Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1363 ggr
CayKantos
2016-01-19 23:27
0

Sheltissar

Hej! Tack vare kompisen är jag nu själv så smittad av rasen.. ;P så undrade om någon kunde lägga upp lite bilder med hund och förare så jag kan se lite storleksmässigt då att läsa på cm inte säger mig så mycket. En bild på en hane och hona bredvid varann hade också vart skönt! Då undrade jag oxå om hur ni sköter pälsen, klipper ni eller borstar ni bara? Hur ofta, etc. Är inte så förtjust i Pälsvård men en genomborstning då och då är helt OK. Självklart båda när smutsig :D Tack på förskott!!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Kitten86
2016-01-20 13:02
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte speciellt mycket Pälsvård egentligen, mot vad folk tror. Jag borstar igenom mina ungefär varannan vecka (använder både borste och kam). Utöver det blir det trimning vid öron, tassar och ibland fanor (fram och bak) och det gör jag när jag ser att det börjar bli för långt, kanske 1 gång per månad.

Bilden är på min äldsta och största sheltie. Han är 44,5 cm och är på bilden bredvid mig som är 170 cm lång.

Kitten86
2016-01-20 13:08
1

Bjuder på denna bild på min yngsta som är inmätt till 40,5 cm. På bilden står han bredvid min uppfödares dotter som är ca 160 cm lång så han ser ju egentligen lika stor ut som min andra hund 😃

CayKantos
2016-01-20 13:28
0

Är det ofta hanor är mycket större än honor? Föredrar hsnor i den aspekten men det är ju det där med att hanor ofta har mera päls än honor, vill inte ha en hund med så himla mycket päls :p

Instagram

Mlyy
2016-01-20 18:28
1

Zaga, snart 21 månader, ca 36 cm. Jag utför Pälsvård precis som Kitten86. 🙂 Och såklart före utställning. 😃

CayKantos
2016-01-20 20:05
0

Tack!! :)

Instagram

OurOzzy
2016-01-21 07:41
4

Min hane är stor för att vara Sheltie men ändå liten tycker jag. 🙈 Han är endast mätt på ett ungefär och ligger på mellan 43-45 cm i mankhöjd. (Jag är 168cm) Ozzy som han heter har mycket päls som består av två lager och jag upplever att denna päls kräver ganska mycket skötsel om den ska hållas fin och inte Tova sig. Om man inte borstar och trimmar ofta så blir det tovor, speciellt med vårat väder där det är slask och blött om vartannat och pinnar som fastnar. Har själv minskat ner ordentligt på t.ex Ozzys byxor bak där det nästan alltid tovat sig annars och där allt fastnar. Vill ju att han ska ha en praktisk päls som fungerar överallt. Klipper även runt tassar och mellan trampdynor.

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

Maggie12
2016-01-22 07:26
0

Jag har ingen bra bild på hund och förare men angående Pälsvård upplever inte jag det som att det är så krävande. Har också borstat/kammat igenom mina hundar ordentligt varannan vecka, och då också passat på att trimma öron, tassar och fanor. :)

CayKantos
2016-01-22 15:30
0

Tack för alla svar! :3

Instagram

LearnToFly
2016-01-27 22:32
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hade ingen vidare bild på både både mig och hunden, men min hane är ungefär 43cm och är till knäna på mig som är 165 :)

Min kompis har två tikar, minsta på cirka 32cm och den andra är nog 35cm.

Carronella1
2016-01-27 22:58
1

Min hane på 2 år är ca 38, men medel för hanar är ca 38 och honor ca 36. 

Jag fastnade för denna ras så fort jag såg den och då blev de att vi skaffade hund ca 1 år efter jag sett denna hund för första gången. :)

Djurälskaren Hjärta

drika
2016-01-28 10:15
2

Här mina två , det kan variera väldigt i höjd:)

Hälsningar

Fredrika

drika
2016-01-28 10:16
2

en till

Hälsningar

Fredrika

CayKantos
2016-01-28 11:27
0

Tack! Dom känns fortfarande lite små.. Typ stor katt.. Hade gärna velat be om en stor individ om inte jag hade åsikt att tävla i agility och då risikerer att kommma i den stora klassen, blir lite svårt att följa med dom stora grunderna med en så liten hund då ;) Hade velat ha precis under gränsen till den stora klassen, men det vet man ju inte när dom är valpar ;D

Instagram

XeZafir
2016-01-30 07:52
1

Våra tikar är högre än vår hane, han ligger på 34,5 medan tjejerna är runt 40 alla tre.

Jag upplever dem som mycket hund i liten förpackning, praktiskt i många fall att de är så nätta :)

Pälsvård är inte mycket med tanke på deras päls utseende. Sax kommer bara fram då det ska trimmas till runt öron och tassar och det blir inte särskilt ofta, borstar bakom öronen typ en gång i veckan, resten inte lika ofta. Mina har en förmåga att få tovor just bakom öronen och de blir snabbt så pass illa att man får klippa bort nära huden och då känner jag det bättre att ta mig den tiden att borsta lite oftare för att slippa klippa.