Fler Shelties, färger?
Har en kul fundering här bara. 🙂 Ni som har fler Shelties, hur tänkte ni kring färgvalet på nästa? Blev det samma färg som första? Eller blev det någon annan och hur tänkte ni? Eller spelade det inte någon roll med färgen utan endast könet? Jag bara älskar blue merle och har ju min Zaga som är det. Har tittat på lite bilder på svartvita och dom är ju också så läckra, har ju även träffat Kitten86 svartvita grabbar! 😃 (tycker alla färger är fina på sitt sätt) Men har ändå en stark känsla av att jag kommer hålla mig till blått. 😉😍
Jag har en sobel hane nu, och har väl varit inne på alla färger någon gång. ;-) Men egentligen bestämde jag någon gång att jag ville ha en trefärgad nästa gång, dels för att det är en gammal favoritfärg (gillar kontrasterna och särskilt tanfläckarna ovanför ögonen) och dels för att den inte skulle vara för lik nuvarande hund. Men jag blir mer och mer förtjust i sobel och tycker att det är den "rätta" färgen, som också kan variera rätt mycket. :-) Så helst en sobel hane igen, annars trefärgad. Edit: nu läste jag galet, jag har alltså endast en hund än så länge! Läs mitt svar inom parentes, haha.
Jag har fastnat för sobla sheltiesar, och har haft guldsobel och skuggad sobel. Några har haft bläs. Tycker det finns en stor variation inom den sobla färgen.
Det beror naturligtvis inte bara på färgen om en sheltie är fin, mycket annat spelar in, så jag skulle kunna tänka mej även de andra färgerna.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Har ingen sheltie ännu, men jag har redan "bestämt" lite vad jag vill ha. I mitt liv kommer jag äga minst en av varje färg nån gång xD första kommer bli en sobel för det var vad som fanns typ haha! Jag kommer nog, som alltid, gå efter individen först och främst, men att gå lite efter färgen kommer jag kanske göra i framtiden.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Har just nu en svartvit. Ska jag erkänna så valde jag uppfödare efter vilka färger de hade, och Gus uppfödare äger just nu bara svartvita. Men jag blev väldigt förälskad i svartvita och senare även i biblue. Tyckte de var lite mer originella än de andra färgerna. Nästa ska vara svartvit eller biblue, kanske trefärgad eller vanlig blue merle. Skulle jag skaffa en sobel så är mitt ända krav att det ska vara en väldigt skuggad sobel.
Men såklart, jag väljer hellre en frisk individ som jag klickar med än att bara gå på färg.
När jag började kika på rasen, och inför köpet av min första, så var jag helt inne på att jag skulle ha en trefärgad hane. Sen blev det så att det inte blev en trefärgad i den kullen jag skulle ha valp ifrån utan det blev då istället en svartvit som kom hem till mig. Detta är något som jag inte på något sätt ångrar idag utan tvärtom är superglad över. Håller med om att alla färger är fina och har sin charm. En blå, oavsett vanlig eller biblue, kan ju variera en hel del från en annan likväl som ingen sobel är den andra lik. I det avseendet är ju trefärgad och svartvit "tråkigare" som färg.
Men jag kan säga att jag mest har fastnad för svartvit och biblue men man ska ju aldrig säga att man aldrig skulle skaffa en sheltie av en annan färg 😉 När jag skulle ha min andra sheltie var min tanke först att det skulle bli en biblue men så fick jag se bild på min älskade Jayson som valp och vart helt såld. Därav har jag två svartvita pojkar hemma 😍 Men som nästa sheltie så vill jag nog ha en biblue….