Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1507 ggr
Sofiaohlsson
4

Första hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har bara några funderingar och frågor om hur era hundar var och hur ni gör nu? Jag har en Sheltie på snart 5 månader som heter Stella! Hon är inte rumsren än men på god väg hopps jag, kan hålla sig på natten men på dagen är det svårt och pricka in då hon kissar väldigt ofta och bajsar en hel del. Kan även bli ibland att man varit ute en lång stund men så fort man kommer in så kissar hon osv direkt, var det samma med er, eller hur gjorde ni? Sen vilka tider äter ni på och när går ni ut ungefär? Jag ger henne 3 mål om dagen och ska fortsätta med det så ifall ni har några tips? 😁 också hur man kan få henne och lyssna bättre/inkallning (hon älskar människor och har svårt och lyssna när det finns roligare saker och göra)? Det sista är när vi är på promenader så ska hon stanna och nosa på allt o så en promenad på 10 minuter kan ta 30 minuter, om man kan få henne att nosa medans hon går?👎🏻👍🏻

_Wilma
2

Grattis till din söta valp! 🙂

Det kan ibland ta tid att få valpen rumsren, så det är ju jättebra att ni är på god väg. 

En bra regel är att gå ut med valpen efter den sovit, lekt eller ätit. Om man väntar ute ett tag, kommer den göra ifrån sig efter en stund. Ge beröm (nästan överdrivet) när den gjort rätt. Mina valpar har haft favoritställen i trädgården där de har kissat, kanske är det så med din också?

Gör inte någon affär av om den misslyckas. Det gäller att ha tålamod. 

Jag gav mat kl 8, 12 och 16 då fick tre mål. Nu är de vuxna och får två gånger, alltid vid samma tid (8 och 16).

Börja träna inkallning då det är lugnt, ex hemma i köket eller ute där inget stör. Belöna med mat eller leksak när hon gör rätt. Öka svårighetsgraden med olika störningsmoment successivt. 

Det är bra att hon gillar människor, men ska så klart lära sig att inte hälsa på alla hon möter!

Lycka till med träningen! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

mlnpln
2

Grattis och vad roligt med en till liten! Min lilla är 4 månader nästa vecka, så det är kul att läsa om någon i nästan samma ålder och känna igen sig! Vi hade lite samma problem med vår Luna och rumsrenheten, att man var ut tre gånger på 10 minuter och så kissade hon när vi kom in! Vi hade 19 minus när vi plockade hem henne, så jag kan väl inte säga att jag klandrade henne. Jag stressade nästan sönder mig över henne ett tag, men tillslut lärde man sig att äh, då får hon väl göra inne. Vi började överdrivet berömma när hon gjorde rätt ute och jag kan faktiskt inte säga hur det gick till - men rätt vad det var så började hon gå till dörren och sätta sig när hon behövde gå. Och har fortsatt med detta! Tar vi för lång tid på oss att upptäcka att hon gått iväg så piper hon. Och även om vi inte litar helt på henne än så är hon jätteduktig. Så det kommer, upprepar ordet tålamod. Luna äter också tre gånger om dagen men funderar på att börja ge henne bara två gånger - hon äter nämligen mycket sämre vid lunch. Angående inkallningen har jag samma problem. Hon är väldigt förtjust i andra människor och hundar och katter och stänger totalt av öronen när hon ser eller luktar dessa. Får snabbt sätta på kopplet om hon är lös när någon dyker upp, kan sluta illa annars. Detta är väl att lösa med träning träning träning. Ska anmäla oss till en valpkurs så fort kylan släpper taget för mer konkret träning. Har börjat introducera godis vid promenader för att få henne att fokusera på mig istället för allt som luktar gott och på så sätt snabba på promenaderna och det har börjat så smått ge resultat. Varje gång hon går bredvid och tittar upp på mig så får hon en godis.

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

alltidnordin
0

Åh vilken sötnos! Har själv en kille på 6 månader som nu mer är helt rumsren. Min kille gör allt på samma ställe, inte på promenaderna. Vi kan gå en runda på 1 timme på morgonen, men han kissar/bajsar inte förens vi är tillbaka på "hans" gräsmatta utanför huset. Kan det vara något liknande för din? Att när ni varit ute på promenaden kanske kan ställa er utanför huset/lägenheten och vänta ut henne? Så hon känner sig trygg där 🙂

Ang inkallningen så är det bara att nöta, gott godis och mycket kontaktövningar. Massor med beröm och godis även vid spontankontakt. Jag började bara belöna varje gång han kom till mig när han var liten, sedan satte jag ett ord på det "Kom" och nu sitter det nästan alltid. Går även att börja inomhus! En visselpipa kanske? Min vovve kommer både på röst och pipa, snabbare reaktion på pipa dock! 

Min äter 2 gånger om dagen och har gjort i 1-2 månader då han slutade äta vid lunch då. Vi är ute någongång vid 7-9, 13, 17 och 22. Och han äter vid 9 och 18-19🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Mlyy
1

Zaga var likadan som valp, gjorde direkt när vi kom in, fast vi var ute hur länge som helst! Hon var nästan 1 år innan hon blev rumsren. (Idag är hon nästan 2 år) Det gäller bara att ha tålamod som attan! Gå ut väldigt ofta och beröm mycket när hon gör ute. 🙂

anordstrom
1

Vi belönade från start när hon gjorde ute och när hon va  3 månader (en månad hos oss) så var hon fortfarande (haha) inte rumsren så vi började säga ifrån när hon gjorde inne och gick alltid ut direkt när en olycka hänt. Belöningarna ute fortsatte hela tiden och när hon blev 3.5 månader var hon rumsren.

Så i ditt fall skulle jag börja säga ifrån när eran tjej gör inne, men ställ alltid frågan INNAN du säger ifrån ifall hon kanske faktiskt har sagt till eller om det är du som faktiskt missat. 
Uppdatera gärna hur det går :-D

L.Hanna.L
0

Hej! Nu är jag rätt så ny här och vet inte riktigt hur allt går till. Aja, vi ska antagligen skaffa sheltie t sommaren, men hur gjorde ni om valpen fortfarande inte var rumsren när jobbet började så smått igen? Dagmatte/husse eller dagis eller åkte ni hem ofta?  Hur gjorde/gör ni?

alltidnordin
1

#6 Nu jobbar jag inte, men jag studerar heltid. Har i och för sig ett väldigt hundvänligt schema med mycket hemstudier, men när jag var tvungen att vara i skolan löste jag det med dagmatte som kom hem till mig de timmar jag behövde vara borta! Är glad att jag gjorde så för nu har jag en valp som kan lämnas med vem som helst utan problem🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

mlnpln
1

#6 Jag hade min med mig på jobbet, så hade inga problem. Där fick hon sitta innanför kompostgaller och lärde sig då att säga till när hon behövde gå - vilket underrättade och hjälpte till med rumsrenheten även hemma. :)

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

L.Hanna.L
1

Tack!! Vi får luska ut hur vi ska göra :)