Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1525 ggr
PudelPepp
0

Tips på uppfödare

Börjat spana lite smått för en framtida hund, och håller på att kolla in uppfödare just nu. Vill ha en aktiv och vaken hund, bra mentalitet, och rastypisk. Söker efter en sheltie som fungerar på agilityplanen såväl som i utställningsringen. Är alltså ute efter en kennel där samma hundar både ha möjlighet att bli agility/lydnads champion som utställningschampion. Några tips på uppfödare?

Kitten86
2

Roligt att du kikat på rasen och nu kollar runt efter uppfödare!

Finns det något särskilt du letar efter i din framtida uppfödare utöver att få tag på en aktiv och vaken, mentalt bra, agilityhund som du vill kunna ställa ut? Jag tänker på om du vill ha en uppfödare relativt nära där du bor eller hur lång du är villig att åka? Vill du se en massa meriter bakom föräldrarna, och vilka isf, och vilken typ av hälsobakgrund letar du efter? Tänker mig om du endast vill se ögonlysning på föräldrarna, och leden bakåt, eller om du vill ha t.ex röntgade föräldrar (inget krav inom rasen)….

Sen kan det, som du kanske vet, vara svårt för en uppfödare att förutse om just den hunden du väl skaffar kommer passa för utställning i slutändan då allt kan hända under tillväxten. Sheltiens "akilleshäl" vad gäller att passa till just utställning är ju ffa storleken (höjden) och öronen (att få snygga, karakteristiska, vippöron) 😃

PudelPepp
0

Tack för det snabba svaret:) Viktigast, enligt mig, är att det är trevliga och arbetsamma föräldrar. Meriter på det är bara plus. Vill såklart ha så friska led som möjligt, men som jag har förstått är det inte många uppfödare som röntgar? Jo det förstår jag, har träffat shelties där ena varit super snygg utställningschampion, medans brodern var 47 cm med ståöron.. Lite som natt och dag där;)

Bello_O
2

Satsa på att hitta en uppfödare du klickar med och som samtidigt har bra och mentalt stabila linjer vilket är särskilt viktigt inom shelties. Visst är det kul om uppfödaren sysslar med hundsport också, men även en hund utan agilitychampions till föräldrar kan bli riktigt, riktigt duktiga på det.

Och det är självklart bra om uppfödaren HD/ED-röntgar, särskilt om man tänker satsa på agility.

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

XeZafir
0

Windheart´s kennel, stabila och framåt.

anordstrom
0

kennelcrushup har väldigt intressanta  tycker jag. kolla hennes instagram så ser du mer hon uppdaterar inte webb och facebook så ofta.  Dock "bara soblar" hittils

Carronella1
0

Världens bästa är absolut shellrick's!

Jag inget annat säga, hon är helt underbar hon som är uppfödaren av kenneln. Året uppfödare av alla raser fler år!

Djurälskaren Hjärta

PudelPepp
0

Tycker inte färgen är det avgörande, även om jag har en förkärlek till blue merle;) ska kolla in de som ni har föreslagit på en gång. Tack för alla svaren.

PudelPepp
0

Har kollat in shellricks sida ett stort antal gånger. Verkligen vackra shelties. Tyvär bor hon alldeles för långt bort.. Bor i Blekinge, men kan tänka mig att åka sådär 4h (för valpens skull). Crushups är också tyvärr för långt bort.. Verkar som en mycket bra kennel!

Cassii
0

#4 & #8 Tack snälla, så glad jag blir 🙂

Cassii
0

Hemsidan är ganska nyligen uppdaterad 🙂

Maggie12
0

Kan rekommendera Skogsbackens! Där finns de mest sociala och trevliga shelties jag träffat! Mycket trevlig och hjälpsam uppfödare också

Maggie12
0

Oj, såg nu att du inte ville åka för långt. Då kanske inte Skogsbackens är det bästa alternativet

xina10
0

Finns ju en hel del, vet en kennel som ska ha valpar om några veckor och den heter "Flamming feet" ," Gardenia Gardenś "finns med, de har precis fått en kull valpar på 8 valpar, tror det är sv/vita och bi blue. Du kan ju alltid kika in på deras hemsida eller på fb. Alltid kul att kolla på valpar och kunna följa deras utveckling. Men man vet ju aldrig vad det blir av en valp förrän den vuxit klart.

//Jonnix