Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 3030 ggr
mlnpln
2

Träna valp

Jag började lite smått att träna lydnad med min valp redan när hon kom hem till oss och hon är nu 11 veckor och ganska bra på sitt, ligg kan hon om jag sätter fingret i golvet och loss 8/10 gånger. Detta har vi tränat in egentligen helt utan godis. Och hon kommer som oftast när vi ropar och går ganska bra i koppel. Nu när hon är med mig på kontoret så känner jag att jag behöver få henne att komma när jag säger till - hon blir väldigt lätt distraherad av sin största kärlek i livet, golden retrievern Storm, som totalt ignorerar henne. Så jag har börjat lite med godis för att hon ska förstå att om hon kommer så får hon snask. Jag köpte "träningsgodis" på Arken Zoo som det stod "for puppies" på och tänkte att det får duga till en början - såg senare att det var en tabell på baksidan med vikt och hur många godisar man får ge per dag. 

1. Är det så på allt godis (komplementmat)? Jag har fått känslan att vissa ger godis för allt bra hunden gör hela dagen hela tiden.. även om jag skär upp dessa 8 godisar jag får ge per dag i fyra då de är lite stora för min valp, så räcker det bara ett par timmar.. Har jag fått allt om bakfoten?

2. Hur ska jag tänka/göra vid lydnadsträningen av min valp när det gäller godis?  Ögonkontakt först alltid? 

3. Tips på bra träningsgodis? 

Hon har ju just börjat förstå det där med att matte har godis om jag gör som hon säger, så det går väl bättre och bättre. Vill inte stå vid 6 månaders ålder med en hund som inte lyssnar bara för att det inte passar henne just då.

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Bello_O
2

1. Det beror på hur mycket man ger, om det är stora bitar kan man belöna mer sällan om man ger de hela. Men man kan ge lika mycket fast vid fler tillfällen om man har delar dem.

Vet inte vad du har för godis som man bara får ge 8 per dag? Hur stora är de?

Sen kan man också ge av det vanliga fodret som godis, förutsatt att man har torrfoder då haha.

2. Helst ja, men ovanför knäna till en början om det är för svårt. Om hunden tittar på handen ska man ju helst inte ge.

3. Det är bra att variera, annars tröttnar hunden till slut. Men en favorit hos mig är små blodpuddingsbitar man torkar i ugnen🙂

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

mlnpln
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 1. Se bild!

/Malin Söderman

Mlyy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här använder jag mest. Tycker det är mjukt och superbra! Har även använt det du visar på bilden, men tycker det är lite hårdare. Jag använder mest på utställning och då vill jag ha lite mjukare godis. 🙂 Men jag tycker det på bilden också är bra. 🙂 Tänker aldrig på hur många bitar jag ger. ;p

mlnpln
1

#3 Ah det där tänkte jag köpa först. Sen såg jag att det stod puppies på den andra så hihi :)

/Malin Söderman