Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 3125 ggr
hund_katt
4

ValpVäntarTråden 2016

Såg att vi inte hade en tråd för 2016 ännu, så hoppas det var lungt att jag startade en! :P (startade den absolut inte för att jag äntligen kan skriva i den själv.. Hehehe..) Någon som har Valpplaner i år? Dela med er!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
1

Jag börjar väll då ;D Hihi så länge jag väntat på att skriva i en sånhär tråd! I sommar, förmodligen leveransklar i slutet på juli, så ska det flytta in en valp hos oss!  Asså Gud jag är så glad! Kan knappt tro det är sant!

[ellenhellstrom]
1

Jag var faktiskt och hälsade på en valp idag. Ska träffa den imorgon med, vi får väl se om det blir affär 😃 Är riktigt pirrig i magen. Det är spännande. Min första hund blir det isåfall!

hund_katt
1

#2 vad kul! Första egna hund för mig! Har två hundar i familjen redan :) nu ska jag äntligen få en egen, som sen ska följa med mig på hundgymnasium :3 Vi håller tummarna för att det blir en affär imorgon då ;)

Verita
1

Åh vad roligt! Vi var och hälsade på vår valp förra helgen och nästa torsdag flyttar han hit 😍

hund_katt
0

#4 åh vad mysigt! Längtar så mycket till min! Tiken är inte ens parad ännu dock så det är lång väntan kvar! Men hon gick nyss in i löp, och tror hon går in i höglöp denna veckan om hon håller rätt tid :P löpet var ju en hel månad försent så hoppas höglöper håller koll på dagarna i alla fall 😜

Verita
0

Haha jaa, jag förstår dig! Vi kontaktade uppfödaren redan i somras, vi var på besök tidig höst, tiken löpte sen höst, valparna föddes i februari och om en dryg vecka kommer han hit. Kan nästan inte förstå att det är dags snart! Kommer ihåg när vi också väntade på löp, känns som evigheter nu men tiden går väldigt snabbt 😊 Hoppas parning och allt går bra!

Kitten86
0

Åå, så spännande med valpplaner!! Hoppas verkligen på att få höra mer om era planer och hoppas även få se lite urgulliga valpbilder framöver….. 

Får man fråga vilka kennlar ni kikat på?

Verita
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår lilla kille kommer från Evros :)

hund_katt
0

Vår "nummer ett" är Jorstorparens, sen har jag en/två extra ifall T.ex parningen eller något sånt skulle misslyckas. Kommer säkert visa hela internet att jag skaffat valp haha 😂 Så bilder kommer det komma! ;) #8 nej Gud så söt! 😍

Kitten86
0

Sicken söt en…. Förstår att ni längtar tills ni får hämta hem er valp!

Jo, ibland kan ju reservare vara bra att ha. Spännande, är ingen kennel jag visste om…

hund_katt
0

#10 nä, dom har inte haft några kullar på länge, bara haft en sheltie kull också. Innan födde som upp spaniels :)

Frida B
4

Hoppas, hoppas, hoppas… 99% säkert att jag om några veckor bombar denna tråd med inlägg och bilder.. 😎

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Verita
6

Nu har lilla Ville flyttat hem till oss, som vi har längtat! :)

_Wilma
0

#13 Så fin! ❤️

Vad heter han?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Verita
1

#14 Tack! 😊 Han heter Evros Armani Attitude men kallas för Ville.

Bello_O
0

#13 Grattis till lillkillen!:)

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

meerschweinchen
0

#13 Grattis, super söt😃

Mvh Sabine

Verita
0

#16 #17 Tack! Vi håller med 👍😃

hund_katt
0

#13 åh så söt! 😍 Grattis!

[emaeira]
0

Hörni, jag behöver hjälp! Är också enormt intresserad av en sheltie nu i sommar, men har inte riktigt råd med en renrasig. Tips på vad man kan köpa en blandras? 😴

_Wilma
4

#20 Förstår att du har fastnat för rasen och längtar mycket efter en egen hund! :)

Man tycker kanske att det är dyrt att köpa en renrasig hund, men den största kostnaden är det hunden kostar på lång sikt. Mat, försäkring, kurser och tillbehör (koppel mm) kostar en hel del varje år. Så fundera på om du verkligen har råd att äga en hund. Att skaffa hund innebär att man tar på sej ansvaret för en individ under kanske 10 - 12 år.

Vill inte verka negativ, men kostnaden för att köpa en renrasig hund jämfört med en blandras är inte särskilt stor i långa loppet. Och köper man en renrasig vet man lite mer vad man får.

hund_katt
4

Precis som #21 säger. Köper du en blandras som du inte kan kolla upp släktingars sjukdomar osv på så kan en blandras bli dyrare i veterinärkostnader istället, om du har otur och råkar få en från en kull som bär på sjukdomar. En blandras får du för halva priset ungefär kanske. Men en veterinärkostnad kan snabbt stiga över vad en renrasig kostar. Så köper du en renrasig så kommer risken inte vara lika stor att hunden kommer få massa problem och sjukdomar osv. Och som sagt, inköpspriset är nog det billigaste.. Med mat, försäkring, tillbehör som bur, säng, koppel osv så blir det en hel del också. Har du inte råd med inköpspriset på en hund så lär du inte ha råd med resten heller ;) vänta ett tag, spara undan lite pengar varje månad, och skaffa en renrasig hund när du har råd. Du ville ha en sheltie. Skaffar du en blandras, vi kan ta ett exempel, med Papillon och sheltie, så kanske den bara får egenskaperna från papillonen. Så du vet ju inte om du faktiskt får en sheltie eller om egenskaperna bara är från den andra rasen. Med en renrasig så får du en sheltie, som du vill ha. Med renrasig kan du också tävla, gå utställning osv om du kanske skulle vilja testa det. Kanske inget du vill göra nu, men man kan ju ändra sig ;)

L.Hanna.L
2

Här har vi också planer!! På lördag bär det av mot en svartvit hane som ev ska bli våran. Så vi hoppas och håller tummarna för att han ska bli vår lagom till sommaren

_Wilma
0

#23 Så spännande! :)

L.Hanna.L
0

Nu när vi har tingat honom, behöver jag hjälp med namn, gärna ovanliga på S. Alltså inga Sven eller Sune-namn hahaha. Några idéer?

Mlyy
0

#25 Åh, så kul, från vilken kennel? 🙂 Seth tycker jag är superfint! 😍

Kitten86
0

Vad roligt!! Grattis 🎈✨

Undrar precis som #26 från vilken kennel?  Har du några fler krav än ovanligt pojknamn på S?

Sasmal
0

#25 Spear och Sky tycker jag är fint

L.Hanna.L
0

Kennel Dolly!! Nepp #27, Ja Sky är fint! #28

Kitten86
0

Några förslag: Skye,  Sampson, Sander, Sawyer

Kitten86
0

Roligt! Är det från deras nuvarande kull med Asti som mamma?

hund_katt
0

Nu är tiken konstaterat dräktig via ultraljud, och det har gått en månad sen parningen! Så bara en månad kvar!! Hon har även blivit lite rundare och redan tappat aptiten lite ;) även flytning syntes för någon vecka sedan :3 så alla tecken visar på att hon är dräktig. Så bara hoppas det blir många valpar! Tikens mamma och mormor hade fått stora kullar tidigare så hoppas det gått i arv Haha!

Frida B
0

#32 kul! :D

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Bello_O
0

#32 Åh så spännande! Bara att hålla tummarna nu alltså😃

hund_katt
0

#33 #34 ja! Väntan blir bara jobbigare och jobbigare! Jag drömde att tiken fick 10 valpar haha! Så vi får hoppas på att det var ett tecken på att det blir många valpar iaf! Kanske inte just så många som tio dock.. Haha! Såg även ett stjärnfall igår och önskade att allt skulle gå bra så nu jädrans ska det gå bra tycker jag ;)

Frida B
0

Imorn ska jag träffa valparna… Ah, så nervös!!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

_Wilma
0

#36 Spännande! 🙂

hund_katt
0

#36 lycka till!!

Frida B
0

Nu behöver jag stöd och veta era åsikter haha. Den ena valpen har problem med magen. Magen är spänd och valpen får lite förstoppning. stödmatas, går upp i vikt, visar intresse för tiken och spenarna men orkar lixom inte kämpa om maten då valpen har ont i magen. Veterinärer har tittat på valpen och säger att han har stor chans att överleva. Men gör han inte det, fick jag reda på idag att det blir jag som står utan valp. Och detta var min sista chans till valp. Haha bröt nästan ihop fullständigt nu.. det händer alltid någonting när jag är såååååå nära. Ngn som varit med om liknande med valpar?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lavine
1

#39 Nu har jag inte läst dina tidigare inlägg på länge, så jag ursäktar mig i förväg om det finns info där som gör detta inlägg onödigt. T ex varför det är din sista chans till valp. Men, om det inte är "denna kull/tik eller ingen" som gäller så hade jag börjat kontakta fler uppfödare, förklarat läget och förstås även berättat det för uppfödaren till den här kullen. Jag har en bekant som är uppfödare (av annan ras) som var med om ett liknande scenario, fast från andra sidan då . En valp blev tvungen att avlivas och uppfödaren fick den inte roliga uppgiften att meddela en familj att de skulle bli utan valp, och hon blev bara glad när hon senare hörde att de hittat en annan valp. Så jag tror inte att någon ser snett på att du kontaktar fler. Däremot vet jag ju hur jag själv är, har jag sett ut en tik eller kull så är det DEN som gäller och ingen annan… Mycket trist och nervöst för dig, hoppas att allt går vägen.

Frida B
0

#40 grejen är den att jag får semester vecka 26, är dessutom nyanställd så jag kan inte riktigt välja när jag ska ha semester. Och vill vara hemma med valpen den första tiden. Så där dras mina valmöjligheter ner ngt oerhört.. Tack för att du delar med dig av dina tankar

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
0

#39 Jag har också alltid den där "när man är så nära så händer alltid något". Dock aldrig när det gäller hundar vi ska skaffa, då har vi alltid haft stora raser så att det inte blir en valp till oss var inte så stor risk. Men T.ex, i helgen skulle jag fått vara hundvakt åt 3 vovvar, min mammas kompis som behövde hjälp, och jag blev ju jätteglad och bah "ja vad mysigt"! Och längtade ju riktigt mycket. I torsdags så hade mammas kompis son bestämt sig för att stanna hemma och inte följa med, så då blev det ju ingen hundpassning för mig. Samma sak med typ när familjen tänker åka någonstans, och vi planerar in allt och sen någon dag innan vi ska åka så händer något som gör att vi inte kan åka.. Så jag är ju extra orolig nu när en så stor sak som en hund ska komma, och tänk om något händer så det inte blir så.. Jag började gråta av glädje när tiken konstaterades dräktig, då var det liksom en "orolighetsfaktor" över, bara valpningen och hur många valpar det blir att oroa sig för nu.. Om inte något händer såklart som gör att vi inte kan ta hem valpen…. Så jag vet precis hur du känner, jag är spänd och stressad och orolig hela tiden för detta nu! Har fått magkatarr för jag gått runt och varit stressad så mycket på så kort tid. #40 jag är också den här "jag har siktat in mig på denna uppfödaren, denna tiken och denna kullen" så när jag tänker på att kanske ta en annan kull ifall det inte slutar bra med denna kullen så blir man liksom bah "neee.. Känns inte rätt.." Bara för att jag vill ha DENNA kullen! Även om det finns en annan minst lika bra :P

Lavine
1

#41 Åh, rackarns. Kolla ändå runt och se om du kan snappa upp något annat intressant, många valpar föds ju den här årstiden. Det låter ju ändå som god chans att du faktiskt kommer att kunna köpa från den här kullen.

Lavine
1

#42 Jag börjar dessutom känna att ju mer jag letar, desto mer petnoga blir jag. Vissa dagar tänker jag att det skulle vara lättare att köpa valp ur en ras som jag inte är så "insyltad" i, haha. 😛

hund_katt
0

#44 haha precis! Ett tag tänkte jag "kanske jag ska ta en annan ras istället, så mamma blir lite nöjdare" för hon ville ha en kines :P och min styvpappa tål kineser men inte shelties (han är inte jätteallergisk, så länge hunden inte flänger runt i hela huset så funkar det, och om man dammsuger lite oftare. Men kommer på somrarna bo i ett uthus vi har, och annars är jag ju på internatet i skolan med hunden så det löser ju sig på så vis. Sen kommer jag flytta upp på övervåningen och ha den tillsammans med syrran för oss själva) så blir det lite smidigare på så vis också, så hunden kan vistas i hela huset hur den vill liksom. Och kineser är inte så olika shelties, några olikheter men inga större. Men ändå så liksom bah "nää.. Det känns verkligen inte rätt, känns som att jag inte kommer gilla hunden/fastna för hunden lika mycket." Plus att jag inte kommer få ha hunden ifred för mamma om det är en kines ;)

Frida B
2

Ja, vi får se. Ibland känns det inte som att det är meningen att jag ska ha hund. I 13 år har jag väntat. Första uppfödaren sa att det var väldigt lovande, om ingenting oförutsägbart händer. Morgonen därpå ringde en av hennes gamla vänner och ville ha valpen, så vännen fick valpen. Uppfödaren efter det var också väldigt säker på att jag kunde få en valp. På dag 66 visade det sig att tiken varit skendräktig… Och nu detta. Valpen känns väldigt svag men leker ändå med de andra, det är bara det att valpen inte vill äta och är uppsvälld i magen. Och väldigt liten. Skickar med en bild på mig och Lill-killen.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
1

#46 håller verkligen tummarna för att du får valpen nu och att valpen frisknar till sig! :( inte alls kul att behöva bli besviken, speciellt inte när man längtar så mycket och väntat så länge!

Frida B
0

#47 tack, det gör både jag och uppfödaren också…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Springerpoo]
0

#46 Tycker jag känner igen den lilla killen. Är det möjligtvis från Monas senaste kull? Jag hoppas verkligen att han kryar på sig och blir en stark kille! Jättesynd att du har fått gå igenom allt det :/

Bello_O
0

#46 Vi håller alla tummar vi kan för dig och lillen!

_Wilma
0

#46 Hoppas att valpen kryar på sig! 🙂 Han är verkligen jättesöt!

hund_katt
0

Nu har tiken gått upp 1,45 kg och är i dygn 40! Jag vet inte om det är mycket eller normalt? Någon som har lite koll på ungefärlig vikt på andra tikar under sista veckan och antal valpar dom fått då? Kan va kul att jämföra :) Med tanke på att valparna väger ca 200g när dom föds så känns ju 1,45 kg mycket, om inte allt råkar vara vatten bara då! Får vi hoppas det inte är. Bara 3 veckor kvar för mig!

Frida B
0

Nu ser det ljusare ut. Han äter som de andra, och magproblemen är försvunna! Men vågar ändå inte ta honom… Så blir en tik för mig!

Var där och hälsade på (körde dit, har precis fått körkort, såååååå roligt! Kör ESC tema på spotify medans jag kör 70 väg genom skogen.. Sådan känsla :D) idag, mös massa med valparna och fotade de vuxna hundarna. Och valparna såklar :D

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
0

#53 åh vad skönt att han klarade sig! Och så härligt för dig också! Förstår hur länge du har väntat! Grattis till körkortet också! :D

Frida B
0

#54 Ja verkligen! Känns så skönt, både för hans skull men även för min haha :) Tack!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lavine
0

Kul att höra, Frida B!

Frida B
0

Blir ingen valp. Uppfödaren ringde, och tydligen är det en femte köpare med i bilden bara för att jag inte ville ha den valpen som varit sjuk. Enligt uppfödaren (som sa att det inte var kösystem) var det tydligen för att de andra 3 ville ha tikar, och jag kunde tänka mig hane. Så nu sa hon att det är 10% chans att jag får valp. Förstår inte riktigt varför hon då låtit mig passa valparna och behandlat mig som en valpköpare utan att säga detta tidigare, jah har tackat nej till greklandsresa med familjen och allt för denna valp. Så får vänta ytterligare ett år.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
0

#57 vaa?? Nej men va elakt :( ganska lågt gjort, tycker jag.. :/ Finns det kanske någon valp till salu på köpahund? Brukar finnas någon där, ifall det finns någon man gillar då. Blir ju inte samma sak som att ha haft kontakt med en uppfödare flera månader, men man kan ju ha tur

Frida B
0

Finns ingen där, kollat flera ggr… Så blir nog ingenting. Lite surt iom att jag inhandlat allt som sele, koppel, bädd, leksaker, tuggben osv… Och tackat nej till greklandsresa med familjen.. Så är väl inte på topp just nu.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
0

Har du Facebook? Finns ju sheltie grupper där, skriv ett inlägg om situationen och om det är någon som har en otingad valp kvar. Sett fler som skrivit liknande och det brukar vara till vinst :3 Grupperna heter shetland sheepdog Sverige, och sheltiepoolen Hoppas du hittar något <3 :(

Frida B
1

Ja, har funderat på det faktiskt… Tack

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
0

#61 känner mig själv riktigt hängig nu för det som hände dig :( kan bara föreställa mig hur besviken och ledsen jag själv skulle bli

Frida B
0

#62 haha tänk på din kommande valp!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
0

#63 ja.. XD bara två veckor kvar tills jag får veta om jag får en valp eller inte, eller hur stor chans det är. Blir det 6 stycken så är det 100% att jag får :P Hon har gått upp 400 g på tre dagar nu, sammanlagt gått upp 2,2 kg så nu börjar det bli spännande! Magen börjar bli rejält rund nu också :3 Men känns skittråkigt att sitta och prata om min kommande valp när du inte fått din :(

Frida B
0

Spännande! Håller tummarna för er! Äsch, är ju jättekul att du får. Jag löser mitt dilemma haha!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
3

Nu är valparna födda!! 😍😍😍 Det blev 4 hanar och 1 tik! Så jag kommer få en hane. Och chansen att jag får en av valparna är också stor ;) det var 6 som ville ha valp inklusive mig och valpköparen, och jag tror inte alla av dom ville ha hane. Jag hade lite tur för jag kunde ta vilket kön som helst ;) Skickar med en bild på dom från uppfödaren!

hund_katt
0

Tyvärr bestämde uppfödaren sig för att behålla både tiken och en hane, så det blir jag som blir utan :( attans!! Frida B, vi är nog soulmates! Haha

Frida B
0

#67 åh vad tråkigt :( men vill du just ha en hane då? Du kan inte tänka dig en tik? Såg att en tjej annonserade ut en svart vit sheltietik på fb :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
0

Jo jag kan ta vilket som! Jag såg den också och har pm:at. Men jag fick precis en förfrågan om att köpa en hund från Tjeckien O.O Det är samma kennel som Fanta kommer ifrån, hon Rebecka tror jag hon heter som har Lejonluf's kennel. Jag är lite sugen.. Men måste kolla upp massor först isåfall! Men uppfödaren har koll på import osv iaf.

Kitten86
0

Det var jag som hjälpte Rebeckas mamma att importera Fanta från Tjeckien 😃Kan bara säga att uppfödaren hade då bra koll på import reglerna och hjälpte tom med att boka flyg till Sverige och tror fortfarande hon har bra koll då ffa sålt många hundar till Sverige. Hon har dock relativt taskig engelska även om man i stort fattar varandran 😉 

Hittar du inte vad du söker efter i Sverige så kan det vara ett tips att kika på utländska kennlar vad de har att erbjuda men tänk då på att det i utlandet kan vara andra hälsokrav än i Sverige. Behöver ju inte vara från just Tjeckien isåfall heller 😛

Tråkigt för er båda: "hund_katt" & "FridaB" att era valpplaner gick i stöpet!

Frida B
0

För mig gick det dock uppåt igen. Däremot inte sheltie, men har lämnat handpenning på en Kelpievalp! Hoppas det läser sig för dig hund_katt! Våran "resa" har ju varit snarlik så snart är det din tur :D

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
0

Bestämde mig för att avvakta lite med importen, jag är lite för osäker för att göra det haha! Plus att valpen var 3,5 månad redan, och det känns liksom som att man missar den viktigaste tiden. Har hittat några andra uppfödare och mailat dom! Så får hoppas på tur denna gången :) #71 vad skönt att det löste sig för dig! Även om de inte blev en sheltie :) hoppas du blir nöjd ändå! :3

hund_katt
6

Frida B, du hade rätt, det gick upp för mig också ;) Ska upp i helgen, är det tänkt, till Härnösand(från Småland så blir ca 60-80 mil(har ingen större koll på avståndet haha), men vad gör man inte för en valp ;) ) för att hälsa på en trefärgad hane, som är leveransklar i mitten på juni. Ska åka tåg, helt själv, för mamma har inte tid och det kostar mycket att åka två. men jag har släktingar i Härnösand så mamma var lugn iaf. Och så inte en 15 åring bah kommer helt själv till uppfödaren haha! Vet inte vilken av valparna det är på bilden, men Aa.. Någon av dom är det iaf xD

Kitten86
0

Roligt att höra att det verkar ljust för dig med en sheltie till sommaren!

Frida B
0

#73 sa ju det! :D Ser fram emot en bildtråd när valpen anlänt! :D

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
1

Det stod fel stad på sssk.org tydligen, så jag ska en bit utanför Gävle bara! Blir iaf 20 mil kortare resa haha! Dock har jag ingen som kan följa med mig nu :x men uppfödaren sa att det var ok, hon förstod läget så hon skulle hämta mig vid stationen :) studenten och allt sånt händer ju nästa vecka, och syrran tar den då så hinner inte åka upp någon mer gång innan valparna är leveransklara isåfall. Men det är ju inga papper jag ska skriva på ännu, det är ju inte förens vi hämtar valpen som det behövs. Tingningsavgiften löser vi genom att mamma Swishar. Så allt funkar! Ska bara dubbelkolla tågen också, och boka biljet :) sen är det bara att vänta :D Vet att tåget gick vid tolv på natten någon gång, och är framme vid elva… Men det är så vårt det ;-) Hihi! Längtar! Kommer börja gråta av lycka när jag träffar valpen, och gråta när vi betalar, och sen gråta ännu mer när vi hämtar valpen! Kommer säkert gråta på tåget också Hahahah! Jag gråter väldigt lätt när jag blir glad :3 på tåget kommer jag säkert vara helt hyper haha!

Frida B
0

#76 hahaha Skoj! Jag grät så jag inte kunde prata utan bara grät och grät när kelpieuppfödaren ringde och berättade att jag får valp, och kunde knappt swisha handpenningen för jag grät så mycket.. Så förstår dig :D

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
0

#77 haha vad bra! Då är jag inte ensam i alla fall! Haha :3

hund_katt
4

Nu sitter jag och väntar på att tåget hemåt ska anlända. Hela resan hit hade jag ont i magen för att jag var så nervös, åka tåg så långt för första gången, själv, och att få komma till valparna. Oroade mig hela tiden för att något skulle hända, eller att jag skulle ta fel tåg eller nåt när jag skulle byta. Hade mat med mig men kunde inte få ro till att äta. Men tillslut kom jag fram! Uppfödaren hämtade mig vid stationen, sån underbar människa! Hon bjöd mig på en kram och sen pratade vi lite i bilen medan vi åkte hem till henne. Och så fick jag tillslut träffa valparna! Och så härliga! Alla var framåt, orädda och nyfikna! Och mamman var så sjukt underbar! Och vacker var hon också ;) Blev bjuden på mat och fika. Och uppfödaren sa massor med komplimanger om hur påläst och duktig jag var :3 och hon önskade alla valpköpare hade läst på så mycket. Jag har tingat valpen! Och han ska få heta Maxi. Han heter Mekalisto's Min Maxwell i stamtavlan, så tänkte att Max kunde passa. Men kändes jobbigt att säga, sluddrade bara på tungan ;) Maxi kändes mycket enklare. sen tänkte jag några lite coolare eller häftigare namn, som typ Kira, Enzo eller nåt. Sa mina tips på namn till uppfödaren, och så upprepade hon Maxi och valpis flög upp direkt haha, som att han redan hette Maxi och visste sitt namn ;) så då blev det ju helt klart Maxi, eftersom han också verkade gilla det haha! Han ryckte till några gånger också sen när man sa Maxi och så kollade han på en. Bara 9 dagar tills jag får hämta lilla valpisen!!

_Wilma
1

#79 Grattis! Valpen är ju underbart söt. 🙂 Kul att du får en valp till slut, som du väntat! :)

hund_katt
1

#80 ja! Haha känns fortfarande inte på riktigt.. Hela vägen satt jag och tänkte "snart kommer jag säkert vakna och inse att det bara var en dröm..". Äntligen!! :D Men är så nervös inför allt! Tänk om jag misslyckas i att träna den i något viktigt? Typ inkallningen, eller inte blir rumsren eller något 🙈! :s men samtidigt förstår jag inte varför jag är så rädd, haha hur stor är risken att det inte kommer lyckas? Och hur mycket gör det om jag inte lyckas? Vår Golden är ju inte "lyckad" i inkallningen T.ex, men det funkar ju så bra att leva med det ändå :P

Frida B
0

Kul och riktigt söt vovve 😍 Ser fram emot bildtråd! Roligt att allt kändes så bra också!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

_Wilma
0

#81 Har du planer på att gå valpkurs? Det brukar vara en bra start!

Lavine
0

#79 Vad roligt, och valpen är superfin!

Kitten86
0

Stort grattis till dig!! Vad roligt att du äntligen hittat valpen för dig! Skojj att du även kom på ett namn som din valp reagerade på väl 😃

Klart att det kommer gå bra. Kan precis som _Wilma rekommendera att ni går en valpkurs tillsammans 😂

hund_katt
0

Ja, kanske kommer gå valpkurs. Får se lite, skolan har ju typ "valpkurs" i ettan, med vardagslydnad och allt sånt, så skulle jag inte gå valpkurs kommer jag ju ha massa stöd där i alla fall :) samtidigt känner jag mig väldigt säker på hur jag ska göra och allt sånt, har ju tränat väldigt mycket med familjens hundar och så, förutom att han inte är en valp haha! Ska kolla om brukshundsklubben har några lediga kurser snart! Blev nyss medlem i hundungdom och vår brukshundsklubb, men har inte hunnit gå dit ännu. Vill inte gå själv första gången iaf haha.

hund_katt
0

Ja, kanske kommer gå valpkurs. Får se lite, skolan har ju typ "valpkurs" i ettan, med vardagslydnad och allt sånt, så skulle jag inte gå valpkurs kommer jag ju ha massa stöd där i alla fall :) samtidigt känner jag mig väldigt säker på hur jag ska göra och allt sånt, har ju tränat väldigt mycket med familjens hundar och så, förutom att han inte är en valp haha! Ska kolla om brukshundsklubben har några lediga kurser snart! Blev nyss medlem i hundungdom och vår brukshundsklubb, men har inte hunnit gå dit ännu. Vill inte gå själv första gången iaf haha.

Bello_O
0

Åh så kul!! Stort grattis och lycka till med valpen😃

hund_katt
0

Tack allihopa! Och jag lovar att skaffa en bildtråd ;)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.