.
Några ideér på vad man kan göra?🤦♂️
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Vad var det som gjorde att du hade bestämt dig för aussie? Jag tänker att du inte ska kompromissa med ras för att du "borde", om du förstår hur jag menar, om du vill träna mycket hund (både mängd och typ av hund ;-) ) och gillar storleken och rasen i övrigt ska du inte känna att du bör ha en enklare ras först. Men sen blir ju många shelties lite för stora mot rasstandarden, kanske kan du hitta en sheltie som passar dig både i lynne och storlek. Problemet är väl att hitta just den hunden, inser jag.
Ja det är det nämligen ;) Problemet är att jag föll för Aussien då planen var att stanna i Sverige direkt efter gymnasiet. Nu är planerna dock ändrat och jag kommer flytta till Danmark i typ 2 år innan jag flyttar tillbaka till Sverige för att fortsätta utbildning. I Danmark har jag tyvärr inte samma möjligheter att aktivera hund som jag har i Sverige, kommer nog fortfarande har möjlighet med Agility hoppas jag! Men möjlighet att ha hunden lös i skogar och så kommer inte hända lika mycket då jag måste åkaa en bit för att komma til skogen. Så jag kände att eftersom jag nog kommer skaffa hund omkring vintern 2016 att det kanske var lite smartare att starta med en Sheltie eftersom dom är lite mere down to earth men fortfarande har det där intresset för att träna och så och då skaffa Aussien lite senare. Samtidigt vill jag gärna ha Aussien då jag verkligen planerar ett aktivt liv och hoppas på att utbilda oss inom räddningstjänsten med hunden :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag har både sheltie och aussie, kan inte sticka under stolen med att aussiens storlek känns mer anpassad för mig. Samtidigt som sheltien är otroligt behändig med "den stora hunden" i den lilla kroppen.
Pälsvård är såklart individuellt, men mina ligger ungefär på samma nivå.
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet