Varför stamtavla?
Man ser ganska ofta annonser om shelties utan stamtavla. Priset är några tusenlappar lägre, så man kan förstå att en del köper.
Vad tycker ni om detta? Skulle ni köpa en hund utan stamtavla? Vilka risker finns?
Vilka fördelar finns det med att en hund alltså är registrerad i SSK (= stamtavla)?
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Nej, skulle inte köpa en hund utan stamtavla. Det känns helt enkelt mycket mer säkert att veta vart hunden kommer ifrån. Sen är det väl bara en principsak..

Nej jag köper ingen hund utan stamtavla.
>>>Malum domesticum<<<
Min och sambons första hund är en blandras (alltså ingen stamtavla). Zaga är ju renrasig Sheltie med stamtavla och efter att vi köpte henne så känner jag att det kommer bara bli med stamtavla framöver. 🙂 (även fast vår andra hund också är hur underbar som helst, ska tilläggas. 😉)
Risker att köpa utan stamtavla är ju att man egentligen inte vet vad man köper, om det nu är blandras då vill säga. Man vet ju inga sjukdomar eller något.
Fördelarna med stamtavla och registrerad hund är att man kan kolla upp släktledet och eventuella sjukdomar osv. Man vet mer vad man får.
Risken med stamtavla är ju som tidigare skrivit att man egentligen inte vet vad man får för hund. Med en hund utan stamtavla finns ingen garanti om vare sig hundens ursprung (ras/er) och egenskaper den ärver därigenom men man har inte heller någon information om hundens hälsa bakåt i leden. Vissa raskombinationer är absolut inte bra utan "krockar" med varandra både vad gäller mentala egenskaper men också hälsomässigt och kan då pga okunskap och/eller ren ovilja att vara seriös skapa sjuka hundar och/eller mentalt ostabila hundar som skadar folk och egendom. Ibland kan det dock vara så att hunden faktiskt rent tekniskt (genetiskt) är renrasig men att den inte registrerats av olika skäl t.ex att krav på hälsotester inte uppfyllts av föräldrarna.
Min första egna hund var en blandras men renrasig rent genetiskt (vet det 100% då mina föräldrar kände uppfödaren). Han, och hans syskon, var resultatet av en tjuvparning där dräktigheten upptäckts för sent för abortspruta och då fadern var för ung vid parningstillfället så fick inte kullen reggas. Han och hans syskon såldes dock mycket billigare än en renrasig hund och där uppfödaren var mycket tydlig med att påpeka om att hundarna i alla avseenden var/räknades som blandraser. Han var en underbar på alla sätt och vis och jag är glad över att jag fick dela 15 år tillsammans med honom.
Jag skulle kunna köpa/ ha en blandras igen i framtiden men det är inget som jag på något sätt letar efter när jag kikar på hund. Främst då jag vill veta vad jag får både vad gäller egenskaper men också hälsa. I alla avseenden av sällskapshund, och även tävlingshund i de flesta fall, så kan man mycket väl ha en blandras. Men samtidigt tycker jag att det finns såååå många olika raser att välja mellan i världen att det sannerligen borde finnas en hundras för alla människor utan att man behöver korsa hundraser kors och tvärs, i det flesta fall för ren vinning och/ eller för att föräldrarna är" så söta och snälla". Något av de VÄRSTA jag vet är när s.k "uppfödare" i all mening är ute efter att lura köpare att tro att hunden de säljer är renrasig fast den inte är det och att de kräver lika mycket betalt som en en ärlig och riktig uppfödare gör för en renrasig hund/valp - det är skandal!
Det där är i 99% av fallen bara oseriöst. Shelties har ju ett rätt bra rykte så många är intresserade av att köpa sheltie. Mindre seriösa köpare tackar nog inte nej till ett lägre pris om hunden fortfarande "ser ut som" en sheltie. Att stamtavlan inte spelar så stor roll.
Till exempel som många annonser på blocket etc, om norsk skogkatt-blandisar. Där tar ju säljarna någon tusenlapp mer om de säger att katten är 50% norsk skogkatt, men utan stamtavla. Vilket då i det flesta fall helt enkelt är långhåriga huskatter.
Jag skulle inte köpa en hund utan stamtavla, eftersom man inte vet någonting om ärftliga sjukdomar och hälsa överlag.
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
Oh nej nej, stamtavlan är en stor del av mitt hundnöje, och så fort jag ser en intressant valpkull eller avelshund kastar jag mig över SKK Hunddata och kollar släkten, veterinärnoteringar och om och i så fall vad den tävlat i.
Skulle kunna tänka mig en blandras/stamtavlelös hund om jag skulle skaffa en omplacering och den individen och jag verkligen hade klickat. Däremot skulle jag inte vilja stödja uppfödningen av blandraser (om det inte är en blandras som har ett syfte, fast det är mest jakt- och draghundar och sådana skulle ändå inte passa i mitt liv) så kommer jag köpa valp blir det en med stamtavla.
Skulle aldrig köpa en hund utan registreringsbevis.
De finns de som annonserar utan stamtavla pga att de blivit uteslutna från SKK,
det kan även vara avelsförbud på hunden eller så tycker de att det är en utgift att regga som dom vill spara in.
Har varit i kontakt alla ovanstående.
Kan tillägga att en av de annonser som finns på blocket nu om blandrassheltie är en ökänd person, blandisklubben är väl den enda klubb som accepterat henne.
Det är många som blivit lurade av henne :(
Jag blir så upprörd när man ser sådana annonser!! Jag har sett att hon även en annons ute om att hon lånar ut sin sheltie hane till avel….. Så jag skulle ju säga att det är ju en typisk person som endast är ute efter pengar!! Hanen i fråga har tidigare bott hos en kennel som sålt honom pga att de ansett att han varit färdig inom avel med sina +30 avkommor så sorgligt att han hamnat hos denna peson som nu tar blandis valpar på honom för att tjäna pengar 😕
Tack för alla era kloka synpunkter! 🙂 Vi verkar vara ganska överens!
Stamtavlan är en garanti för att valpens föräldrar har genomgått nödvändiga tester, och att aveln för övrigt följer SKK:s riktlinjer. Man har större chans att kolla upp brister och förtjänster hos tidigare generationer.
Det kostar lite mer med en renrasig hund, men när man äger hunden är det samma kostnad oavsett om den har stamtavla eller ej.
Känns mer oseriöst att köpa en "renrasig" utan stamtavla, än att köpa en vanlig blandras… Jag menar, av någon anledning så har dessa "renrasiga" inte fått stamtavla, och det kan ju bero på T.ex att föräldrarna inte har genomgått tester, eller har gjort det men fått dåliga resultat. Då är det ju nästan högre risk att valparnas föräldrar inte är friska, till exempel. Efter att min kompis skaffade en Beagle valp utan stamtavla; ja, det var lite förhastat beslut och inte så genomtänkt. Så skulle jag aldrig våga skaffa hund som inte har stamtavla! Valpen fick avlivas, 9veckor gammal. Dom gjorde ingen undersökning på vad det kunde vara, men veterinären trodde att det kunde vara att den haft mask-alltså inte avmaskad- som bildat förstoppning i magen. Tänk att ha så mycket mask i magen så hunden spydde upp allt! Vatten, mat.. Allt spydde den upp, eftersom det inte gick i något när det var förstoppat. Hua… Nej, finns ingen -INGEN- anledning till att inte sätta stamtavla på valparna. Går det inte sätta stamtavla på valparna så skulle man inte tagit valparna till världen från första början.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#12 En veterinär som avlivar en valp pga förstoppning hade jag aldrig gått till igen. Och förstoppning är definitivt inte en av orsakerna till varför man inte ska köpa blandras.
#4 Det finns inga raser där SKK har ålderskrav på pappa hund för att regga valpar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#14 Ett helt riktigt påpekande enligt nuvarande regler.
Så här står det i RAS för shetland sheepdog:
Ålder för avel SKK:s grundregler anger inte någon definitiv lägsta ålder för när en hund kan användas i avel, utan skriver att hunden ska inte användas förrän vid den ålder då den uppvisar en vuxen individs fysiska mognad och beteende. Sedan 2008 anger däremot Statens Jordbruksverk 18 månader som lägsta ålder för att sätta en tik i avel.
#13 asså det hade bildats så mycket mask i henne. Och valpen var ändå redan så svag så den skulle varken klara en operation eller något sånt ändå. Den var svag redan när dom fick valpen, men inte direkt något man tänker på så, speciellt inte när det var deras första hund heller. Den åt, drack, sov. Men lekte inte. Sen när den började spy upp allt som den fick i sig, till och med vatten, det var inte förens då dom märkte att något var fel liksom. Och då hade det redan gått så långt så det var för sent. Och det var bara veterinärens gissning på att det kunde varit det. Eftersom valpen var så pass svag så tyckte dom att det var bättre att avliva henne, för dom visste inte ens om hon skulle klara sig tills nästa dag.
#15 Då kan du lämpligtvis påtala för din Medarbetare så att hen kan redigera bort faktafel i sitt inlägg.
#16 Det är alltid tråkigt när en valp blir så sjuk att den måste avlivas, oavsett om den är reggad eller ej. En valp ska alltid vara veterinärbesiktigad innan försäljning, för att både köpare och säljare ska veta att allt är OK. De flesta valpar har också en dolda fel-försäkring för fel man inte kan upptäcka direkt.
#18 Helt enig, vill bara förtydliga att DF bara gäller sådant som inte rimligtvis kunnat upptäckas vid en veterinärundersökning. Maskangrepp tror jag inget försäkringsbolag skulle godkänna som DF.
DF försäkringen är till för uppfödarens plånbok, då denne är skyldig att ersätta ev fel oberoende om denne har DF försäkring på valparna eller inte. Har uppfödaren DF försäkring så kan valpköparen inte få ut mer i ersättning än vad valpen kostat i inköp (utom i vissa speciella undantagsfall o då krävs att säljare o köpare har samma F bolag).
#18 ja, det kan ju alltid hända vilken valp som helst såklart! Risken är väll kanske större med icke stamtavla.. En anledning till att de inte får stamtavla kan ju vara för att föräldrarna inte genomgått hälsotester, eller genomgått men inte blivit godkända. Så ja.. Kort sagt, en anledning till att dom inte har stamtavla kan vara för att uppfödaren avlat på sjuka hundar. Har ingen bra koll riktigt hur allt låg till, men dolda fel-försäkring hade den inte. Veterinärbesiktad var den dock, det såg jag själv papper på.. Men konstigt att de inte såg i besiktningen att hunden var sjuk.. Om den inte blivit sjuk precis efter. Avmaskad tror jag inte att den var… En anledning till att veterinären gissade på mask var för att valpen var ganska tunn men magen var ganska stor. Min kompis fick ju en dyr läxa iaf! Lite för snabba att fatta ett beslut, och inte tänkte riktigt på vad som är seriöst eller inte. Jag hade anat oseriöst redan innan, om man bortser från att den var oreggad. Uppfödaren åkte själv och lämnade valpen hos min kompis och en timme senare, när allt var påskrivet och betalt så lämnade dom och sen gick det inte att få tag i uppfödaren igen… En seriös uppfödare brukar väll inte direkt åka hem och lämna valpen? En valpköpare ska ju liksom ha viljan att hämta den själv. Den viljan ser man ju inte om man lämnar valpen hos köparen. Visst om man möts upp någonstans för att köparen inte kan ta sig dit så är det ju ett undantag såklart!
#19 Håller med dig om att maskangrepp inte täcks av DF. :) Tycker det verkar orimligt om inte DF skulle kunna ge högre ersättning än valppriset. Ersättningen bör rimligtvis bero på vilka dolda skador det gäller och vilka sjukvårdskostnader de medför.
#18 Håller med om att det är oseriöst att uppfödaren inte var anträffbar för valpköparen efteråt.
#21, du må tycka att det är orimligt, men så är det. Kolla själv med olika bolag eller kolla med uppfödare i din bekantskapskrets.
Uppfödare är aldrig skyldiga att ersätta mer än upp till ett valppris, alternativt erbjuda ny valp (man får då inte behålla den gamla). Klassas en sjukdom/defekt som DF så täcker inte hundens vanliga veterinärvårdsförsäkring ev behandling.
Knepiga o komplicerade frågor som uppfödare bör ha koll på, därav vikten med seriösa o erfarna uppfödare.
Det är inte lätt att ha koll på alla delar av hundköp när man kärat ner sig i en valp hos en uppfödare o bara vill få med sig den hem så fort som möjligt.
Slutsats: Köp aldrig oregistrerad valp. Gå med i SKK så får du hjälp av deras Juridiska avdelning om det skiter sig!
mvh
#21 Försäkringsfrågor är ofta komplicerade, jättebra att få upp dem till diskussion! :)
Enligt konsumentköplagen är den som sålt något ersättningsskyldig för dolda fel. Det är därför uppfödaren som tecknar en dolda fel- försäkring eller alternativt har en avelsförsäkring på tiken. En DF är en trygghet för uppfödaren men också för valpköparen, som får ersättning för livförsäkring / veterinärvård.
Jag är mest insatt i de villkor som gäller för Agria och enl uppgift ersätter de kostnader upp till 20 000 kr. Om pengarna från DF inte räcker täcks övriga kostnader av hundens egen veterinärvårdsförsäkring. Detta gäller för Agrias del om valpköparen tecknat försäkring just i Agria. Vet ej vilka villkor som gäller för andra försäkringsbolag.
Det är alltså viktigt för uppfödaren att ha någon form av DF och för valpköparen är det av många skäl viktigt att teckna en separat hundförsäkring.