Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettfakta-om-rasen
Läst 2310 ggr
Edhi
1

Kan Sheltie vara något?

Hej! Jag har lagt Sheltie lite på hyllan eftersom rasen känns lite spretig, men det verkar ju många raser vara. Framförallt verkar den vara bra som förstahund, så jag tog upp den igen. Sheltien har dessutom många kvalitéer som jag gillar, så varför inte läsa på om den? För det mesta är dem i behändig storlek, vilket jag diggar. Följsamheten likaså. Att de är bra som allround hundar är också ett plus, eftersom jag vill prova på olika hundsporter. Främst apportering då, men det brukar väl oftast gå bra?

De flesta Sheltisar behöver inte så mycket Pälsvård heller, från vad jag har hört.  Det som oroar mig är att folk ofta säger att man ska trimma dem. Hur noggrant måste det vara för att det ska bli snyggt?

Hur vanligt är det att Shelties tycker om vatten? Jag simmar en hel del på sommaren och det skulle vara lite ledsamt ifall hunden inte ville hänga med 🤐

Jag vill gärna veta vart era Shelties kommer ifrån, och hur de är. Så en liten presentation skulle inte skada! 🙂

/Hälsningar,

Elin

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa

Wellcraft
2

Hur noga trimmad hunden ska vara beror på om du ska ställa hunden eller ej.
Shelties är lättpåverkade och tycker oftast inte från början om vatten, men det är enkelt att visa dem att det inte alls är någon fara.
Kom ihåg att vara noggrann men linjerna om du vill ha en följsam & smidig hund. Jag har inte träffat en enda stabil sheltie som enbart har haft utställningslinjer bakom sig, de har varit mycket skälliga, osäkra och svårjobbade.
De underbara shelties jag träffat har haft arbetande (agility) linjer i sig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Edhi
0

#1 Ok tack! Jag är inte särskilt intresserad utav utställning, så det blir nog inte så svårt att välja bort. Nu vet jag lite vad jag bör kika efter :)

Synd att de inte är några vattenfantaster, men det kanske man kan leva med ifall det finns andra saker som väger upp Hjärta

En riktig skrivfrossa

Kitten86
1

Sheltien är ju som du själv skriver en allround hund och blir helt vad man gör den till. Jag själv håller på med, och testat , en hel del olika sporter med mina och än så länge har jag inte stött på någon som mina hundar inte gillat.

Trimning, även om man vill hålla på med utställning, är inte speciellt mycket eller ofta. Det är mellan trampdynorna och lite uppe på tassarna, ibland tillsnyggning av fanor och sen runt/vid öronen. Info om trimning inför utställning hittar du här, bilder och mer info om hur man klipper kan du hitta här. Jag trimmar till mina med lite olika intervall beroende på hur pälsen växer, i regel snyggar jag till runt tassarna oftare än runt öronen.

Vad gäller att gilla vatten så är det ganska olika. Jag har två olika "vattenhundar" där min äldsta går ner i vatten och kan springa omkring och leka i det men som inte simmar så ofta (gränsen brukar nås mot magen eller en bit upp på bröstkorgen), min yngsta älskar vatten och snorklar gärna (stoppar nosen i vattnet och går runt och blåser bubblor) samt plaskar och till viss del simmar. Men jag vet om shelties som inte ens vill blöta tassarna i en vattenpöl och dem som slänger sig ut i vatten och simmar 😃 Jag tror att med detta är det som med så mycket annat, de blir vad man gör dem till…

Jag har två sv/v shelties: ena köpt från Lejonluf's kennel i Sverige och en från Excellens Vivarium kennel i Polen. Båda är efter amerikanska linjer och underbara arbetshundar. Mina grabbar har en egen tråd som du kan hitta här om du vill veta mer 😉

Edhi
3

#3 Jag har varit inne på dina grabbars tråd en del, de verkar ju underbara! :) Jag får fundera lite på trimningen, men den är väl så minimal som man kan få den. Det är synd att shelties oftast inte tycker om vatten, men man kan väl inte alltid få allt. Ska kika på lite kennlar och se om jag kan träffa några individer på nära håll. Då kanske jag fastnar, haha ;)

En riktig skrivfrossa

Kitten86
0

Vart i landet befinner du dig?

Kan tipsa dig om att kika på uppfödare i din närhet och kanske kontakta dem om att få komma och hälsa på dennes hundar. Du kan även kika efter, och åka på, någon utställning och/eller rasspecial 😃

Edhi
0

#5 Absolut! Jag bor i Uppland, kring Uppsalatrakten. Har en hel del släkt i Blekinge också vilket gör jag hänger där med jämna mellanrum :) Jag åker helst till en kennel ifall jag vill veta mer om någon ras. På utställningar känner jag mig lite beklämd, men det kanske har med min ovana att göra.

En riktig skrivfrossa

mlnpln
0

Kan tipsa om Nodstagården utanför Norrtälje, hon har fina hundar :) mycket utställningslinjer men jag har bara goda erfarenheter av hennes hundar och min egen lilla Nodstavalp :) när du ändå är i Uppland. Och även Shellricks då i Åkersberga, hon är väl årets uppfödare flera år i rad och har också jättefina hundar. :)

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Kitten86
0

Förstår vad du menar då jag inte själv är en utställningsmänniska…. Men det kan vara ett bra tillfälle att träffa både uppfödare och hundar av rasen även om det är mycket fler egenskaper än exteriören en ras hänger på 😉

Är ju en bit att åka från Uppsala men du har en två-dagars rasspecial i Högbo Bruk, Sandviken, i  början av September. Annars kan du ju kika omkring på diverse hundklubbar i din närhet om de ska anordna någon agility tävling eller så för där brukar de alltid dyka upp en massa shelties man kan kika på och träffa 😃

Edhi
0

#7 Var inne och kikade lite på Nodstagårdens hemsida men det verkar som att deras shelties har väldigt mycket päls? Det är en sak som jag gärna vill försöka undvika eftersom det oftast är mer jobb med dem. Ska däremot kika ifall Shellricks kan vara något ;) #8 Hmm.. Ska se ifall jag kan ta mig iväg på någon utställning. Förra året var jag på den internationella utställningen i Ronneby, så den kan jag åtminstone gå på i år :) Ska försöka boka en träff med Skegårdens kennel, eftersom de verkade seriösa. Tycker bl.a om att de avlar på shelties med motor som dessutom är åt det sociala hållet. Vet ni något om dem? :)

En riktig skrivfrossa

mlnpln
0

#9 Som sagt, utställningslinjer ;) Dock tror jag att alla är tillfluffade på bilderna, de vuxna vi träffade när vi skulle träffa valparna hade inte så mycket ändå. Men jag förstår vad du menar, det finns dom med mycket mindre, absolut. Själv ser Jag fram emot att min plutta fluffar på sig lite :'D Lycka till i söket!

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Edhi
0

#10 Tack! De är allt söta små fluffmonster i alla fall! ;) Lycka till med valpen!! :)

En riktig skrivfrossa