Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettutställning
Läst 6298 ggr
medde
2007-10-30 11:14
0

Junior handlig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tips och råd inför junior handlig. En spännade del av utställningen.

När vi köpte våran första hund i familjen år 2005, hade vi bara sagt att lydnad och agility var det vi skulle fokusera på.
Men då Lussi växte upp till en stor och vacker rastypisk hane valde vi att även tänka på utställningar. Jag, som alltid älskat hundar och dess tävlingsgrenar blev såklart även intresserad av utställningar efter ett tag. Menv vid det tillfället hade vi ju bara en hund och jag kunde ju inte ställa ut den hund mamma redan ställde ut. Då berättade Josephin som har en Basenji och även Lussis syster att jag kunde ju alltid köra juniorhandling som hon gjorde vid sidan om den vanliga utställningen! Jag nappade på sporten och här är jag nu, med mina placeringar och även kvalificerad till gotlandsmästerskapen för andra gången!

I juniorhandling tävlar man i en vanlig utställningsring, skilnaderna mellan juniorhandling och utställning är att innom juniorhandling är det du, det vill säga handlerns som bedöms och inte hunden du har med dig in i ringen. Hunden skall vara 9 månader, vara registrerad i SKK och vara renrasig. Juniorhandling finns på USM, NM (nordiska mästerskapen) och vad jag även hört EM och VM, men på de uppgifterna hittade jag tyvärr inga klara svar om det värkligen var så. Innom juniorhandling bedöms du i olika kritiker, här får ni se min kritik och varför det blev en sådan kritik denna dag kommer jag sedan att förklara:

Uppställning/Genomgång, med tandvisning m.m.: Ställer hunden i bra balans men skall träna på att låta hunden ställa sig själv
istället för att lyfta och plocka med den.

Rörelser, fram & tillbaka, figur som t.ex. cirkel eller triangel, rörelse i grupp m.m.: Utnyttjar ringen bra. Ganska bra linjer.
Men tänk på att inte själv springa i ett högre tempo än du kan få med dig hunden i.

Rasspecifikt uppvisande: Denna gång viste jag upp en Australian Shepherd då jag trivd med en stabil hund i ringen.Varken jag eller Lussi står ut med varandra. Dels för att jag är stressad och nervös och dels för att han kan börja skälla när det blir roligt. En Australian Shepherd har inget rasspecifikt uppvisande och därför blev det tomt här för mig.

Helhetsintryck av ekipage, samarbete, kontakt, attityd m.m.: Jobbar mjukt och fint. Har mycket bra kontakt med hunden.
Men måste lite mer på hundens balans.

Övrigt: Trevlig uppvisning.

När jag valde att ställa ut Aisha, den snällaste hunden och dess utom den lungnaste hunden jag vet så hade jag såklart en del
anledningar. Lussi, våran sheltie är aldrig still en sekund och han står aldrig ut med att vänta. Han skall göra allting snabbt och sedan stå och skälla ut de andra hundarna. I det läget kan jag bli pirrig, uppjagad och även nervös. Då vill jag ha en större hund, en som följer mig perfekt. Nackdelen denna gång var att jag inte alls tränat och att vi bara gick in och gjorde vårat. Jag visste hur jag skulle prata med Aisha för att få hennes uppmärksamhet men inte mer. Därför började jag plocka med henne när hon skulle ställas upp. Vad gör man inte för en finare uppställning? Konstigt nog stod det bra kontakt då jag och Aisha gillar varandra, men skulle jag valt t.ex. Zeke nu, skulle det vara självklart att det stod det. Han är ju ändå familjens hund, nu hade jag ju valt Aisha, Lussis uppfödares hund. Anledningen till att jag kanske sprang lite för snabbt i ringen med Aisha var att jag visste hennes hastighet, men det var ju ändå en 2 dagars utställning. Hon var supertrött, hon hade ju bott vid någon hon inte kände så bra två nätter.

Nu, när jag tävlar väljer jag tävlingar en månad fram eller så. Jag kommer aldrig oförberädd till en utställning. Det skulle jag inte kunna tänka mig att göra. Jag skulle heller inte välja någon annan hund än Aisha eller Zeke. Dom hundar som jag har en väldig kontakt med. Aisha är som min extra hund och jag har tävlat i agility med henne. Zeke är en så lätt hund, en som följer en och gör det man vill. Han har ett så härligt psyke.

Inför tävlingen bygger jag upp en egen ring på gården. Jag ställer ut ett bord i ena hörnet och ber någon som t.ex. en kompis eller mamma att leka domare åt mig. Låta de ta på hunden och se om jag kan visa tänderna på hunden, gå figurerna och utnyttja ringen väl. Jag tränar kanske 14 timmar i veckan. Väljer jag Lussi till juniorhandlingen byter jag även av med agility för att ta slut på hans energi för ett tag. Då han är lättare att lära och på kontakt med då. Dagen då tävlingen är, går jag ut en storpromenad med den hunden jag skall ha. På promenaden tränar jag mer än låter hunden vila. Jag vill att hunden skall vara väl förberedd på vad som skall hända så jag kan känna mig lugn. Innan jag tar mitt steg in i ringen och börar tävlingen gör jag trix med hunden.
Just bara för att hunden skall fokusera på mig och inte på folket omkring eller godiset handlern framför håller i. Det funkar även för mig innan agilitystarten.Alla hundar som är renrasiga, stora som små går att göra till utställningshundar. Även om det tar ett tag.

Skrivet av Emmeli

Av: medde

Datum för publicering

• 2007-10-30

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

KajsaM
2007-10-30 12:32
0

Jättebra Emmeli! :)

medde
2007-10-30 12:33
0

Visst det är superbra gjort. Mycket nyttigt i dessa artiklar.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Emmeli
2007-10-30 17:14
0

tack!

Ronja06
2007-10-30 17:18
0

Jätte bra skrivet! Glad

Mvh Emelie Förlägen

Emmeli
2007-10-30 17:34