Det här med öron!
Hej hej allesammans, Jag har letat överallt men finner inte riktigt något svar så tänkte höra om någon av er har erfarenhet eller vet om det är möjligt. Kan man fixa tippöron på en hund som redan är 2 år och har haft ståndöron över 1,5 år? Är det någon idé att jag krånglar? Älskar min hund även med ståndöron men såhär i efterhand önskar jag att jag hade varit duktigare på att fixa dom!
Har själv ingen erfarenhet av korrigering av öron, speciellt inte "i efterhand". Men så som jag har fått det förklarat för mig att chansen är borta, med den äldre hunden, om man inte korrigerat öronen tidigare under hundens liv och vill ge det ett försök när hunden blivit äldre, tyvärr. Korrigeringen är ju något man siktar på att göra på den unga hunden och medans brosket i öronen utvecklas eller hur man ska beskriva det. Jag har hört om vissa som testat att korrigera sin hunds öron i vuxen ålder och där hunden t.ex. gått med tyngder en tid och att öronen sett bra ut en mycket kort stund efter att tyngden tagits bort.
Finns kanske någon annan där ute som har lyckats och som kan tipsa dig
Ja det var vad jag misstänkte också, vi korrigerade hennes öron i ca 8 månader men sedan rann det ut i sanden pga okunskap. Jag testade att tejpa och jag har masserat vecket lite, hennes öron tippar väldigt lätt o är så tills hon skakar huvudet alltså 1 minut efter att jag släppt öronen ;) men med tyngder är dom väldigt fina men som sagt, kanske ingen idé att ens försöka krångla.
Ni kanske kan prova med tejp + massage? Låt öronen vara tejpade så länge som möjligt och massera även öronen varje dag. Använd inte tyngder då de har motsatt effekt🙂
#3 Okej, får testa!
Håller med Springepoo, eftersom du har korrigerat hennes öron tidigare så kan det vara värt iaf ett nytt försök att få dem att tippa men isåfall med tejp plus ev massage istället för med tyngder. Eftersom det var ett tag sen du korrigerade hennes öron förut så kan det vara så att du får hålla på länge för att få dem att tippa utan hjälp.
Håller med om att det är värt att testa! Hennes öron tippar ju lätt.
En av mina tikar hade lite tejp som tyngd under örontippen hela första året. För det mesta är öronen jättefina, men det händer att jag korrigerar någon vecka då och då. (Hon är två år nu.)
Lycka till! :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Åh tack för peppandet! Ska ge det ett försök helt klart!