Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 3947 ggr
j_ulie
1

Hundbur till bilen

Vad använder ni för bur till era shelties när de åker bil? Jag har ingen koll alls på märken och sånt. Jag vill ju såklart ha en bur som är krocktestad och uppfyller jordbruksverkets krav. Enda jag kikat på är en från Artfex i storlek small. Någon som använder den? Billy är inte riktigt fem månader än så lite svårt att veta vilken storlek buren ska ha så den funkar när han är fullvuxen.

ziggy 57
1

Hej

Jag köpte storlek small för två år sedan till Ziggy,.Det var det bästa köp jag gjorde. Det är Artflex som du kollat på. Nu är han som 2 år väldigt liten fortfarande men den räcker gott och  väl till en liten  större sheltie tycker jag.

Dom får ju inte vara för stor heller ifall det skulle hända något. Vi har ju en Skoda kombi och  buren  är hög så att den räcker upp till nästan fönstren.

Men det är svårt att veta hur stor din blir. Annars är det en väldigt bra bur tycker jag. Det är krocktestad mm.

Finna i 3 storlekar.

Lycka till

Zenta52
0

Jag köpte en Artfex small som skulle passa till min Mazda 3. Det gjorde den inte. Jag måste ha den på tvären i bilen. Det funkar men jag skulle vilja ha en som är tillräckligt kort för att stå åt rätt håll. Då skulle min andra hund få bättre plats bredvid buren.

j_ulie
0

Okej, vi har en Renault megane kombi så antar att den är ganska lik en Skoda kombi i storleken så då borde den funka. Räknar på att Billy blir 38-39 cm som vuxen och höjden på buren i small är 50 cm. Räcker det som marginal på höjden?

Zenta52
0

Anledningen till att min bur inte funkade är att lastutrymmet har en tröskel så det gick inte att öppna burdörren.

Kitten86
0

Har ingen bil med bagageutrymme där jag kan ha bur så min kille åker i bilsele!

j_ulie
0

#5 Vad använder du för sele?

Kitten86
0

Köpt bilsele hos djuraffären men planerar att byta ut det mot ett Allsafe som är ett (och det enda vad jag vet) krocktestat bilsele för hund. I selens ring fäster jag en förlängning som sen sätts fast i vanliga bilbältes fästet i bilen.

Han sitter fast jättebra och hålls på plats samt åker säkert.

Max2013
0

Kan tyvärr inte ha bur så köpte en allsafe sele till min och det funkar jätte bra ! Jätte smidigt att ha mer i olika bilar !:) Allsafe är en krocktestad sele och väldigt lätt att sätta på tycker jag.

j_ulie
0

Vilken storlek har ni på Allsafe selen? Får nog köpa en sån också ifall han behöver åka i vår mindre bil någon gång.

ziggy 57
0

Hej

Oftast så ligger ju dom ner i buren när dom blir vana vid den.

Men jag tycker att strl Small är väl tilltagen. Så jag tror nog att en större sheltie skulle få plats i den. Det dom sa till mig att buren skall inte vara för stor för om det skulle hända en olycka så kan hunden flyga runt i den också om den är för stor.

Men det skulle finnas så man kan pröva sig fram.

Om du bor i Sthlms området skulle du kunna få pröva min och se hur den ser ut ihopmonterad.

Med vänlig hälsning anne

j_ulie
0

#10 Tack, bor i Värmland så är tyvärr en bit bort. Var i djuraffären igår och kikade på hur de ser ut men de hade bara en större variant framme. Men vi kommer beställa en i small. Som du säger, så är det ju inte meningen att han ska springa runt i den.

Frida.S
0

Arfex. Skrammelfri och säker med evakueringslucka.

L.Hanna.L
0

#12  #10 #2 Hej!! Har en 7 månaders valp som vi gissar kommer bli en stor sheltie, tycket att artfex verkar bra.  Den finns i vår bilmodell, hyfsat okej i pris och krocktestad. Räcker det med en small även om vår kille kommer bli runt 40cm?

emma93
1

Vi har en måttbeställd Robustbur (belastningstestad och med utrymningslucka) till en av bilarna. Den beställdes först till min Picasso 2005 då jag ville ha en bur för 2/3 av bagagets bredd och där det ändå gick att lägga hatthyllan på om jag inte hade hund i bilen. Den rymde 2-3 Shelties beronde på storlek. De andra fick sitta i All-safe-selar storlek small i baksätet. Den buren har vi nu i en Volvo XC70 och det funkar också bra. I den andra bilen (också en xc70) har vi en MimSafe XL med mellanvägg. Den är krocktestad med deformationzoner och utrymningslucka. Jag måste dock säga att jag tycker att Robust-buren är så mycket lättare att hantera, lättare att lyfta i och ur och utrymningsluckan är också mycket lättare att hantera. Mim-buren skramlar till och från då det finns endel inställningar att göra, och tar man ur och i den så får man ha tur om det inte blir nåt man behöver ställa in så att det inte skramlar igen. Nu har det i o f kommit nya modeller så jag får tala för denna som är sen 2011-12.  Men överlag är jag nöjd med båda burarna. Kan tillägga att i Mim-safe ryms två shelties av normalstorlek i vardera fack. Så 4 st Shelties i trunken totalt. :)