Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 1296 ggr
Ghst
2016-07-12 20:02
0

Uppfödare

Hejsan alla sheltieälskare! Tänkte höra om ni har några förslag på sheltie uppfödare i södra Sverige. Vill gärna att föräldrardjuren HD röntgas och är MH beskrivna. Självklart ska de även ögonlysas och annat som rasklubben rekommenderar/kräver :) Gärna meriterade hundar i div hundsporter, främst agility men också bruks (om det finns någon som gör det). Gärna en som avlar på anlag för biblue/svartvit. Lyckas ni hitta en som uppfyller alla mina önskemål blir jag väldigt imponerad xD Släpper absolut på önskemålen, men vill gärna hitta en uppfödare med liknande önskemål/krav som mig. De jag tittat lite på är Brainpools och Stormstjärnans, har ni några andra förslag?

[Springerpoo]
2016-07-12 21:32
1

Humlebyns, Funnyblacks och Nightrunner's kanske. Alla har bi-färgade shelties, röntgar HD/ED (Funnyblacks har inte på alla sina hundar) och de är först och främst aktiva i agility, men tävlar även i lydnad, bruks, viltspår och rallylydnad. Alla kennlarna planerar kullar till hösten och Nightrunner's har en mycket lovande kull just nu (dock med omeriterade föräldrar). Alla håller till i Göteborgsområdet.

Men den som uppfyller alla dina krav är nog Humlebyns. Några av hennes hundar har genomfört MH, alla är fri röntgade HD/ED och hon tävlar aktivt inom agilityn. Kullen som hon planerar nu så har båda föräldrarna genomfört MH och tävlas i agility. Hanen har är även uppflyttad till lydnadsklass 3 och lägre klass spår. Jättetrevliga individer! Har själv en hund från henne som jag är mycket nöjd med :D

Ghst
2016-07-13 13:09
0

Tack för svaret! Ska genast kolla in dem. Är inte ute efter valp förrens nästa vår, men med sånt tryck på sheltievalpar som de varit i år, är det väl bäst att vara ute i god tid ;)

Kitten86
2016-07-13 19:48
0

Håller med #1 vad gäller kennlar med tanke på de kraven du ställer samt att du letar uppfödare i södra Sverige 😃

Ghst
2016-07-13 21:19
0

#3 Mer önskemål, färg spelar egentligen inte så stor roll ;) Dina svartvita var jättefina förresten!

Kitten86
2016-07-14 19:39
0

Tack så mycket!

Skulle nog trots att du kan tänka dig alla färger så är det just ovan nämnda kennlar jag tänker på i första hand samt Änghagens, enligt hemsidan har hon planer på en kull här under 2016.

Har du kikat igenom uppfödarlistan på rasklubben?
Uppfödarlista A-Ö
Uppfödarlista, Landskap

piaochrebus
2016-07-15 20:56
1

Jag har just köpt hund från Nightrunners. Fantastiska hundar och jag är väldigt nöjd med min valp. Ska bli så spännande att se vad det blir för individ. Om färgen är viktig så ställ dig i kö jättetidigt för att kunna hitta rätt valp som passar dina ändamål. Personligheten är så mycket viktigare i längden!