Hemma med hunden
Hur gör ni som jobbar/studerar hemifrån, eller har hunden med på kontoret, och därmed kan vara med hunden mycket under dagen men inte lägga så mycket "aktiv tid" på den?
Vår hund behöver inte vara ensam mycket, men det är ju många timmar som man är tråkig och bara sitter vid sitt skrivbord under dagen. Med ett sådant upplägg, hur mycket gör ni under dagen för att sysselsätta och stimulera er hund så den ändå är nöjd och glad? Funderar på om det är snällast att han får gå på dagis ibland, eller om man skaffar en hundkompis som kan vara med vissa dagar. Har ni några tankar, tips eller idéer?
Mycket beror på ras och ålder tycker jag. Hur gammal är hunden?
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
När min daghund inte är hos mig är han med sin ägare på kontoret. Det brukar vara ca tre dagar i veckan hunden är på ägarens jobb. Under dagen där blir hunden inte mer stimulerad än att ha sällskapet av människorna, och att han får komma ut på korta kisserundor oftare än när han är hemma. Aktiviteter och aktivering sker efter jobbet.
Det är aldrig några problem med att han är missnöjd för det under de "tråkiga" dagarna på kontoret. Där har han sin egen lilla hörna där han brukar sova mest, men såklart går han runt och tigger lite kel och gos emellanåt.
För ägaren, hunden och mig är det en jättebra lösning så att hunden aldrig behöver vara ensam hela dagar men ändå får variation med att ha "tråkiga"och roliga dagar. Så har man den möjligheten och tror att hunden mår bättre av det så är det kanske värt att prova nån liknande lösning.
Han är bara 7 månader än så länge, men vi tänker lite framåt också :)
Glömde hänvisa till första inlägget i förra svaret, men det var till #1 👍
#2 Ja det låter ju som något sådant vi funderar på :) Tack för svar!
Jag har haft med mig Luna, snart 10 månader, på kontoret sen hon var 9 veckor. Första 2 månaderna på heltid, med en timmes lunch med promenad och bus, annars 2 st kvart-raster och kisspauser. Då sov hon mest i valphagen mellan pauserna. Nu är det tre dagar i veckan sen hon var 4 månader, och sällan heldag. 6-7 timmar, typ. Ibland kortare. Har en liten boll och några tuggben som hon brukar roa sig själv med, men sista månaden sover hon mest i sin bädd när vi är här.
Vi brukar gå en halvtimmes promenad i vår stora park som ligger ett stenkast bort, där det är mer regel än undantag att vi träffar någon annan som gärna vill hälsa och leka en stund.
Sen blir det desto mer leka och promenader efter jobbet, och springa på tomten då vi flyttade in i hus i juni :)
Fungerar jättebra och hon gnäller inte alls.
/Malin Söderman
instagram: mallansoderman