Milla
så söt :3
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Vilken liten sötnos! Blir alldeles valp sjuk! ♡ :D
Grattis! Var är hon ifrån?
Nämen så söt! Roligt att fler också har valpar 😃
Hhi tänk att vi hämtade våra samma dag ;)
Mvh Sabine
Tack alla! 🙂
Jättekul med en valp igen. Jag har aldrig haft två shelties samtidigt, så det ska bli intressant att se hur de fungerar tillsammans. Jag tror att det kommer gå bra. Shelties brukar ju komma överens. Hoppas att hon blir lika lugn och fin som Wilma. Hon kommer att ha ungefär samma färg, och hon kommer att bli större. (Det ser man redan nu.) Hoppas att hon blir enligt standarden. Men det där är lite lurigt att veta i förväg. 🤔
#4 Hennes finnamn är Madmax Golden Drama. :)
#5 Ja, vilket sammanträffande att vi hämtar valpar på samma dag! ;)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Grattis, de är så söta båda två!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Urfin! Lycka till. :)
Vad kul för er, hon är jättesöt, ska bli kul att följa hennes utveckling. ❤
//Jonnix
Vilken sötnos:D vad väger hon nu? kul och vet askillnad på olika hehe…
Hälsningar
Fredrika
#11 Tack! :)
Har inte vägt henne än (kommer göra det imorgon), men jag försökte mäta henne (mankhöjden), och fick det till 23 cm. :)
Men vilken fining du hittat!! Kul att hon och Wilma trivs ihop 😉
#13 Tack! Wilma och Milla har lekt med varandra nästan hela dagen, förutom då Milla sover.😴
nåw så fina 🙂
#11 Nu har jag vägt Milla. Hon vägde 2,6 kg. Enligt de tillväxtkurvor jag har sett så är hon ganska stor, men ändå inom normal variation. :)
Ska bli intressant att se hur stor hon blir.
Okej:D vad spännande:D haha min väger 2,8 och är 15 veckor så min är lite liten:D
Hälsningar
Fredrika
#17 Oj då, vad det kan skilja mellan olika shelties! ;)
Nämen åh så söt! :)
Nu har vi haft Milla i snart en vecka och har fått ändra en del här hemma! Vi har slängt ut mattor, plockat bort diverse saker och satt upp grindar.
Hade nästan glömt bort all passning som blir. Hon ska ut och rastas efter att hon sovit och efter att hon ätit. Hon sover ganska mycket och vid många tillfällen så det blir många turer för rastning…
Har kommit på att vi måste rasta henne själv (alltså utan Wilma) efter promenaderna. Allt är ju nytt och hon engagerar sig i allt.
Vi har testat koppel lite grann, bara för att vänja henne. Men vi bär henne det mesta vid promenaderna. Wilma ska ju ha sin motion också.
Milla leker ganska intensivt med Wilma. Jag blir ibland rädd att hon ska skadas, men vill inte ingripa i onödan. Wilma är ju äldst och ska vara dominant. Det ser nog värre ut än vad det är…
Haha känner igen det där ;)
Så söt hon är, ser ut som en liten boll :D
Mvh Sabine
Båda ser lyckliga ut av leken!!
#23 Ja, de gillar att leka. :)
Grattis och lycka till! Väldigt fina tjejer du har! :)
#25 Tack! Ja, de är fina! :)
Att valpar har olika personligheter märks ganska tidigt. Någon är lugn och försiktig, medan andra är aktiva och orädda. Har redan märkt en skillnad mellan Wilma och Milla. Wilma har för det mesta varit lugn, försiktig och följsam. Hon har varit iakttagande och haft full koll på vad som händer. Milla har ett högre aktivitetsbehov, det är full fart för det mesta. (Som tur är sover hon ganska mycket än.) Hon utmanar Wilma till lek och kamp ideligen. Som tur är tycker Wilma att det är kul att leka. :)
Det sägs att det temperament som visar sig under valptiden följer hunden genom livet. Det är ett slags grundtemperament som tillsammans med uppfostran och miljö bestämmer hur den vuxna hunden ska bli. Ska bli intressant att se hur Milla utvecklas framöver. :)
ÅÅÅ vad fin bild😍
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
Va roligt med tillökning, hon är jättesöt!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Milla låter lik Jackie på sättet! Full fart är vad som gäller, matte blir trött ibland av all fart 😉
Mvh Sabine
#28 #29 Tack! 🙂
#30 Ja, full fart gäller. 🥵
Kul att ha två! Intressant i #27 om "grundtemperamentet". I min egen hunds fall stämmer det väldigt bra. Han är aktiv, och också väldigt reaktiv och det var han från första stund här. Inget jag såg hos uppfödaren för övrigt. Kul när du kan jämföra ganska nära, så att säga. :)
#32 Ja, det är helt nytt för oss med två shelties! De har mycket roligt av varandra. :) Har även tänkt på att dela på dem ibland, alltså att träna dem var för sig. Milla kommer behöva träna att vara ensam ibland. Man märker att hon gnäller då Wilma går någonstans dit hon inte kan komma själv (ex upp för trappor).
Här en bild från stranden. 🙂
Tror det är klokt att tänka på att dela på dem då och då. Fin hon är!
Vilka härliga och roliga bilder på dem!
Mvh Sabine
Men va fin valp var kommer hon ifrån??Då har du turen att han 2 st fina, söta sheltisar. Ja visst är man sugen ibland på 1 till men jag tror jag isåfall väntar till Ziggy blivit lite äldre…Lycka till
#41 Tack! Milla kommer från en kennel som heter Madmax. Det är 2 år mellan henne och Wilma, och det verkar vara en bra åldersskillnad. Wilma tycker fortfarande det är kul att leka, vilket är ett plus. :)
Åh vilka jättefina bilder, dom ser ut att trivas ihop också, så skoj! :) Nu längtar jag ännu mer tills vi skaffar våran lilla tik! :)
Vad söt hon är, tror du hon kommer bli stor som vuxen?
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#47 Tack! Ja, hon blir nog ganska hög. Hon ligger precis vid den övre gränsen nu. Håller tummarna för att hon inte blir för hög!
Har en bild som visar ungefär hur höga dom kommer bli osv om du vill se?
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#49 Gärna! :)
Här har du växtkurvanoch här en bra förklaring om du inte förstår länken. :)
**Kitten86** Redigerat länken till växtkurvan. Dock till engelska sidan. Vill man läsa den på svenska så klicka på förklaringen och sen på "sidan översatt till svenska".
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#51 Tack för länken! Jag använder redan just den länken själv (den finns någonstans här på sheltie i fokus), men det finns säkert andra som inte sett den i dessa "valptider"! :)
Som hjälp kan man ha detta:
1 inch = 1 tum = 2,54 cm
Ex: Milla är 26 cm och det motsvarar 26 / 2,54 tum = 10,24 tum
1 pound = 0,454 kg
Ex: Milla väger 2,9 kg och det motsvarar 2,9 / 0,454 pound = 6,39 pound
Milla ligger runt den översta linjen, så vi får se framöver hur det går.
Man ska inte ta dessa kurvor alltför allvarligt. Det händer att en av de minsta valparna i en kull blir högst och tvärt om!
När jag köpte Wilma för 2 år sedan trodde jag att alla shelties hade stor aptit. Min första sheltie hade det, matskålen tömdes alltid på mindre än en minut. 😉Hon fick mat på bestämda tider (2 ggr/ dag) och det fungerade bra.
Så kom Wilma. Hon var inte alls särskilt matglad, hon åt aldrig direkt då maten ställdes fram. Vi provade olika märken, och hon gillade ofta det nya märket till en början, men sedan tröttnade hon. Wilma har varit liten till växten ända sedan hon kom, och vi ville att hon skulle växa, så maten blev ett dilemma!
Milla är precis som vår första sheltie mycket matglad. 🙂 Hon har koll på när maten görs i ordning, och bevakar den sedan tills den serveras. Hon äter allt direkt och slickar sedan skålen. 😉 Hon skulle nog kunna äta en portion till om hon hade fått…
Precis antingen sticker dom iväg eller stannar. Man kan ju aldrig vara säker! Den stämde för en kompis sheltie rätt exakt faktiskt. :)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Hon är då för nallelikt söt!
Jag måste ta och mäta Jackie känner jag, skulle vara roligt att veta. Hur gammal är det Milla är?
Mvh Sabine
Hon är jättesöt.
Supergullig bild i #57
#56 Jag mäte en nu men det var lättare sagt en gjort, var hemma själv och det var lite svårt att göra det själv men fick henne i alla fall till ungefär 25 cm men ska få hjälp med att mäta henne senare så då får vi se om jag mätte rätt ;) Tycker det låter lite 25 cm och 15 veckor men i och för sig så är ju Jackie mycket mindre än sina syskon så uppfödaren trodde hon skulle bli rätt så liten :)
Vilka härliga bilder du har tagit på henne!
Mvh Sabine
#57 Jättesöt bild♥ Ni har en sån underbar skog också, perfekt för fina bilder:)
Tack alla! 🙂
#60 Jackie verkar ju vara inom den normala variationen, men på lägre sidan! :) Intressant att få följa henne!
Oj vad söt! Älskar bilden i inlägg #45, ska bli kul att följa :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jättefina bilder verkligen! :)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Jaa, och vad fint hon passar i de där omgivningarna! :-D
Åh, så himla söt! ❤️
Kommenterar igen. ;) Det är så kul att se bilderna du lägger ut tillsammans på dom, hur söta som helst! :D Jättekul att se! :)
Hon och wilma är fruktansvärt lika!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Så himla söta dom är tillsammans😃
~mikkan
Men smågullona!
Idag har vi testat att klippa pälsen kring öron och tassar. Svårt att veta hur man ska klippa runt öronen, men det är bättre att ta för lite än för mycket.
Tycker att öronen ser stora ut, men det är nog för att hon är valp. 😉
Klorna klipper vi varje vecka för att få in en bra vana. Vi klipper bara någon milimeter åt gången. Som tur är är klorna ljusa så pulpan syns bra. :)
Hon är otroligt söt och blir bara finare och finare!
Tiden går fort! Sötare och sötare blir hon!
Gäller ju att hålla koll på småliven 😃
Åh så fina bilder och så fin hon är! :) Wilma också såklart, är helt förälskad i henne, hon är såå vacker! :) Är så himla valpsugen nu! :D
#83 Tack! Ja, de är fina båda två! Förstår att du längtar på din valp! :)
Lilla Blondie. <3
Vad fort hon växer haha, är så kul och jämföra med alla när man själv har en tycker jag..:)
Hälsningar
Fredrika
Idag har Milla fått sin 12-veckorsvaccination, så nu dröjer det ett helt år tills nästa vaccination. Det gick jättebra, veterinären gav en godis samtidigt, så hon kände inget alls.
Vi har också varit i skogen, där det trots den torra och varma sommaren ändå finns en del blåbär. Både Milla och Wilma gillade dem, särskilt Milla. 😮
Jasså, har ni lyckan med att få blåbär!? Här syns inga blåbär till än, det har varit för varmt och torrt i stort sett hela säsongen…
Dina gulliga fina flickor 😉
#91 Ja blåbär finns, och det verkar som om Milla gillar alla bär! Hon plockar ju blåbär men även hallon direkt från buskarna. Inte konstigt att hon växer så det knakar… 😉
Hon väger 3,4 kg nu, alltså har hon ökat 0,5 kg på 2 veckor.
Och så har vi även hittat … 🤐 Bildbevis finns! 😉
Fotot är från 11/7 och man ser att hon växt en del…
Ojoj, det var värst. Är inget jättefan av hjortron…. Men om det kunde växa blåbär här hade jag blivit jätteglad!
haha, det blir en bra 'bär-jakthund' av henne. man får skynda sig att plocka om man ska ha nåt, ser ut som att bären kommer ta slut snart ;)
#94 😃Ja, hon kommer rensa skogen på bär! Vi får gå en kurs i kantarellsök, så hon intresserar sig för något annat istället! 😉
#94 haha, ja, bara hon inte får för sig att äta upp dom med ;) inte så gått kanske, men valpar testar ju nästan allt, även äckliga saker kan de prova flera gånger om 😃
#96 😃 Precis så är det! Hon äter saker hela tiden (jord, papper, pinnar och t o m ändå äckligare saker om hon får tillfälle 🤢). 🥵
#98 En liten boll🙂Hon är så söt!
Mvh Sabine
Åh så söt!
🙂Tack! Hon är fin! ❤️
Oerhört fin!! Så sött ansikte!
Vad fin:) får man passa på att fråga hur gammal hon är?
#106 Tack! :) Hon är 13 veckor nu. Vi har haft henne sedan hon var 8 veckor (jmf de första bilderna). Så det har hänt en hel del! :)
#107 Jaa verkligen! Valptiden bara rusar iväg! ;)
Vad hon har fin färg, och annors också är söt! är hon från samma kennel som Wilma? Tycker Wilma också är så fin :)
Ja, färgen (guldsobel) är fin. Nej de kommer inte från samma kennel.
Det finns många fina färger hos sheltien. Kul med stor variation. Man kan hitta sin favoritfärg. 🙂
guuud vad söööt

Love Laleh<3<3:)
Hon blir ju på den större skalan sheltiestorlek. Men hon har ändå inte ett sånt där "minicollieutseende" så det är väl gott hopp om att hon "bara" blir stor. :-)
#112 Ja, det blir intressant att se hur hög hon blir! Hoppas på 37 - 38 cm! :)
Gu va söt liten en! #115 den bilden var ju helt grym alltså!! så cool;)
Vad vacker hon är! Hon är så sprallig och amn kan lätt se i vissa bilder hundens kroppspråk!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Tack! Ja, sprallig är rätta ordet! 😉
Denna veckan börjar Milla på valpkurs. Ska bli kul att se hur det går! :)
Så söta och mysiga bilder på söta vovvar! :D Spännande med valpkurs!
Mvh Sabine
Härligt i skogen.
Här kommer en uppdatering!
Milla är 18 veckor nu. Hon har växt på höjden till 34 cm. Hon har ingen valppäls kvar och vuxenpälsen har inte vuxit ut.
Valpkursen som hon går på är kul och lärorik. Vi har tränat inkallning, kontakt, sitt, ligg och passivitet bland annat. Gäller bara att träna hemma också. 👍
Oj vad söt hon är. Och ser så pigg och vaken ut. :) Kul med kurs!
#130 Ja, det är full fart nästan hela tiden. 🙂
Hon har verkligen växt mycket! Jämfört med den första bilden, hon är verkligen söt! Det ser ut som att hon nästan är lika stor som Wilma ju! :)
Så mycket hon växt! Hon är verkligen söt :)
Mvh Sabine
Ja, hon har växt om Wilma. Långa ben har hon och väldigt spinkig är hon. Milla är 34 cm i mh och Wilma 32. :)
Hon är ju nu i perioden där de är fulsöta, lite lagom älginspirerade med långa ben och så 😉
#135 Ja, vi har funderat på vad hon liknar; ibland ser hon ut som ett rådjur med de långa benen och den gyllenbruna korta pälsen, ibland som en räv, med den långa svansen eller som Pluto. Ja, eller varför inte en älg?? 😉
Snäll och go är hon i alla fall. 🙂
Supersöta Milla! Hon börjar bli vuxen nu 😉
Ungdomen!
OT, men mitt inlägg #139 var längre och jag försökte också "Hantera" det, men något mer än "Ungdomen" får jag visst inte skriva! Konstigt. Hon är i alla fall jättefin, om jag nu får igenom denna text.
Jättefina hundar båda två! :)
Kul med fårmöte!
Milla börjar verkligen bli vuxen nu 🙂
#148 hon ser ju ut som Lassie där ju ;) bara lite mer skuggning annars så står hon som Lassie och ser ut som Lassie ❤️
#149 Ja. hon påminner om Lassie, men är ju så klart mycket mindre. 🙂
Mycket av Millas temperament finns kvar fastän hon blivit äldre. Hon tycker fortfarande om att leka och hittar på bus ideligen. Hon är matfrisk, och äter upp sin mat på 10 sekunder för att därefter kolla om hon skulle kunna komma åt Wilmas mat. 😉Men Wilma är äldre och kan säga ifrån som tur är.
Milla och Wilma kommer bra överens, och har mycket roligt ihop. :)
Så stor och fin hon har blivit :)
#150 haha, ja, storleken skiljer sig ju bara nåågra dm ;)
Hon är bara för fiiiiiiiiiiiiin! 😍
Mvh Sabine
Så stor och fin hon blivit!
Väldigt fin tjej!
#155 Ja, vilken skillnad det är om man jämför med de första bilderna. Det har hänt en hel del med hennes utseende på 5 månader. :)
Ändå är hon sig lik på en del sätt. Hon har fortfarande ett stort aktivitetsbehov. Hon skulle kunna springa hur långt som helst känns det som. Och hon skulle kunna äta dubbla portioner om hon fick. 🤪
Hon håller ihop med sin "storasyster" Wilma mest hela tiden. Wilma kan fortfarande sätta Milla på plats i vissa situationer. Milla är betydligt starkare och vinner när de mäter sina krafter. Men om Milla tar i för hårt säger Wilma ifrån, och då blir Milla alldeles osäker och visar att hon bara vill väl. 🙂
Jätte söt , härlig bild i snön! Väldigt fin färg, ljus sorbel eller vad heter färgen?
#158 Ja, guldsobel kallas färgen. :)
Fin tjej!
Vad tyckte Milla om hennes första julgran då? Var den spännande? Fanns det någon julklapp till henne och Wilma under den kanske?
#162 Vi har haft en bra jul. Milla nosade och bet 🤪lite på det som hängde i granen, men förstod snart att hon inte fick. :)
Med fanns förutom Wilma även en annan hund, Bonnie, som tyckte det var kul att leka med Milla.
Läskigast på julafton var en leksakshund, en julklapp till ett barn. Den kunde gå och skälla. Milla reagerade direkt och skällde tillbaka. 😉
Här en bild på Bonnie! :)
Låter som ni haft en bra jul! Det är klart att Milla var tvungen att kolla julgranen och smaka lite på den 😉
Söt Bonnie är också… Vad är det för ras?
#164 Bonnie är en strävhårig tax. :)
Gud vad söt Milla är! Hon ser verkligen ut som en räv på vissa bilder :p
Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker medarbetare cockerspaniel ifokus
#166 Ja, lite lik en räv är hon. :)
Milla har lite längre päls nu, och jag ska försöka ansa den vid öronen. Svårt att veta exakt hur man ska göra det så att det blir så bra som möjligt. Hon har en naturlig "vipp", och öronen sitter lite bredare än på ex storasyster Wilma. Jag vill att öronen ska se naturliga ut även efter ansningen. Så här ser hon ut före klippning!
Hon blir bara finare och finare :)
Jaha, där ser man. Tyckte att hon såg ut som tax men blev ändå osäker 😉 Otroligt söt är hon iaf!!
Milla blir bara finare och mer och mer vuxen för varje bild 😃
vad söt hon är!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
#170 Hon är jättefin! Kan bara tipsa om att använda trimkniv på håret vid öronen - jag tycker också att det är svårt men det funkar kanon. Det blir lagom uppå och sedan kan man bara formklippa lite runt om om man vill det. 🙂 Funkar kanon för oss!
Övning ger ju färdighet och resultatet ser inte illa ut (genom att bara bedöma bilden) 😃
På bilden i #171 ser man verkligen skillnaden mellan Milla och Wilma!
Finare och finare :)
Ja Du har verkligen söta vovvsingar. Den där söta bilden på Milla när hon gräver. Så kommer jag på Ziggy ofta i trädgården och när jag kommer så rusar han iväg för att sen snabbt vara tillbaks och gräva. Riktiga busungar….
Hon är så fin!
Fina, stora, flickan hon är Milla. spännande det ska bli att höra hur det går för er på utställningen!
Tack! 🙂
Milla hittar fortfarande på bus, men börjar bli mer och mer vuxen. Hon hade sitt första riktiga löp för en månad sedan, och det märktes på både Millas och Wilmas beteende att hormonerna "flödade".
Wilma (!), som nästan aldrig skäller, började plötsligt uppmärksamma andra hundar ute, och skällde på en del. 😮
Nu är löpet över, och de har återgått till vanliga rutiner.
Här en bild där Wilma njuter i solen. 🙂
Idag har vi testat en ny rolig sport nämligen THS Turnierhundsport. Det är en sport där man betonar att det är viktigt att ha kul tillsammans med sin hund. 🙂
THS består av flera oberoende grenar: hinderbana, slalom, terränglöpning (1, 2 eller 5 km), tre- och fyrkamp mm.
Förare och hund genomför banorna tillsammans, och både förarens och hundens resultat räknas. THS lämpar sig för alla åldrar.
Milla, som nu är 11 månader, hade aldrig testat hinder och tunnlar tidigare. Hon lärde sig fort och tyckte det var jättekul. 🙂
Har aldrig hört talas om det förut men låter ju riktigt roligt! :)
Mvh Sabine
#184 Jag har funderat på att testa det med min hund, verkar väldigt roligt. Försökt hitta mer info om det men verkar vara ganska nytt i Sverige. Hur funkar de olika grenarna? Det är ett tag kvar tills en kurs börjar här i närheten men borde ju gå att bygga upp en liten bana hemma och testa.
Det lät kul!
Det var kul att testa turnierhundsport eller THS som det förkortas. Det är nytt även för oss, så jag känner bara till det lite grann.
Man bygger banor med ganska lika hinder som i agility, och springer tillsammans med hunden. Det gäller att ta hoppen samtidigt. En del hinder som tunnlar och balanshinder tar hunden själv, men man ska ändå vara intill på ungefär samma ställe.
Det fanns en gren som kallades slalom. Då skulle man springa en bana genom käppar som stod två och två. Man sprang i zick-zack, och hela tiden tillsammans med sin hund. 🙂
De banor vi testade var korta, ca 100 m.
Jag hade Milla kopplad, med man får högre poäng om man inte använder koppel.
Man kommer att ha ett prova-på-tillfälle på vår Brukshundklubb nästa vecka (för allmänheten), och sedan kommer man även kunna gå kurs om man är intresserad. 🙂
Milla kommer att gå allmänlydnad nu under våren, men man kan ju bygga egna banor med THS. 🙂
THS kommer från Tyskland, och det ligger en del klipp därifrån som man kan googla på.
Ingen sport som jag hört talas om tidigare men låter som en rolig sport! Blir att googla och försöka ta reda på lite mer info 😉
Är THS något du tänkt att fortsätta med?
AHa, man får ränna en del själv! ;-) Kul. Tack för att jag fick ett fredagsnöje här, _Wilma, jag kollar igenom tyska klipp på YouTube för fullt nu. ;-) En härligt fläckig sheltie har jag hittat till bland annat. :-)
#189 Det var faktiskt jättekul, positivt är att man ska ha kul ihop och att man ska ha en bra kontakt. 🙂
THS ger en hel del motion, kanske lite för mycket för min del. 😉 Men det hindrar inte att man tar intryck och tar till sig en del, exempelvis att bygga enkla banor för att öva upp kontakt och följsamhet.
Den hundaktivitet som passar bäst för Wilma är rallylydnad, så det ska jag försöka ta mer tid till. Milla behöver mer fysisk aktivitet så jag cyklar med henne en bit varje dag. Hon ska ju gå allmänlydnadskurs nu under våren. :)
#190 Ja, man måste springa en del själv. 😉 Kul att lära sig något nytt! :)
Idag är Milla ett år! 🙂 Det känns länge sedan hon kom till oss. Hon har förändrats jättemycket på 10 månader.
Just nu går vi en kurs i allmänlydnad, och denna vecka tränar vi inkallning lite extra. Det är kul och nyttigt att träna tillsammans med andra hundar. :)
Idag har vi varit lediga och passat på att vara utomhus.
Här är en bild på Milla ifrån idag. Wilma är i förgrunden, och i bakgrunden skymtar taxen Bonnie.
vad vacker hon har blivit!
Vad fin hon är! ❤️
Hon är såå fin!
Grattis till Milla på 1-års dagen
Så vacker! Hur hög?
Tack! Hon har lite mer päls än tidigare, men just nu är hon i början av en period då hon fäller. Ska bli intressant att se hur mycket päls hon får. 🙂
#197 Hon blev aningen hög enligt standard, ca 38 -39 cm och hon väger 7,3 kg i dagsläget. Skulle tro att hon ökar i vikt framöver, då muskelmassan kommer öka ytterligare. Hon springer fint och lätt, och gillar att jag cyklar med henne.
I ett tidigare inlägg skrev jag att det temperament som visar sig under valptiden följer hunden genom livet. Det är ett slags grundtemperament som tillsammans med uppfostran och miljö bestämmer hur den vuxna hunden ska bli. Milla hade ett högt aktivitetsbehov redan från början, och det hänger i fortfarande. Hon behöver träna och aktiveras, och om hon får det är det inga problem att slappna av. :)
Läste igenom hela tråden nu och tycker verkligen att hon har förändrads super mkt. Jag har en pudel och en sheltie.. När min mellanpudel var valp så såg man inte speciellt mycket skillnad från vecka till vecka men man sheltie däremot ändrade sitt utseende mycket under valptiden! lycka till med Milla framöver
Så stor hon blivit :) Söta vovvar :)
Tack alla! Ja, Milla har förändrats mycket under året som gått. Ska bli spännande att se hur hon ser ut då hon fått ännu mer päls. :)
Nu har det redan gått ett helt år sedan vi hämtade hem Milla. Och vi har hunnit med en hel del:
I höstas gick vi valpkurs och under våren har vi gått allmänlydnad och vallkurs. Hon ställdes officiellt i Vista, och vi har testat på agility (bara enkla moment) och THS (Turnierhundsport, som jag redan skrivit om).
Milla levde efter mottot alltid full fart som valp, men hon har lugnat sig betydligt! Hon har vuxit ifrån "tonårstrotset" och lyssnar faktiskt bättre! :)
Vi har väntat på att hon ska få mer päls, men just nu har hon mindre päls än någonsin. Folk har frågat om jag tunnat ut pälsen nu på sommaren. ;) Men så är det inte! Men det är ju vanligt att tiken fäller mycket efter ettårslöpet.
Hon är jätte fin!
Fin hon börjar bli :) börjar se riktigt vuxen ut :)
#203 och #204 Tack! :) Ja, hon börjar bli vuxen. Om man fick önska något skulle det vara mer päls och mer muskler. ;) Just nu väger hon 7,6 kg och är 38 - 39 cm i mh.
Hon har även växt mentalt. Tidigare följde hon "storasyster" Wilma överallt. Nu är hon mer självständig. Samtidigt är hon tillgiven familjen. Hon hoppar gärna upp i soffan och lägger sig intill. :)
Så fin hon är! Tycker om hennes huvud :)
Mvh Sabine
Söta Milla! Och fina sommarbilder!
Vad urfälld hon var nu 😮 Sådär tunnhårig har jag nog aldrig sett henne….
Söta Milla! Och fina sommarbilder!
Vad urfälld hon var nu 😮 Sådär tunnhårig har jag nog aldrig sett henne….
#210 Ja, Milla har väldigt lite päls just nu. Om man jämför med bilderna från i våras ser man att det är stor skillnad. Men tikar fäller ibland ovanligt mycket efter ettårslöpet. 😮 Några har frågat om jag tunnat ut pälsen, men så är det inte.
Nej, trodde aldrig att du tunnat ur pälsen men har nog ännu inte sett någon fälla ur så mycket. Men så är jag inte heller jätte van med tikar 🙂
Urfälld men söt ändå :) Härliga sommarbilder :)
#213 Tack! Ja, det är härligt med sommar!

Milla och Teo
Wilma har fått två valpar och Milla hjälper till genom att leka med dem.

Milla och Tilda
Måste vara toppen för Wilma med inbyggd barnvakt 😉
Så fina alla tre !!:)
Vad söta dem är och Milla måste tycka de är roligt o leka me valparna:D
Hälsningar
Fredrika
Milla gillar att leka, hon är ju fortfarande ung (16 månader). Vi var rädda för att hon inte skulle förstå att valparna är små, och att hon skulle leka för häftigt. Men det går bättre än förväntat! Hon tar det ganska lugnt, särskilt med Teo som är minst. :)

Nåja, lugnt och lugnt… men Teo kan ge igen. ;)
hihi teo har ju små och söta valptänder:)
Hälsningar
Fredrika
Dags för en uppdatering! 🙂
Milla har hunnit bli 1 år och 8 månader. Hon har inte förändrats så mycket. Lite tyngre är hon och lite mer päls har hon för tillfället.
Planerna inför våren är att träna någon bruksgren. Får se om det finns någon passande kurs framöver? Funderar också på att göra HD /ED undersökning.
Teo, som det finns en bilder på tidigare i tråden, har flyttat till en egen familj, men Tilda är kvar och kommer att stanna.

Milla
Kul med uppdatering 😉
Är det någon särskild bruksgren som du tänker dig?
#222 Vi gillar att vara ute i skog och natur, så spår skulle nog passa. Det skulle jag vilja kunna bättre.
Så vacker Milla är :D
Mvh Sabine
Dags för en uppdatering!

Milla har testat på och tränat THS under våren. Synd att matte inte är lika bra på att springa som Milla. :(

Här hemma har vi lagt mest fokus på att träna med Tilda, 10 månader. Men vi har fått god hjälp av både Milla och mamma Wilma. Ute är det "två mot en". Tilda inbjuder till lek och springer först. Milla och Wilma jagar henne och Tilda förlorar varje gång. Men hon är inte ledsen för det utan bjuder upp till lek igen.

Tilda i underläge…
Kul med uppdatering från er!
Visst är det skojj med valpar som är lika glada för lek oavsett om de vinner eller inte 😉 De är liksom på't igen och direkt…
#226 Ja, Tilda älskar att leka, och att hon hela tiden förlorar spelar ingen roll. Lika kul ändå! :)
Jag har märkt att de äldre hundarna, särskilt Milla, korrigerar/ dämpar henne då hon är lite för intensiv, ex om hon hoppar en meter rätt upp 😉, då det är mat på gång. Då stöter Milla till henne, så hon lugnar sig.
I våras började vi fundera på om inte Milla skulle få ha en kull med egna valpar. Så vi gjorde ögonlysning och röntgade för HD och ED. Allt var bra, och vi började titta efter lämpliga hanar. Vi fastnade för Joy (Ray Of Light) en hane från Bright Rivers kennel.
Så om allt går bra, kommer Milla få sin första kull i slutet av oktober! 🙂
Oh så spännande! Det ska bli kul att följa.👍
Spännande med nya valpplaner!
Åh vad kul, jag längtar oxå till min första kull men vet inte när det kommer bli. Gick ju inte så bra sist för stackars Phoebe och vet inte om jag vågar försöka en gång till med henne. Veterinären sa att det inte behöver bli så nästa gång men man har det i bakhuvudet hela tiden. Ska bli så kul att få följa Millas valpar om allt går som det ska. Jag håller tummarna 💞
//Jonnix
Tack! 🙂
#231 Jag förstår precis hur du känner inför ett nytt försök på Phoebe. Det känns roligt och spännande med Millas dräktighet då vi har planerat det hela, men det finns ändå hela tiden en viss osäkerhet. Tänk om det händer något som man inte räknat med.
Som tur är bor vi nära ett djursjukhus, så om vi blir det minsta osäkra på hur Milla eller en valp mår, så åker vi dit och får experthjälp.
Vad roligt med valpar!
Mvh Sabine
Kul med valpplaner, hoppas du uppdaterar flitigt här på sajten! 😇
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Tack!
Det är knappt två veckor kvar nu. Milla mår bra. Hon har ökat en hel del i vikt, 2,6 kg. Nu känner man hur det sparkar om man lägger handen lite lätt på Millas mage.. Jättemysigt!🙂
#235 Tycker Milla är så oerhört fin!😊😍 Sambon och jag är på jakt efter en Sheltie faktist (helt ny medlem på forumet även om jag varit inne och läst här många gånger)! Får jag fråga var du bor ungefär _Wilma? Håller själv till långt ner i Skåne… 😊
Nu har valparna kommit. 🙂 Det blev tre stycken, en tik och två hanar.
Milla och valparna mår bra. Jag återkommer med bilder och en ny tråd då jag hunnit fota dem.
Vad kul, stort grattis!! 😃
Stort grattis!👍🥳
Grattis!!😃
Mvh Sabine

Valparna 1 dygn
Passade på att ta en bild på valparna då Milla var ute och rastades …
Tiken, längst upp med huvudet åt vänster, vägde 266 g. Hon blir sobel, men bär förmodligen på en trefärgad recessiv gen (= skuggad sobel?).
Hane 1 till vänster. Han vägde 218 g och har samma färg som tiken.
Störst var hane 2 som jag tror blir guldsobel som Milla. Han vägde 270 g.
Blir spännande att se hur de kommer utvecklas. 🙂
Vad roligt, grattis till kullen! Ser ut som ett fint gäng.
Åh, grattis till era tre små valpisar och att allt gick bra. Ska bli kul att följa de små 💜💙💚
//Jonnix
Stort grattis till kullen!
Stort grattis till kullen!
Grattis! De ser välmående ut, hoppas allt går bra!
Tack! 🙂
Åh, så himla roligt! 😃 Stort grattis! 😍
Stort grattis till småttingarna :)