Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: valpar-avel
Läst 735 ggr
sdm_b
0

Hane i avel. Vad tänka på?

Jag har funderingar på att använda min hane i avel, då jag vill ha en valp efter honom. Jag har inte tävlat med honom, då jag själv har fått en hjärnskada som saktar ner mig. Men som sällskapshund är han toppen. Jag har pratat med en uppfödare som eventuellt vill använda honom nästa år. Jag kommer då att röntga honom och ögonlysa. Har planer på MH i höst. Är där något annat jag ska tänka på? Vad ser ni efter hos en hane? Är tävlingsmeriter det som gäller? Egenskaper?

hund_katt
0

nu är inte jag uppfödare, men om jag skulle ta en kull så är detta jag tänker på:

bra placering i utställning, fria höfter och armbågar, ögonlyst, väldigt gärna agility, lydnad eller någon form av aktivitet. behöver ju inte tävlat, men så man sysslar med någonting så man vet att hunden har lite go i sig, är arbetsvillig osv.
MH/BPH skulle jag också väldigt gärna ha bedömning på.

höfter och armbågar är ju inge krav inom rasen, men jag själv tänker att varför inte stödja aveln lite extra, det kostar ju inte så mycket.

ja… det mesta som är bra skulle jag kollat om jag skulle låna ut en hane i avel, eller låna en själv. desto fler bedömningar desto bättre

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

emma93
4

När jag letar hane så letar jag efter en hane som kompletterar den tik jag skall para, så att jag undviker att  dubbla tikens brister. Jag tycker att ju mer info jag har om en hane, desto bättre, men alla resonerar olika om vad som är viktigt för dem och därför får man göra avkall på endel saker, men förhoppningsvis inte på det som ligger en närmst hjärtat. Mina hundar är röntgade, några patellaundersökta, några har gjort BPH/MH, gentestade MDR-1, några gentestade CEA och några för vWD typ III och Malignant Hyperthermia. Några av dessa tester har jag inte gjort främst för aveln utan för att jag vill veta statusen på hunden inför eventuella veterinära ingrepp. Så jag ställer inte det som generellt  krav på avelspartner. Vet jag dessutom att mina hundar är fria så är ju risken för avkomman mindre att drabbas mindre även om partnern inte testats (lite beroende på hur de olika generna fungerar). Så med detta sagt så börjar jag med att leta hane som tilltalar mig exteriört (någonstans måste man ju börja, även om exteriör inte är viktigare än hälsa), kikar sen på stamtavlan (vad som ligger bakom gällande hälsa och exteriör mm) och tittar vilka hälsodata som finns om hanen. Sen kikar jag på officiella utställningsmeriter, jag är inte så intresserad av placering utan av vilken kvalitetsbedömning han fått. Finns det flera bedömningar är det än bättre. Jag läser de kritiker som finns på sssk.org på just den hanen, för att se om det finns brister och förtjänster som flera domare håller med om, om jag själv inte haft möjlighet att träffa hanen. Finns det ytterligare meriter i form av andra discipliner är det ett plus men inget jag kräver. Diskussionen om mentalitet tar jag med hanhundsägaren, för även om mentalbeskrivning säger endel så vill jag inte låta mitt val hänga på en dag i hundens liv, och jag vill ju hitta en hund som kompletterar min tik såsom den fungerar till vardags, inte på prov.

Nu kanske mitt svar var lite svamlande och inte så konkret, men jag tror att chansen att få uppfödare intresserade ökar markant om du visar upp din hund mycket, t.ex inom utställning eller agility, lydnad etc. Om du kikar på

http://avelspoolensheltie.se/hanar.html och tar dig tid att gå igenom flera hanar där så ser du vad hanhundsägarna valt att göra för hälsotester, prov och tävlingar, och vad som anses viktigt att informera om.

Lycka till!

/emma93