Fota hundar

Sirius 6mån.
Hej!! Vad är era bästa tips när det gäller att ta fina bilder på era hundar? Själv har jag en Canon EOS 100d och ett vanligt 18-55mmobjektiv. Berätta gärna också hur ni föredrar att redigera bilderna, inställningar osv.
Roligt att du gillar fotografering. Jag fotar själv mycket hundar och vad man föredrar, och hur man fotar, beror ju på vilken typ av bilder man vill ta. Själv fotar jag mycket hundar i rörelse medans andra föredrar att fota mer åt studio/ porträtt bilder.
Jag använder mig av en Canon EOS 650D och fotar vanligast/oftast med ett zoom objektiv 55-250 mm med ett vanligt uv filter, men har nyligen även köpt andra filter som ska testas 😃Redigeringsmässigt, efterbearbetning, använder jag mig av photoshop elements men försöker fota mina bilder så att så lite redigering som möjligt krävs. Oftast brukar jag endast beskära bilder.
Vad gäller inställningar så är egentligen mitt bästa tips att ge dig ut och fota och våga testa inställningar. I början kan det vara bra att fota samma, fasta objekt, just för att se skillnad i hur bilden påverkas.
Jag gillar också att fotografera mina sheltiesar.
Jag har en Nikon 5100 (som är några år) och tre olika objektiv.
Oftast använder jag 18 -55 mm, men jag har även 40 mm (för porträtt) och 55 - 200 (lite längre avstånd).
Jag tar mina bilder i NEF som är Nikons rawformat. Fördelen är att man har större möjligheter att ändra inställningar i efterhand.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Jag fotar också en hel del, använder oftast en Canon EOS 6D och ett Canon EF 135mm f/2. Fotar i RAW och redigerar i Photoshop CC precis som #2 skriver så har man mycket större möjlighet att redigera sina bilder och kan ganska lätt rädda ganska dåliga bilder 🙂
Men fota mycket och försök lär känna din kamera och testa dig fram.
Själv föredrar jag att använda så stor bländare som möjligt (dvs. så litet bländartal som möjligt) för att få mycket bokeh (bakgrundsoskärpa) som möjligt🙂
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Fina bilder!!! Får ge mig ut och fota i helgen, tack för tipsen!!

Bra tråd!
Nu får jag börja använda min kamera igen och testa nytt sätt :)