Kostnad i månaden?
Hej alla! Jag planerar att eventuellt skaffa mig en sheltie inom ett eller två år och det kommer bli min första hund. Är nyfiken på vad månadskostnaderna ligger på för er? Dvs med typ.. alla utgifter. Mat, försäkring, godis, annat ni månadsvis eller rätt ofta lägger pengar på. Vill helt enkelt räkna lite på en budget för att vara så förberedd som möjligt. Är ganska säker på att jag inte kommer arbeta heltid (bra för hunden iaf!) så vore kul att få en idé om kostnad för jag har verkligen inte en aning 😃
har själv ingen hund, har bara katt, men mor och far har en och jag tror slutsumman ligger på runt 500kr(kan ha fel också).
ang försäkringen, ta reda på ALLT vad den innebär och vad den täcker innan du skaffar den och helst innan du skaffar hund också. syrran min skaffade försäkring på sin hund det första hon gjorde, men nu när hunden klev ned i en grop lite olyckligt och skadade benet och en operation var ett måste, så fick hon reda på att försäkringen(som hon har betalat varje månad ända sedan hon skaffade hunden) inte gällde, försäkringen gäller om hunden var 5 månader när den försäkrades, syrran skaffade hunden när den var 6 månader, så punga upp 30 000 eller avliva hunden när det har gått så lång tid så att den har ont hela tiden, bara att välja. så var noga med försäkringen, så du inte bara betalar och betalar i hopp om att du ska få ekonomisk täckning när/om olyckan är framme.
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Jag är inte riktigt säker på vad en sheltie eller vad din hund kommer att väga, men gissar på 7-8 kilo. Foderkostnaden beror på vilket foder du väljer och hur mycket den behöver äta. MUSH, som är ett finskt färskfoder, kostar ca 50 kr per kilo i 500 gram plastkorvar. Norska Vom och hundemat, som finns i en del djuraffärer kostar ungefär lika mycket. MUSH säljs hos Granngården. En vuxen hund ska äta motsvarande 2 % av sin vikt per dag, om man ger det fodret. En sheltie ska äta ca 150 gram per dag om den väger 7-8 kilo, så det borde bli 7,50 kr per dag om du väljer plastkorv, lite mer om du väljer köttbullar i portionsstorlek. Om du räknar med 10 kr per dag, så har du lite marginal när du gör din budget.
När det gäller försäkring så kolla med de olika försäkringsbolagen och jämför kostnad och vad som ingår i försäkringen och vilken självrisk försäkringen har.
Vad hundgodis kostar är jättesvårt att svara på. Ibland använder man ju sådant som finns i kylskåpet som belöningsgodis, ibland köper man och ibland kan lite torrfoder räcka och hunden kanske tycker om andra belöningar också. När det gäller leksaker så kan man köpa eller tillverka egna av material som kanske finns hemma redan.
Annat som du kan räkna in i din budget är vaccinationer, ev medlemsavgift i hundklubb och kursavgifter.
Första året tillkommer väldigt mycket engångskostnader i form av skål, bur, koppel, hundbädd osv. därför är det så svårt att säga exakt månadskostnad. Jag räknar totalt med ca 20 000 kr för första året, dvs 6000 kr extra utöver det jag köpte honom för. Då blir månadskostnaden 500 kr/mån. Sedan kan det ju bli högre om det uppstår något och en måste gå till veterinären så det är alltid bra att ha en liten "veterinär-buffert" ifall ngt händer. Engångskostnader Valp ca 14 000 kr Hundbädd, matskål, koppel, leksak, bilbur/sele ca 1500 kr Valpkurs ca 800-1500 kr Vaccination ca 500 kr Månad Försäkring ca. 250-300 kr/månad Mat & godis ca 250-300 kr/mån Allt kan variera väldigt mkt beroende på försäkringsbolag, typ av hundmat, märke på saker en köper och hur mycket en köper etc men hoppas det hjälpte lite i alla fall. Hoppas du också snart får en sprallig sheltiekompis! :)
Försäkring 364 månad Mat och godis ca 350 Sen tillkommer saker visa månader , vaccinering , tänder , kurser , träning , medlemsavgifter .
Du har fått bra svar bland annat från #3. :) Tycker kostnaderna verkar vara realistiska.
Lycka till med dina planer framöver!
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Tackar så jättemycket för bra svar! :D Spelar inte så stor roll om det inte är superexakt, bra ändå då jag vill ha ett hum om det på ett ungefär. Nu vet jag iaf ungefär hur mycket jag bör spara ihop till en början och kan räkna lättare på budget och hur mycket jag bör lägga undan.
Hoppas allt ordnar sig så snart som möjligt med jobb så jag kan ha en liten vovve 😍
Vad gäller försäkring. Vi köpte Lilleman när han var sju månader. Uppfödaren hade ordnat försäkring via Agria. Välj en kennel som fixat försäkring redan vid köpet.