Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 688 ggr
Wick
1

Allergisk förälder, framtiden.

Hej!

Jag bor  hemma och familjen har tillsammans två hundar av rasen pudel. De är våra kära familjemedlemmar.

Min pappa är allergisk mot främst katter, han klarade inte av kinesisk nakenhund som vi fick prova att ha hemma för länge sedan (och schäfer fungerar inte heller) men därefter så visade sig att pudel fungerade jättebra. Han borrade in ansiktet på en lite lortig pudel och kände ingenting. Så nu har vi 11år senare 2st pudlar hemma, något han var emot först (att skaffa en till) men sedan visade sig att vår hund nr.2 blev hans favorit då den är lite speciell med sitt överösande av pussar och sin fina personlighet.

Nu till huvudämnet, jag vill väldigt gärna ha en sheltie när jag flyttar hemifrån att träna med och gå långa promender i skogen. Sheltien är en ras som jag alltid har gillat och skulle vilja prova ha en hund av den rasen. Drömmen skulle vara att få ha med hunden på jobbet också, ett litet krav jag ska försöka ställa och se om det kommer att fungera. (kontorsjobb).

Skulle det vara elakt mot min pappa att skaffa en hund som inte är av rasen pudel / bichon? Det känns lite så just för att pudeln fungerar så bra och det är inget fel på den. Känner mig bara nyfiken på andra hundraser också… :)

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Kitten86
1

Jag kan ju bara säga att det vore ju tråkigt om inte du får ha den hundras som du vill ha och kunna dela ditt liv med när du väl har eget boende. Sen så är det ju klart att det kan bli knepigt med hundvakt för dig, av dina föräldrar, iom att din pappa är allergisk så det är ju något du får ha i åtanke såklart….

Wick
0

Jo det är sant, tackar så ödmjukast för ditt svar! :)

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

drika
0

Min kompis som är allergisk har bishon och japansk spets som funkar bra och att vara hos mig funkar men hon kan inte bo med dem då blir det för jobbigt..hur allergisk är din pappa är ju nåt du kan tänka på om han kan vara hemma hos dig eller så för det vill du antar jag..:)

Hälsningar

Fredrika

Wick
0

#3 okej tack! Hmm. Vet inte hur pass det är men han är mest allergisk mot katter och vet inte om det tex. skulle vara skillnad på allergin mot sheltie / schäfer tex. (för tror han är väldigt allergisk mot schäfrar). Men tänker lite att om man dammsuger mycket så det inte är massa hår överallt så kanske det underlättar för allergin? 

Ja precis det är ju högst önskvärt ;)

hund_katt
1

klart du ska skaffa den ras du vill ha! tror inte ens förälder skulle bli glad heller om du skaffar en ras efter dom, och inte vad du vill ha.

de finns ju allergischampo, som ska funka jättebra enligt de som testat det! det minskar på allergenerna som finns på hunden. så när du ska träffa din pappa så kan du ju bada honom med det innan(håller ca en vecka efter varje bad). och ska dom hem till dig så bada och dammsug, så brukar det inte vara större problem. luftrenare är också ett tips om du vill känna dig ännu säkrare :)

min styvpappa är allergisk, och jag skaffade precis min egna sheltie fast att jag fortfarande bor hemma. jag löser det genom att jag har flyttat ut i lekstugan på tomten(ganska stor lekstuga, ska ju inte direkt köra ett träningspass där inne ;) sen har jag en liten inhägnad så valpen kan springa ut och in som han vill) och sen till hösten ska jag till hundgymnasium, bo på internat. hunden kommer följa med. så då kommer jag knappt vara hemma ändå(endast helger och lov).

dock är min styvpappa inte jätteallergisk, han blir snuvig och kliar i näsan och så, så det är inga större problem heller om valpen kommer in i huset. iaf nu när den är så liten, när den blir äldre så kommer den ju inte dö av att jag inte är med den hela tiden, så då kan jag gå in och äta mat i fred, och kunna äta på 10 min. med valpen springandes överallt och man måste springa efter så tar en snabb måltid minst 30 min istället 😂

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Wick
0

#5 hahaha, vad kul! x) Smart lösning dock, och vad kul med hundgymnasium!! :D Tackar så jättemycket för tipsen! Hade ingen aning att det fanns ett allergischampo :O Tack igen :3