Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 1272 ggr
Draktigern
1

Att välja valp

Hej alla - Är ny i gruppen och väntar på en sheltie valp i början av augusti. Det blir vår premiär som sheltieägare (och det var längesen jag hade egen hund, typ 25 år sen ) och jag slukar alla information här på forumet - Tackar så mycket för det  Jag vet att jag får en av valparna men inte vilken. Finns 6 att välja på 3 av varje kön. Så, hur ska jag tänka när jag om ca 3-4 v får träffa dom och troligen ska göra mitt val (tillsammans med uppfödaren)? - Vi vill ha en orädd, lugn och följsam hund! Jag vill träna lydnad,lite trick och hunden ska vara lös. Vi har en katt 7 år som hunden självklart ska acceptera, och tvärtom! Vi semestrar på båt sommartid, spelar golf och åker till fjällen på vintern. Hunden ska självklart följa med när vi hälsar på släkt och vänner. - Vad ska jag titta efter hos valpen (då 4-5 v)? Hur går jag tillväga när jag ska hälsa på valkullen? Hanne eller tik? Kom gärna med tips, ni mer erfarna. Tack för ett trevligt och informativt forum 

// Annika

jenmjao
2

Jag har ingen sheltie, men eftersom det här gäller valpval kan jag svara.
Du kommer inte veta vad det är du väljer, din hund kan vara mest framåt av alla valparna, Den kan vara tuff och aldrig skrika till, leka hela tiden och inte ens bli rädd för ljud i bakgrunden, Men såfort den är 8-12veckor och flyttar därifrån kan den bli en helt annan hund.
Jag tror att man måste läst/studerat mycket om hundbeteende för att kunna se dens personlighet vid 4-5veckors åldern, samt kanske vara med ett par dagar och inte ett par timmar (den där valpen som sover hela tiden kanske är den tuffaste när du inte är där). Jag tror inte heller du kan se om din valp kommer klara av katter elle rkunna gå lös när den är 4veckor, det är något man får träna upp själv, och för vissa kan det ta lång tid (gå lös).
Hane eller tik är ditt egna val, Hanar är lite större och mycket äckligare (enligt mig), tikar löper och kan vara tjuriga vid löp/skendräktighet. Könet bör du läsa mer om inom sheltiesar, vad skillnaden är, innan du bestämmer dig.
Jag tillägger att min pappa och jag var och kollade på valpar när dom var ca 12-14veckor (minns inte exakt) och av det lilla vi såg han vi inte se så mycket "personlighet", Jag tycker alla valpar är likadana, det är efter någon månad dom börjar utveckla sitt egna jag och det är oftast när man själv formar dom.

_Wilma
2

Grattis! Så spännande med en ny liten valp framöver! :)

Jag har haft tre kullar. Valpar utvecklas i olika takt, speciellt de första veckorna. 

Vid något tillfälle har jag tyckt att en viss valp varit mest framåt, nyfiken och kontaktsökande, men redan veckan efter har det ändrat sej. Då är det en annan valp som jag tyckt har just dessa egenskaper. Så det är jättesvårt att välja valp utifrån ett besök så tidigt i valpens utveckling.

Jag skulle välja en valp som är nyfiken, orädd, som leker med de andra valparna och som söker kontakt med dej och vill bli klappad. 

Om en valp har sådana egenskaper har man bra förutsättningar inför framtiden. När valpen flyttar hem till dej är det du som styr utvecklingen!

Att gå valpkurs, från 3 - 4 månaders ålder, är bra. Då träffar valpen andra hundar och man kan få tips angående träning och uppfostran.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Draktigern
1

Tack för att ni svarade. Känns som att det är bra att lyssna på uppfödaren, som har många års erfarenhet. Däremot, tik / hane …. Har läst massor om rasen och skillnaden verkar inte lika stor som hos många andra raser. (Ang "äckliga hanar" vet jag inte vad #1 riktigt menar. )

// Annika

jenmjao
0

#3 Man tränar och har kul och whoops kom snoppen ut! Någon rolig hälsar på och WHOOOPS LÄPPSTIFTET 😉 Det menar jag med äckliga.
Jag föredrar tikar helt enkelt, men det är en smaksak

_Wilma
2

Hane eller tik?

Tikar löper ju, och en del (långt ifrån alla) ändrar humör just då. Tikar fäller sin päls  under en period som inträffar några månader efter löpet. Hanar fäller inte lika mycket, men har i allmänhet mer päls som ska skötas om.

Hanar påverkas av löptikar. Har en känsla av att olika hanar reagerar lite mer andra mindre.

Sajtvärd på Sheltie IFokus