Päls
Hej
Jag har haft turen att få en sheltie i mitt liv. Hon är 11 månader. Hanna, som hon heter, fäller ganska mycket. Nu undrar jag.. ska hon fälla tussar?
jag kan dra av henne "hårbollar" ska det vara så?
Annies2
Ja, långhåriga hundar fäller tussar.
Ja det är helt normalt och första stora fällningen brukar komma just runt året, men det kan såklart variera. Tikar brukar fälla rätt mycket ett par tre månader efter löp. Borsta ofta denna period så all underull släpper, så att det inte blir tovigt och så att det blir luftigt ända in till huden. Först släpper underullen och senare täckhår, men alla fäller inte lika mycket vid varje löp. Ett av de större fällningarna brukar dock vara just i den ålder din hund är. Var noga med att borsta ända ned till huden, så att hela pälsen reds ut, vik upp benor så att du ser huden och borsta bit för bit så att du säkert kommer igenom hela pälsen. Borsta man bara "ovanifrån" så kommer man inte helt ned till huden och det blir inte utrett ordentligt. När man går igenom hunden noggrant med borsten eller kammen så behöver man inte borsta ofta alls (mer än just under fällning :)). Vill du påskynda att den lösa pälsen släpper så bada och föna innan borstning så släpper det ännu mer av det som ändå skall loss.
Och ett tips, sheltiepäls är jättebra till tovning eller att göra garn av (finns sådana man kan sända pälsen till om man inte kan själv), så samla på dig. Eller låt småfåglarna få ta det ute, det brukar uppskattas (även om det kanske inte är fågelungesägong just nu :)).
Tack för era svar!
Nu är jag lugnare och tänker ta fram borsten.
Annies2