Konstiga sovställningar
Vi har en liten sheltiekille hos oss som fyller 9 veckor på torsdag och därför har fullt upp med att göra sina bestyr, busa, gosa och sova om dagarna. En sak jag har märkt är att han gärna ligger med huvudet lutat mot något eller hängandes utanför sin sovbädd när han sover. Ibland undrar man om han ligger riktigt bekvämt.. men han lägger sig ju på det sättet så det måste ju vara det som är skönast 😄 Jag undrar mest om det finns andra vars hundar gärna sover i knäppa positioner/på ett speciellt sätt? Var det så när de var valpar också och sover de annorlunda i vuxen ålder? Vore kul att höra och se om era små guldklimpar också har/hade denna egenskap! 😊
En populär position hos många shelties är ryggen! Gus har i stort sätt sovit på ryggen hela sitt liv. Sedan så ÄLSKAR han att ligga på kuddar. Helst på så många kuddar som möjligt, och samt högt. Prinsen på ärten kallas han här hemma😉
Att de sover som din tror jag kan ha att göra med att det påminner om att ligga på syskon och mamma. Väldigt vanligt att de sover så när de är små. Vad jag vet så brukar de flesta växa ifrån det.
Bilder på Gus 4 dagar och 8 månader😃
Båda mina grabbar har sovit med udda sovställningar ända sedan de var små. Båda kan sova "konstigt" även nu som vuxna 😃 Håller med om att jag tror att valpar och unga hundar gärna ligger på lite konstiga vis då det känns tryggt för dem och att det påminner om att sova i kull/hög. Påminner väl lite om barn som gärna kan somna i alla möjliga konstiga ställningar utan att sova dåligt men växer sen ofatst ifrån det 😍
Men de är fruktansvärt olika mina grabbar vad gäller sovstil…… River vill ligga hårt! Helst direkt på golvet, det får inte vara en matta eller filt ivägen för honom 😮 Visst händer det att han ligger mjukt men oftast inte. River ligger gärna på sidan eller liksom vriden, lite som en disktrasa, med framänden och bakänden vriden från varandra. Svårt att förklara och jag har tyvärr ingen bild. Han sover ibland i sängen och då oftast ligger han utfläkt på rygg 😉
Jayson han vill oftast ligga mjukt, och ju mjukare desto bättre! Får han välja ligger han gärna i fåtöljen i vardagsrummet och nätterna ligger han i stort sett endast i min säng (och då vill han även ligga nära, sådär så man tror att man fått en till njure 😎) Ligger han inte nära/på mig så kryper han tätt intill (eller halvt på) River… Jayson kan fortfarande sova i lite udda ställningar, oftast på rygg i lite böjd position….
Lägger upp lite bilder. Mestadels på Jayson, från att han var liten och uppåt i åldern, eftersom han är lite udda i sin stil. River har jag ont om bilder på hur han sover 😛
#7 Precis som Gus då! Kanske något som ligger i släkten?😎
Mina två har aldrig haft så konstiga sovstilar faktiskt. Ginny tycker om att ligga på golv, helst på sidan eller huvudet vilande på tassarna. Ibland klättrar hon upp bland soffkuddarna och lägger sig nära fönstret, hon har alltid tyckt om att ha uppsikt över allt.;) Luna ligger mest i soffan eller sängen helt enkelt.
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
Haha ja något måste de ju vara, helt rätt pappa med andra ord 😃