Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 1092 ggr
lisinda
0

Planerar valpar med min sheltie

hej! 

Planerar en första kull på min sheltie och har läst en del på nätet om det bl.a skk. Har ni några tips på om man ska tänka på något speciellt innan parning, under efter?

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

_Wilma
5

Spännande med valpplaner! :)

Jag antar att du har koll på vilka hälsotest som föräldrarna ska göra. För shelties så är de ju ögonlysning. Resultatet får inte vara äldre än ett år. En del röntgar även för HD och ED.

Kolla upp släktskapet mellan tik och hane (inavelsgraden).

Fundera över vad du vill uppnå med din uppfödning,  vad din hund tillför rasen och vad du vill att hanen ska ha för egenskaper. Ska hanen ha meriter från utställning, lydnad eller någon hundsport? Har hanen gjort ex BPH?

I RAS för shetland sheepdog finns mycket som är bra att känna till.

Även på SKK:s hemsida finns även mycket info om parning och valpning, som du nog redan läst.

Man bör avmaska tiken innan parning, och en del vaccinerar mot herpes. Hör med din veterinär när det ska göras. Man avmaskar även valparna, ungefär var 14:e dag de två första månaderna.

Tiken ska leva i stort sett som vanligt under dräktigheten, men kan behöva extra tillskott av foder och näring. De två sista veckorna måste hon vara hemma och ha lugn och ro (förutom ev veterinärbesök). 

Medicinska tester och parning kostar en del. Så ha en bra avelsförsäkring som täcker en del av oplanerade kostnader för tiken och valparna. 

Det är jättebra om man har en erfaren uppfödare att diskutera med under den här tiden.

Lycka till nu med dina planer! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

emma93
4

Hej! Vad spännande med valpplaner! Jag instämmer helt med #1. Jag trycker även lite ytterligare extra på att läsa RAS-dokumentet som finns för rasen (finns på SKK.se samt SSSK.org) samt även läsa om Sheltien färggenetik (den bästa texten tycker jag finns i SSSK's handbok från 1990). Jag skulle också vilja rekommendera dig att köpa och läsa de böcker som senast kommit ut från SKK angående uppfödning och genetik : Hundavel i teori och praktik samt Hunduppfödning i teori och praktik. Dessa böcker ingår i SKK's uppfödarutbildning. 

Precis som #1 skriver är det väldigt bra att ha stöd av erfaren uppfödare och det behöver ju inte vara nån med Sheltie men det underlättar i själva avelsplanerandet. Lyssna på alla råd du får från erfarna uppfödare vad gäller val av hane men följ till syvende och sist det som du brinner för. Det finns inte någon hund som är helt perfekt, och när man gör kombinationerna måste man tyvärr göra avkall på vissa saker. Det gäller då att ha klart för sig vilka saker man kan tulla på och vilka man inte kan tulla på, utan att släppa helhetsbilden. 

När jag hade min första kull för 20 år sen så fanns inte fakta på internet på det sätt det nu gör, man var hänvisad till böcker. Jag hade Parning och valpning av Barbro Eklund som bibel, och det funkade bra. Den var lättläst och jag läste den många gånger innan jag vågade mig på avel. Den var till stor hjälp igenom hela processen med parning och valpning.

Om du inte redan har bestämt dig för avelspartner så vill jag tipsa dig om SKK's avelsdata, att där söka på de som du är intresserade av (se statstik på avkomma t.ex), göra provparningar med din tik så att du ser inavelsgrad. 

Och då du redan läst på SKK så är du säkert redan medveten om vikten av att skriva avtal genom hela processen så att det inte blir diskussion om ev srpångavgift eller när avgifterna för valparna skall betalas etc. 

Det är bra att ha en kontakt med veterinär som kan finnas tillgänglig vid eventuella komplikationer. Det är ju lite olika hur nära man har till jourveterinär eller om man kan ha nån som har möjlighet att ringa till oavsett tid på dygnet. Sådant är alltid skönt att ha klart på förhand, innan det är dags för valpning. 

Ja det finns mycket att skriva om, men det var lite som jag kom på för tillfället, men jag är ganska säker på att om du läser de 3 böcker samt den artikel jag tipsade om så har du svaren på mycket av det du undrar. Stort lyckat till!

_Wilma
4

Bra tips från #2. :)

Vill även tipsa om att gå SKK:s uppfödarutbildning. En del klubbar anordnar kursen nu under hösten.

Lavine
3

Och jag kommer med ett tips angående "efter" (kanske onödigt, men det kan ju vara fler som läser här): var beredd på att vi som är valpköpare vill komma med "dumma frågor" och få hjälp och stöd, t ex om valpen inte verkar vilja äta, om den är rädd för något, hur man får öronen att tippa, hur en utställning går till. SKK Avelsdata http://hundar.skk.se/avelsdata/ är jättebra för att göra provparningar på, och även annat, då ser du t ex hur hög inavelsgrad kullen skulle få (finns direktiv för sådana siffror på sssk.org förutom hos SKK förstås, det har du säkert redan läst om). Lycka till!

emma93
0

#3och 4 Jättebra tips! Vet du _Wilma om det ännu blivit någon nätbaserad kurs?

_Wilma
3

#5 Man planerar att lansera distanskursen under hösten 2016. Man har också utvecklat en ny variant av den fysiska uppfödarutbildningen, som en del länsklubbar kommit igång med under våren 2016.

Här hittar ni info om de olika uppfödarutbildningarna.

emma93
1

#6 Tack!

lisinda
1

tack för tipsen! har redan hittat en hane som jag känner mig väldigt nöjd med! Har även kollat avelsdata och de ser bra ut :) färggenetiken har jag också koll på då min sheltie är en blue merle och vet vad som kan hända om man parar två merle. 

Ska absolut köpa böcker och kolla och läsa, tack! har funderat att kontakta min hunds kennel och höra vad det har att säga och kanske ge tips. Ska till veterinären och kolla hennes ögon och även hennes höfter (vilket man inte behöver kolla upp, men gör det ändå) nu i slutet av denna månad och början av nästa

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus