Annons:
Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 3297 ggr
sheltielife
5/1/16, 11:56 AM

raka en sheltie?

hej! det är så att jag har en sheltie tik på 2,5 år. jag har märkt att på somrarna har hon haft väldigt varmt när hon rör på sig och hon orkar inte lika mycket, vi håller på med agility och ska starta vår första offeciella tävling i augusti. hon kommer inte ställas ut på länge, många tycker att man inte år raka shelties, men jag undrar om det hjälper och ifall hur ska man klippa den?

Annons:
emma93
5/1/16, 12:09 PM
#1

Jag har själv inte tävlat agility, men jag har bott på Rhodos med tre shelties, normalpälsade (varav en med tät underull). När jag flyttade dit var det en kall vår så det blev väldig kontrast för den som hade tjockast päls. Jag effilerade därför ur hennes päls, för jag tycker att det är viktigt att de har såväl täckhår som underull för att skydda mot väder och vind (såväl värme och sol, som kyla och fukt). De anpassade sig fint vad gäller värmen men jag var noga med att under de varmaste timmarna inte göra det mest ansträngande. De anpassade även pälsarna när omslagen varmt/kallt inte blev lika hastiga som det blivit vid flytten dit. 

Mitt råd till dig skulle vara att först och främst vara noga med att ha en väl genomborstad päls ända ned till huden. Om det är mycket lös underull kan dusch/bad med efterföljande föning hjälpa att få loss lös ull. Om hon ändå verkar väldigt påverkad av värmen kan du testa att effilera ur pälsen nere vid huden, så att det blir glesare helt enkelt. Jag tror att det bästa för hunden (om den inte har några medicinska skäl att behöva rakas) är att behålla pälsen, då den har en funktion. Jag har tvingats raka hundarna, delvis, när det varit operationer och jag tycker inte att det har varit positivt. Pälsen har på några blivit annorlunda där den växt ut, svårhanterlig, mjuk och ibland även tätare. Jag har fått smörja in med solskydd och skydda från regn och kyla. Men visst, har man en hund som verkligen lider av sin päls så skall man såklart underlätta för den.  Men om möjligt är mitt råd att glesa ur med effileringssax till att börja med. 

/emma93

Kitten86
5/1/16, 10:00 PM
#2

Jag tror, som emma93, mer på att tunna ur pälsen med effileringssax  och se till att borsta ur lös underull osv för att på så sätt underlätta för hunden då en shelties päls faktiskt fyller en funktion mot både kyla likväl som värme.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[HundochKatt]
5/2/16, 12:01 AM
#3

Pälsen har flera funktioner, hålla borta värmen och värma, utefter väder och vind, förutom att vara vattenavstötande. Så nej, jag skulle definitivt inte rekommendera att raka ner en sheltie om det inte finns absolut hälsomässiga skäl (ex. fukteksem). Däremot kan du tunna ur lite med trimkniv eller effileringssax. Och borsta ur ordentligt från hårbotten och ut, så du får med löst hår.

hund_katt
5/2/16, 2:54 PM
#4

Tunna ut pälsen, och om det behövs mer skulle jag raka magen istället, då kommer hunden inte bränna sig på solen och det kyls ner när hunden ligger ner. Rakar man bort allt kan det hända att det blir värmare istället om pälsen inte kan sålla ut solstrålarna. Även under tassarna kan du klippa/raka. Magen och tassarna är nog det mest effektiva :) Skulle du behöva göra mer så skulle jag klippa och inte raka, så det är lite päls kvar men kort päls, så det inte blir brännskador! Sen finns ju kyltäcken och sånt också man kan testa. Raka är det absolut sista jag skulle testa om min mådde dåligt av värmen :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Fruset blåbär
5/6/16, 6:39 PM
#5

Och jag har precis rakat min ena tjej eftersom hennes underull blev precis hopplös efter kastreringen. Förra sommaren led hon verkligen av värmen och det vill jag inte vara med om igen. Hur jag än har borstat, badat, fönat så har jag inte fått bort all underull. Så denna vår fick det bli. Eftersom hon är kastrerad så gissar jag att pälsen inte kan bli mer konstig än vad den är. Dizzy är märkbart piggare och gladare - extremt mycket busigare! Jag valde ett skär på 9mm och har inga tankar på att skala av ända in till huden. Som det är nu är hon lite mer långhårig än en släthårig hund. Detta just med tanke på att pälsen även skyddar mot sol. Men nu får hon in luft till kroppen! Hennes dotter har samma päls som Dizzy hade INNAN kastreringen dvs helt lagom med underull och svalkar av sig bra ändå - så henne planerar jag inte att raka.

_Wilma
5/6/16, 8:07 PM
#6

#5 Känner igen det där att pälsen blir annorlunda, med enormt mycket underull, efter en kastrering. Det hände vår första sheltie då hon var 8 - 9 år, då livmodern  opererats bort pga livmoderinflammation. Jag försökte då tunna ur pälsen. Kanske hade det varit bättre att klippa ner den?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Annons:
Fruset blåbär
5/7/16, 4:40 PM
#7

#6 jag försökte tunna ur förra sommaren men lyckades inte helt och med tanke på vilken skillnad det är på Dizzy denna varma dag jämfört med förra året så ångrar jag mig inte en sekund! 🙂

Upp till toppen
Annons: