Bilbälten?
Hej på er, Vilka bilbälten använder ni till era hundar?Vilken storlek använder ni i sådant fall? Alternativt andra lösningar i bilar utan nån vidare plats för bur. Min lilla är än så länge för liten för bälte tycker jag, så hon åker i transportväska, men hon är inte vidare förtjust i den även om hon slappnar av ganska snabbt när man börjar åka. Och samtidigt som jag vill kosta på ett ordentligt testat bälte till henne så vill jag slippa köpa ett större för att hon växer ur det. Har mätt och uppskattat att en normasize sheltie borde kunde ha small-storlek på AllSafes bälte, eller är jag helt ute och cyklar?
/Malin Söderman
instagram: mallansoderman
Jag har bilsele och bälte på båda mina grabbar och har vant in dem med den direkt från att de kommit hem till mig. Så jag har fått köpa ställbart sele (för en liten "billigare" peng, runt 200-300 kr) och sen bytt upp en storlek efter att de växt. Jag har inte kostat på mig en Allsafe sele, så kan inte uttala mig om dem, utan mina använder nu ett sele från märket Ruffwear som fungerar super. Åkt väldigt många mil med hundarna i bil(bälte) med dem selarna och tom behövt nita och hundarna sitter hur bra som helst med dem.
Ruffwears bilsele heter Load up, delar av selen ska vara testad för att klara påfrestningar vid krocktest.
Mina hundar använder Ruffwears Front Range sele, ser ut som deras Load up fast har inte metallspännena och har istället för en loop man drar bältet igenom istället en fast d-ring i rygg och ett koppelfäste i bogen och kan således även användas som promenadsele. I selen fäster jag bilbältes rem som sen knäpps fast i vanliga bältesfästena.
Mina har allsafe-selar som komplement till buren (t.ex. Om jag har många hundar med mig). Storlek S är minsta storleken och den är väldigt ställbar. Har fungerat på liten dvärgpudel upp till stor sheltie (nästan 12 kg).
#2 Skönt att höra! Har inga misstankar om att min lilla tjej kommer att bli större än kanske 8 kg, så då kan hon förhoppningsvis ha en sån länge. Sen är det bara att vänja henne vid det - att hon inte försöker ta sig fram när hon sitter i bak t ex :)
/Malin Söderman
Vi har All-safe storlek small till allihop (den minsta är 34 cm i manken och största 39 cm i manken). Tycker att det funkar bra.
Ni som har allsafe-sele: är den så ställbar så den även passar till en minisheltie (3.7 kg)?
Susanna
#5, den är ställbar men jag är osäker på om den skulle kunna passa en så liten filur. När jag köpte dem (väldigt väldigt längesedan, de var alldeles nya på marknaden då) så var small minsta storleken vad jag vet, men om det numer finns xs så borde det vara en bättre storlek för en såpass lite sheltie.
Fick känna och klämma på en S-Allsafe i helgen då en kompis med en finsk spets var över för att träffa valpen, och jag insåg att den kommer inte att passa min lilla valp på ett bra tag ännu :D Får vänta tills hon vuxit på sig några cm!
/Malin Söderman