Roliga trix
Visst är det jätteroligt att göra trix med sina djur, speciellt om de själva också tycker om det, någons djur som kan någonting extra häftigt?, tillexempel.. stå på bakbenen? Eller någonting liknande (; Så skriv det här (:

Hmm.. Våran hund kan ju dom vanliga komandon - sitt, ligg, kom, stanna, rulla runt, skall, tyst, vacker tass (andra tassen). Pauline har försökt lära honom komandot "dansa" men har inte lyckats så bra ennu

Min systers hund hoppar upp på min rygg och lyckas balansera medan jag böjer mej rak. Där står han som en bergsbock. Borde ta en bild nåt tag. Sedan kan han även dansa och krypa.
Linus ska jag ännu lära niga och krypa, han har bra förutsättningar för att krypa.
På bilden är han (systern hund) till vänster, han är ganska snobbig som syns på bilden ;)

#2 vad söta dom var! vad duktig han måste vara, lägg gärna in en bild när han står på ryggen! låter mysigt…
Oj vad sött (: Ja ta gärna en bild som sagt så vi får se din systers "bergsbock" (;
Okej , vad gulligt det låter c(:
min äldsta hund kan spela död, vacker tass, rulla runt, gå på bara bakbenen och så förstås sitt och ligg

#5 Välkommen till sheltie.ifokus! gå på båda bakbenen, häftigt! kan den gå långt? det kräver ju en otrolig balans som tyvärr inte finns hoss vår hund än.

#5 Hur ser vacker tass ut? Sätt gärna ut bilder om du har :D
Skulle vilja lära mina (förutom niga som är ovanligt) att sitta vackert men det är så svårt.
#6 Tack :) Han kan väl inte gå sådär jätte långt men 3-4 steg iallafall :P
#7 visst jag kan försöka fånga det på bild så för du se :)

Vi har också övat vacker tass och våran sheltie är duktig på det, han kan också "andra tassen". #8 aha! men det är duktigt ju!
åhf vad allas hundar kan mycket ! Kan ni inte lägga ut lite bilder i era inlägg ? Vore jätteroligt att se när alla hundar gör de kommandon som ni skriver (:

#10 ska lägga ut bilder på när han "trickar" snart, ska bara ta några kort först :D
#11 Vad roligt :D Ska bli jättespännade att se det :)

Ska också försöka ta, är sällan hemma nuförtiden men då jah far hem igen så ska jag försöka komma ihåg att ta några bilder.

Kul! ska bli roligt att se bilderna.

#15 Va söt! jag har försökt att lära våran sheltie att hämta tidningen, men han vill inte ens ha den i munnen! han tycker den är för tjock. När jag rullar ihop vanligt papper så tar han det, men tidningar som SVD och Aftonbladet vill han inte ha!
#16 Man ser att han kryper! vad duktig han är!

#17 Min svarting är likadan, han vill inte riktigt ta tidningen i munen. Jag brukar leka lite med den och morra o så så tycker han genast att det bli roligare, då brkar han ta den och föra den dit man vill.

#18 precis! man får göra allt till en lek, men han vill sällan göra det av välgörenhet ^^
#15 #16, Å så gulliga bilder ! , ja precis som #17 säger så ser man att han kryper. oj så sött när dom små vovarna står i och har sig.

Finns det andra trix era shelties kan? :)
Nån fler som har bilder på när era shelties gör trix? :)

Ska försöka ta nya när jag träffar syrrans hund.

Ska försöka ta nya när jag träffar syrrans hund.
Poitsu kan rulla runt, dansa, sitta vackert och ge tass (byta tass på kommando). Men min yngre herre kan nog bara dom vanliga kommandona, Sitt, ligg osv… 

#25 Måddes kolla vartifrån du kom, såg att namnen var finska :)
Fina hundar du har! Mysigt med en tricolor och en blue merle (stavas?)
Jag vet en sheltie som var med på en hästhoppning där man räknade poäng, man fick extra poäng för show också. Den kunde jättemånga saker, gå på bakbenen, springa sicksack och sånt :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Hej :D
-' Rebecca Johansson
#26 Tack.
Nästa hund blir en sobelfärgad sheltie
.

#29 Sen behöver du bara en svartvit till så har du en komplett samling ;)
Min nästa ska bli en blue merle. :D
#30 Så var tanken
. Men då krävs det redan lite större bostadsyta… =)

Min hund kan dom vanliga komadona+ om jag har en knuten han framför sparkar han på den och kan byta tass,sick sack,dansa,stå på bakbena och snurra runt,om man sitter på knä med ena benet utåt så går han under och hoppar sedan upp på det och en massa till tex åtta,cirkel,lussi kan även namn på alla leksaker så om man säger "hämta pipen" så hämtar han den (: det tråkiga är att han inte alls gör det för kul utan för godis.Det han gillar är sin boll utomhus (nu en hård boll,innan hade vi billiga plastbollar men på en vecka tog han nog söder 10 på sommaren så nu har vi en dyrare hårdare boll han kan inte LEVA utan den) och ett gosedjur som någon katt snott från mig och lämnat nere.Den bär han omkring på och vill att man ska jaga han, men det är mer så att när man inte vill längre jagar han en.Sen har han en pipleksak som han bara använder när ingen vill leka för då går han runt och irriterar alla tillslut tar någon den och kastar och han får sin vilja igenom.
LITE DÅLIG KVALITE PÅ BILDEN MEN DÄR HAR NI DEN FÖRSVUNNA BJÄLLRAN.

#32 Oj vad mycket han kunde! Roy är likadan.. Han tar också gosedjur och springer iväg för att man ska jaga honom.. Men OJ vad mycket din sheltie kunde!!!

#34 Oj daam va coolt:D!!!
#34 Häftigt ! :D
Ja, min sheltie kan rätt så mycket för att endast vara 10 månader. Hon kan: Sitt, ligg, stanna, hopp, slalom, buga, stå, Snurra, Spinn, åttan och tända/släcka lampan och självklart mycket mera! Har även börjat lära henne att hämta telefonen.
Mvh Emelie 

#37 Nemen herregud! Roy kan bara hälften ungefär! riktigt duktig hund du har där. Hur tränar du henne? :o
Har precis börjat använda klicker på henne. Fast det går enklare att använda bara vanligt godis enligt mig. Min Ronja gör vad som helst för det (matvrak som hon är).
Ett trick kan ta upp till en månad att lära in (beroende på trickets storlek). Sheltien är trotts allt mycket lättlärd och Ronja lärde sig att tända lampan på endast 2 dagar! :O Sedan funkade det felfritt och vi använder det ofta på nätterna då vi ska sova. (får Ronja släcka lampan eftersom hennes korg ligger så nära). Själv har jag intresset för roliga trick. Eftersom vi ofta underhåller både på fester och ska börja tävla inom Freestyle. På bilden bugar Ronja så fint på komando.
Mvh Emelie 
#37 hämta telefonen tillochmed? vad häftigt det låter :D, vad innebär åttan ?
Ja, det är rätt så roligt att man kan lära de så mycket. Har även hört talas om hundar som lärt sig ringa te.x 112 m.m.
Åttan är ett komando man ibland använder inom Freestyle. Då man ställer sig bred bent och hunden går som en åtta igenom och under bena. Rätt så häftig speciellt om man gör det flera gånger i rad enligt mig.
Mvh Emelie 
Ja, det är rätt så roligt att man kan lära de så mycket. Har även hört talas om hundar som lärt sig ringa te.x 112 m.m.
Åttan är ett komando man ibland använder inom Freestyle. Då man ställer sig bred bent och hunden går som en åtta igenom och under bena. Rätt så häftig speciellt om man gör det flera gånger i rad enligt mig.
Mvh Emelie 

#39 Vad fint hon bugar! ja ni borde verkligen tävla i freestyle!

#37 Det var inte lite det för en tio månaders hund. kräv inte för mycket bara i den åldern.
Kom på att syrrans hund även hämtar telefonen om den ringer, behändigt men drägligt ;)
Nej, kräver gör jag inte från Ronjas ålder. Vet att hon är tonåring just nu. Men hon verkar fixa det bra, bättre en någonsin att lära sig saker! Då hon kanske var 5 månader var det mycket svårare för henne att lära sig något, nu är hon mer fokuserad på att göra sin uppgifter.
Mvh Emelie 
#41 okej, ja det låter värkligen häftigt, och jag håller med #43 där :)

47# Guud vad gulligt.
Ronja pratar med oss då vi äter mat. Annars är hon helt tyst.
Mvh Emelie 
Har lärt Ronja nu även massa Agility komandon. Så hon har lärt sig hopp, tunnel, "balans", bomen, ringen/hjulet m.m.! Så vi kommer sattsa mer på agility nu i framtiden.
Mvh Emelie 

#47 vad fiint!
ge gärna lite tips på hur man kan lära sheltien lite olika trix :)
#50: Är det något trix du vill lära din hund? 
Mvh Emelie 

#51 hm.. Jaadu, allt möjligt.. Kom med lite förslag på olika trix som går att lära :) Finns säkert massor, bara att jag är så fantasilös..
#52: Hmm.. Jadu.. kommer faktiskt inte på så mycket själv just nu. :P
Mvh Emelie 
Min lancashire heeler kan lite olika trix. Min Ronja har ju inte kommit hem ännu och så är hon ju bara 7 veckor, så man kan ju inte kräva så mycket av henne.
Ivan kan dessa trix: Sitt, sitt kvar, ligg, ligg kvar, apport, ligga och ha en godis på tassen och vänta på att få ta den, sitt fint, vacker tass och vinka (det senaste jag lärde honom). Skulle gärna vilja lära han mera saker men eftersom han verkligen ogillar godis så blir det svårt.

Jag skall lära lussi high five, någon som har något tips? Zeke kunde det utantill när man tog fram en godis när vi fick honom så det har jag redan lärt in på komando,men jag vet inte hur jag skall bygga upp trixet från början.
Primza_o_Kristall har skrivit en artikel om trixs , mer komer inom snar tid, men det hoppas även att det kommer in lite nya tips i denna tråd. Kul att denna komma upp igen
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jag lärde lussi high five idag :) Tog väll ca 2 minuter :)
Grattis , visst är det kul att lära hunden bus. Kan tala om att jag lärt delfiner att göra bus!!! Det ni.
Lite uppdateringar; Nu har ju Ronja hunnit blivit 5mån och inte "bara" 7v som hon var när jag skrev mitt tidigare inlägg, då hade vi inte ens fått hem henne. ;P
Nu kan hon; Sitt, stanna, Ligg, stå (på kommando), och kryp.
Hur mycket kan man lära en 5 månaders hund??? Tänkte på Ronja06, hur hann du med allt? När började du? Vilken ordning? Hur kunde Ronja hålla reda på vilket som var vilket? :P
#59: Hmm.. Jadu, hur hon hållde reda på allt är en bra fråga. Jag började lära Ronja trick då hon var 9 veckor gammal. Sitt, ligg,stanna och stå kunde hon vid 4 månaders ålder. Efter hon kunde de enligt mig, väldigt "viktiga" komandona lärde jag in lite kul trix. Som snurr, spinn, tända/släcka lampan och leta efter leksaker och ge till mig.
Men hur jag lyckades hinna med allt är en riktigt bra fråga. Jag vet faktiskt inte. Ronja bara lärde sig alla trick känns det som, jag tränade Ronja då tillfälle gavs. Under promernaderna, under helgerna och efter jag gjort läxorna. 
Mvh Emelie 
Ni är toppen duktiga med era hundar.
Vad är skillnaden mellan snurr och spinn?
snurr är då hunden "snurrar runt sig själv" åt höger. Spinn är åt vänster. Jätte viktigt att ha två helt olika komandon på dom två :P
Mvh Emelie 
jaha. då förstår jag. ;)
Ni är så duktiga.