Sheltie i större format
Våran familj ska köpa en ny hund, och rasen som vi hitills har hittat som passar bäst är sheltien. Men vi skulle vilja ha en aning större och "tuffare" ras. Någon som har några förslag på raser? Sheltien passar utmärkt för oss på aktivitets-fronten. Då den inte behöver hyper mycket motion varje dag, men är heller inte en soffpotatis. Vi kommer vara ute och motionera flera timmar om dagen med hunden, även träna agility, lydnad etc. Alla i familjen är mycket hundvana.
Den som är lite större och tuffare är väl aussie, men dom kräver mer vad gäller aktivitet och motion..
/Malin Söderman
instagram: mallansoderman
Aussie behöver långt mycket mer aktivering än en sheltie. Shelties klarar ju sig med agility, lydnad eller så någon gång i veckan (även om dom självklart kan träna mkt mer än det) medan aussies är närmare bc, som kräver väldigt mycket.
Vet inte riktigt hur stor du vill ha, men schapendoes är snäppet större och jag har hört att de är på ungefär samma aktiveringsnivå som shelties. Har dock bara träffat ett par av rasen. De har iofs mer päls, men det vet jag inte heller hur ni ställer er till.🙂
Annars finns det ju kortfattade beskrivningar på SKK, i rasgrupp 1 kanske du hittar något?
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
#2 Vi har kollat på både aussie och kelpien, men har hört att de behöver otroligt mycket motion så tror inte att det skulle vara något för oss? Corgin passar ju annars ganska så bra på motionsmässigt, men inte så bra på storleken.
Kanske collie. När du säger "tuffare", vad tänker du på då? Rent fysiskt eller mer att träna? Eller något annat. :)
#4 Tycker att sheltie verkar var lite nästan "mesig" och lite "feg", så en liten tuffare hund på det sättet. Collien är lite för stor, vill att den ska var ungefär i storleken som en kelpie. :)
Finns många shelties som är riktigt tuffa, gäller bara att hitta rätt linjer och uppfödare. Sen finns det även shelties som blir väldigt mycket högre än enligt rasstandarden, har hört att vissa har blivit upp till 50 cm. Kan säga att min valp som är 6 månader har bröder som redan ligger över 40 cm, men själv så är han bara 36,5 cm.
#3 Ja, det stämmer. Sen finns det ju både working och australian kelpie.
Och ja det finns både stora och tuffa shelties, men även små och mer osäkra. Det är väldigt stora variationer inom rasen, och man kan aldrig vara 100% säker på vad man får.
Hur är det med Pälsvård? Vill ni ha en lättskött, eller spelar det inte så stor roll?
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
Jag tänker också en stor sheltie, men annars t ex engelsk springer spaniel.