Bra första hund?
Hej!
Jag undrar om Sheltien är en bra första hund? Varför/varför inte?
Hej. Det går nog ganska bra att ha den som första hund om du läser in dig mycket på rasen. Tänk också på att dom behöver VÄLDIGT mycket miljöträning (träffa folk och hundar på stan, hundklubbar m.m) när dom är små för att dom växa upp till trygga och stabila hundar. Det är också bra att träna dom så att dom inte blir skotträdda, eftersom att detta är en ras som som har en tendens till att bli det.
Annars så kommer jag inte på något skäl till att man inte skulle kunna ha sheltien som första hund. Det är en tillgiven ras som är lätt att lära och den är relativt lätt att sköta. 

# Vilken fin hund, bilden vacker som ett ett vykort.
Medarbetare på Barnens iFokus. Jedward iFokus ♥ JEDWARD ♥
Edward: "John was on this earth before me, it was like oh look it's a boy...oh look it's John and Edward!" ♥ JEDWARD ♥
De var riktigt lika! Nästan läskigt, men det är ju som min hund Ronja och Ronja06's Ronja, de är också väldigt lika. :) Och nu blev det väldigt mycket "Ronjor" att hålla reda på, men ni fattar vad jag menar. ;)
Vad fin han är. Jo, dom är faktiskt väldigt lika. Hur gammal är han?

han är 2,5 år.Eller lite till kanske :P
Tindra är också ungefär 2,5 år. 

Mastoll - Det gäller ju samma sak som med alla hundar, en god uppfostran är den gyllene regeln. Men sheltien är lättlärd och oftast väldigt lydig mot sin ägare. Sedan finns det ju vissa shelties som är undantag, liksom det finns hundar av raser som sägs vara svårlärda och kanske aggressivva men som istället är hur lättlärda och snälla som helst.
Min första hund är sheltie, och det har gått jättebra:) Frankie har alltid varit lika lättlärd och lydig (förutom i tonåren då han var hemsk att ha på valpkursen). Men mycket beror också på hur mycket energi man lägger ner på träningen.
Pyret, min andra hund, är lite svårare att uppfostra då hon redan var 6,5 år när hon kom till mig. Men det viktigaste har varit och kommer alltid vara att hon är trygg och trivs i sitt nya hem.
Kramar//Carro