Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: allmÀnt
LĂ€st 4917 ggr
Bello_O
9

Sandymoor Steel Magnolia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Nu har vi skaffat en till vovve. Hon kallas Luna men stamnamnet ser ni i rubliken. Vi hĂ€mtade henne den 5e juni, men ni vet ju valpar, ingen lugn stund..😃

Hon Àr ett sÄdant litet charmtroll fullt av bus. Vilket ibland inte Àr en fördel. NÀr vi gÄr ut för att rasta sÄ Àr det ju (oftast) mycket roligare att springa omkring Àn att kissa/bajsa. Det gör hon istÀllet nÀr vi kommer in eftersom att dÀr finns det inget annat att göra.

VÄran "gamla" sheltie Ginny tyckte först att lillan var jobbig men nu leker de för fullt. Men att ligga bredvid varandra och sova tycker Ginny Àr att gÄ för lÄngt.

I framtiden har jag tĂ€nkt hĂ„lla pĂ„ mest med agility och rallylydnad men jag vill Ă€ndĂ„ prova pĂ„ sĂ„ mkt som möjligt med henne🙂

Medarbetare pÄ Sheltie Ifokus.

Bello_O
4

Vi planerar Ă€ven pĂ„ att stĂ€lla ut Ginny pĂ„ en inoff i augusti och stĂ€lla Luna i valpklass samtidigt, men jag Ă€r inte sĂ€ker eftersom hon bara blir ca 4 mĂ„nader. Annars har vi ganska mĂ„nga utstĂ€llningar i nĂ€rheten till höstđŸ€”

Lavine
0

Kul, vad fin hon Àr!

_Wilma
0

Grattis till den nya valpen! đŸ™‚

SÄ kul för Ginny att fÄ en kompis!

SajtvÀrd pÄ Sheltie IFokus

Kitten86
0

Grattis till en underbart söt liten tjej!
SĂ„ kul att Ginny fĂ„tt en kompis och att hon gillar henne đŸ™‚

emma93
0

Stort grattis till nytillskottet! Vilken ursöt tjej och med vackert namn (bÄde tilltalsnamnet och stamtavlenamnet). Lycka till med henne!

Nalidja
0

Grattis till valp! Vilken sötnos đŸ˜

Bello_O
0

Tack, det Ă€r sĂ„ spĂ€nnande att ha valp igen!🙂

IgĂ„r tog jag fram en liten blĂ„ agilitytunnel frĂ„n Rusta(?) för att hon skulle fĂ„ prova springa i den. Idag tittade jag in i den och fick se en kissflĂ€ck. Suck

luckysheltie
0

SĂ„ gullig hon Ă€r!😍

#7 Haha, typiskt valpar

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare pÄ Sheltie ifokus

xina10
0

Grattis till nya fina valpen 💜

//Jonnix

Bello_O
0

Ja eller hur, tack!

drika
0

sÄ söt hon Àr:)

HĂ€lsningar

Fredrika

Bello_O
0

Lillan sköter sig ganska bra i koppel och hon kan Àven sitt, ligg, stÄ hyfsat bra. Rumsrenheten gÄr sakta men sÀkert framÄt:)

Men hennes öron, de smÄ parabolerna fixade vi idag. Bilderna Àr frÄn igÄr/förrgÄr.

En av vĂ„ra grannar har ocksĂ„ nyligt skaffat en vuxen sheltie som Ginny och Luna ska fĂ„ trĂ€ffa snart. Hon hade nĂ„gon sorts magsjuka just nu, stackaren😕

(oops, bilderna kommer strax)

Bello_O
12

.

Bello_O
2

Hon har inte gjort sina behov inne alls idag lilla bĂ€bisen😍 Jag var ocksĂ„ i UmeĂ„ och köpte allehanda lĂ€ckerheter till hundarna, dĂ€ribland en liten aktiveringsrulle av nĂ„got slag. Man sĂ€tter i godis och hunden mĂ„ste rulla pĂ„ rullen för att fĂ„ ut godisarna och bĂ„da tvĂ„ listade ut knepet nĂ€stan direkt. De Ă€r smartare Ă€n man kan trođŸ€”

Bello_O
0

Jag har nu anmÀlt bÄde Ginny och Luna till en inofficiell utstÀllning i BurtrÀsk den 15 augusti. Jag Àr lite nervös för lillan, men jag hoppas att min hundklubb hinner anordna ett par ringtrÀningar innan.

Bello_O
6
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Idag Àr hon 13 veckor. Tiden gÄr sÄ fort!

emma93
1

Vilken sötis!

Mlyy
1

SÄ himla fin hon Àr! :D

Bello_O
1

#17 och #18 Tack sÄ mycket!:D

Bello_O
5

Sötis♄

_Wilma
1

SĂ„ söt! đŸ™‚

Bello_O
1

#21 Tack!😃

Bello_O
8

Hon har dĂ„ spĂ€nst i benen😂

meerschweinchen
1

Vilken sötnos!

Mvh Sabine

emma93
1

SÄ fina de Àr!<3

Bello_O
0

#24 och #25 Tack!<3

Bello_O
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

MĂ„ndag till onsdag var jag, mamma och hundarna i Höga Kusten. Dag 1 gick vi upp pĂ„ Skuleberget. Dag 2 gick vi en runda som innefattade SlĂ„ttdalsskrevan och ett x antal fornlĂ€mningar och kusten. Turen var bara 7-8 km lĂ„ng men jag kan lova att det kĂ€nns mycket lĂ€ngre med hur stenig, rotig vĂ€g som helst och 6 kilo packning pĂ„ ryggen. Vi hittade en liten huggorm!😼 Tur att inte hundarna hittade den först.

Sista dagen Ă„kte vi ut till Högbonden. Hur fint som helst och massvis av fĂ„glar. 

VĂ€dret var med oss och det var soligt varenda dag.

Bello_O
0

Man ser inte hela bild 1&2đŸ€”

Kitten86
0

Det beror pÄ att dina bilder har olika format vilket gör att bilderna pÄ högkant blir beskurna i visningen.

Kitten86
0

Lagt in hela bilden frÄn #27

Kitten86
2

Lagt in hela bilden frÄn #27

_Wilma
1

Vilken fin utflykt ni har haft! Och jĂ€ttefina bilder! đŸ™‚

Jag hjĂ€lper till med de bilder som riktigt kom med helt. 

Ginny

_Wilma
0

#31 Oj vi hade visst samma tanke! đŸ˜‰

Bello_O
0

#29 till #32, Tusen tack bĂ„da tvĂ„đŸ˜ƒ

Bello_O
5

ÅÄÄÄÄh jag lĂ€ngtar tills hon blir agilitymyndig. Bara kolla pĂ„ henne😼 Bilden Ă€r inte sĂ„ bra dock.

Bello_O
3

Idag var vi pĂ„ Stora Nolia i UmeĂ„ och tittade pĂ„ lydad, rallylydnad och agilityuppvisning samt prova pĂ„. DĂ€r fanns ocksĂ„ minst 6 andra shelties och det var sĂ„ kul att de de allihop busa. En av dem var en valp, 4,5 mĂ„n, trefĂ€rgad som heter Luna. Precis som lillan! (nĂ€stan) Nu sover bĂ„de Ginny och Luna som stockar hĂ€r hemma efter en lĂ„ng dag.😃

Bello_O
7

4 mĂ„nader nu i tisdags. 31,5 cm hög och vĂ€ger ca 4,5 kg.  Gud vad fort tiden gĂ„r, jĂ€mför de första bilderna med nu. Lillan blir sĂ„ stor!😼😍

Bello_O
3

Idag var vi pĂ„ en inofficiell utstĂ€llning. Luna blev 2a i valpklass 1 med HP och fin kritik. Ginny blev 3a i öppenklass med HP och fin kritik hon ocksĂ„.😃

_Wilma
0

Grattis! JĂ€ttekul! đŸ™‚

Bello_O
0

Tack! #39 đŸ˜Š

Kitten86
0

Kul att höra och stort grattis!

Bello_O
0

#41 Tack sÄ mycket!:)

Bello_O
10

Idag var vi och vovvarna pĂ„ sheltietrĂ€ffi HĂ€llnĂ€s! 32 shelties sammanlagt var med och vi fick ett par roliga timmar. Luna trĂ€ffade Luna frĂ„n #36 och hennes kullsyster Ella. Precis som jag heter! đŸ€”

JĂ€ttekul tyckte vi allihop och trötta blev dom.😃

Luna blir ocksÄ 5 mÄnader imorn, igÄr mÀtte jag henne till 35 cm och jag tror hon blir 36-37.

Kitten86
1

SÄ kul med sheltietrÀff och skojj att det var sÄ mÄnga dÀr!

_Wilma
1

Ni och hundarna verkar ha haft det jĂ€ttemysigt! đŸ™‚

meerschweinchen
0

SÄ roligt med sheltietrÀff! Haha att jag missade att det var en hÀr uppe
 hade velat fara.

Mvh Sabine

Bello_O
0

#46 Du fĂ„r ta och komma till vĂ„ren!😃

Bello_O
0

#46 Lillemor hörde precis av sig och dÄ nÄgra inte kunde komma i lördags blir det trÀff igen 3:e oktober. Kanske kan det vara nÄgot?

meerschweinchen
0

#48 DĂ„ mĂ„ste jag ju försöka ta mig dit! Fast det Ă€r min jobbarhelg
 men kanske kan byta helg. Hade varit sĂ„ roligt och trĂ€ffa en massa sheltiesar och sheltieĂ€gare! Hur mĂ„nga brukar ni bli? :)

Mvh Sabine

Bello_O
0

#49 Attans, hoppas det gÄr att byta! Vi blir fler och fler varje gÄng, förra veckan var det 32 shelties och i vÄras ca 25. :)

meerschweinchen
1

#49 Jo hoppa pÄ det! LÄter sÄ roligt med en massa sheltiesar :D

Mvh Sabine

Bello_O
4

35,5 cm, stanna nu lillan!

5 mÄnader och 9 dagar. Vi ska gÄ pÄ valpkurs i slutet av september (Àntligen!) och imorn far vi pÄ ringtrÀning.

_Wilma
2

SĂ„ söt och fin storlek! đŸ™‚

meerschweinchen
2

SĂ„ otroligt söt! Roligt med valpurs😃

Mvh Sabine

Bello_O
3

6 mĂ„nader pĂ„ tisdag!!🎂 Hon Ă€r för nĂ€rvarande 36 cm hög och vĂ€ger 6,5 kg. Valpkursen har precis börjat, riktigt kul. IgĂ„r var det sheltietrĂ€ff (igen) men "bara" 20 hundar denna gĂ„ng.

Kitten86
0

Fin hon Àr och sÄ vuxen hon börjar se ut!

meerschweinchen
0

Hon Àr riktigt fin! :D (Jobbade sÄ kunde inte fara pÄ sheltietrÀffen)

Mvh Sabine

Bello_O
6

Tack tack!:D

Men ÄÄÄh, hon gĂ„r mig pĂ„ nerverna! Snart Ă€r hon 6 mĂ„nader och 1 vecka, och inte rumsren Ă€n
 Hon Ă€r helt oberĂ€knelig sĂ„ om vi gĂ„r ut i 45 min, hon kissar&bajsar, men nĂ€r vi kommer in ska hon bajsa igen
 Ena dagen kan hon vara riktigt duktig och inte göra nĂ„gonting alls inne, medan andra dagen kan det bli uppĂ„t 3-4 gĂ„nger. Det tror jag dock kan bero pĂ„ rutiner, att jag mĂ„ste bli mer strikt med vilka tider hon Ă€ter och gĂ„r ut. Men det Ă„ andra sidan blir svĂ„rt med mer tid pĂ„ helgen Ă€n pĂ„ vardagarna etc etc.

Sedan vĂ€cker hon mig sĂ„ tidigt ocksĂ„. Vardagar gĂ„r vi upp halv 7, sĂ„ pĂ„ helgerna Ă€r hon like "MATTE VI MÅSTE VAKNA UPP MED DIIIG". Ibland kan hon vĂ€cka mig kl 5â€ŠđŸ„” Som tur Ă€r fĂ„r lĂ€gga ansvaret pĂ„ mamma/pappa ibland, idag kunde jag unna mig en sovmorgon Ă€nda till halv elva!

Utöver det Àr hon en riktigt hÀrlig trÀningskompis hon har fÄtt prova pÄ lite valpagility och Àr en riktig talang. TyvÀrr blir hon vÀldigt störd av lukter, mÀnniskor och hundar nÀr vi trÀnar men sÄ Àr det ju med valpar. Om jag har lite korv dÀremot gör hon vad som helst!;)

Nu börjar vi trĂ€na inför en utstĂ€llning hĂ€r i lilla Vindeln, tjoho!!😃

Bello_O
0

Bara 2 veckor kvar nu! đŸ‘

Jag provade att ta ut kluddet ur öronen idag, det hĂ€ngde Ă€ndĂ„ löst. Och öronen Ă„kte upp direkt.. Jag kanske fĂ„r testa att limma?  Det Ă€r vĂ€l vĂ€rt ett försök iallafall😛

_Wilma
1

Hoppas att det gÄr bra pÄ utstÀllningen! TÀnk pÄ att ha kul och ta det inte för allvarligt. :)

Det kan ta tid att fĂ„ dem rumsrena och kan kĂ€nnas jobbigt. Men plötslig löser det sig och man glömmer hur jobbigt man tyckte det var

Bello_O
3

#60 Precis, det Àr ju ÀndÄ det viktigaste.

Jag antar att det gör det. Hon Àr i princip rumsren gÀllande kissandet nu, bara nummer 2 kvar!:D

Mlyy
2

Lycka till pÄ utstÀllningen! :D

Zaga var sÀkert runt 9 mÄnader innan hon blev rumsren, trodde jag skulle bli galen! Det tar sin tid. Men det Àr bara att ha tÄlamod! :)

Bello_O
1

#62 Tack!:D

Satt precis och lĂ€ste kommentarer pĂ„ ett inlĂ€gg i Sheltiepoolen pĂ„ fb, det om huruvida shelties tar lĂ€ngre tid att bli rumsrena Ă€n andra raser. NĂ„gon hade det ju tagit uppĂ„t 2 Ă„r för? Visst var det ett extremt fall men jag blir Ă€ndĂ„ lite darrig i benen😃 Tror dock att det börjar nĂ€rma sig för lilla Luna!👍

Lavine
1

#63 Va! NÀ men det mÄste ÀndÄ vara jÀtteovanligt. Jag har faktiskt inte alls hört att sheltien skulle vara onormalt lÄngsam med rumsrenhet. Jag har sjÀlv bara erfarenhet av en enda sheltie, men har kÀnt tre till vÀldigt nÀra och de hade inte heller nÄgra problem. Tycker inte du ska oroa dig! Generellt kan tikar ta lÀngre tid pÄ sig Àn hanhundar, men med det menar jag ÀndÄ med marginal under 1 Är, men det finns historier Ät bÄda hÄll, naturligtvis. Min (han-)hund var 4,5 mÄnad. MÄste leta reda pÄ den trÄden.

Bello_O
0

#64 Ja precis, har aldrig hört om nÄgon annan hund som tagit sÄ lÄng tid. Jag sjÀlv har ju inte haft nÄgon annan ras Àn sheltie, men det var en del i trÄden som hade erfarenhet av flera raser och av dem tog sheltien lÀngst tid. SjÀlv var den första sheltien rumsren vid 4,5 mÄn medan Luna snart Àr 7 mnd och inte rumsren Àn.

Tycker verkligen du ska kolla in det inlÀgget, det var riktigt intressant faktiskt!

Lavine
1

Nu har jag lÀst, och det var ju mÄnga som hade "sena" hundar. Men ocksÄ vÀldigt mÄnga som hade hundar som var rumsrena vid 4-6 mÄnader. Jag tycker inte att det ser ut som en tendens för att sheltien skulle vara lÄngsam trots allt. Men jag kanske har ett ovanligt högt "tak" för förvÀntad Älder för rumsrenhet, jag rÀknar med att fÄ torka kiss till hunden Àr ca 10 mÄnader. Men det kÀnns sÄklart otroligt segt och tröstlöst nÀr man Àr mitt i det.

Bello_O
2

Ja, man kan lika gÀrna fÄ en hund som Àr rumsren tidigare. Visst kan det vara jobbigt men det gÄr ju över till slut.

xina10
0

Hon börjar bli stor nu lilla Luna, jĂ€ttefin Ă€r hon. ❀ Jag har erfarenhet av tre shelties hĂ€r hemma nĂ€r det gĂ€ller rumsrenhet. Min nu Ă€ldsta som heter Buffy blev rumsren pĂ„ bara ett par veckor helt otroligt tyckte jag, hon gick till dörren och gnĂ€llde nĂ€r det var dags och dĂ„ var hon knappt tre mĂ„nader. För Phoebe tog det lite lĂ€ngre tid, 5,5 mĂ„nader var hon nĂ€r hon var rumsren. Sansa som Ă€r fem mĂ„nader nu talar oxĂ„ om för oss nĂ€r hon vill ut, det enda "problemet" med henne just nu Ă€r att nĂ€r det kommer nĂ„gon och hĂ€lsar pĂ„ sĂ„ blir hon sĂ„ glad att det kommer nĂ„gra droppar kiss. Vi hoppas att det gĂ„r över med tiden och vi försöker att nonchalera henne nĂ€r vi kommer hem sĂ„ hon inte blir sĂ„ uppspelt och det har blivit lite bĂ€ttre av det.

//Jonnix

Bello_O
0

#68 Tack! Ginny blev ju rumsren vid 4,5 mĂ„n, vi gick ut med henne regelbundet men hon visade aldrig dĂ„ hon ville ut. Luna visar inte heller att hon vill ut, hon tar hellre den enklare vĂ€gen; att gĂ„ och kissa/bajsa i vardagsrummet
 Jag tror det Ă€r pĂ„ gĂ„ng iallafall. Vissa dagar gör hon inget alls(inne)!🙂

Tror sĂ€kert det löser sig med lilla Sansa.👍

Bello_O
4

IgĂ„r var vi pĂ„ en inoffare. Det gick över förvĂ€ntan; Luna blev BIR-valp och BIG-3 med HP! SĂ€rskilt stort för mig som aldrig fĂ„tt "placering" förut. Ginny kom 2:a av tikarna, och fick HP. Jag Ă€r sĂ„ fruktansvĂ€rt stolt!😃

meerschweinchen
0

SĂ„ roligt, grattis!! :D

Mvh Sabine

_Wilma
0

Grattis! đŸ™‚

Kitten86
0

Grattis till fina resultat!

emma93
0

Grattis! Vad kul!

Bello_O
0

#71 - #74 Tack!😃

Max2013
0

Grattis !:)

Bello_O
8
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

#76 Tack!(:

Nu har vi Ă€ntligen fĂ„tt snö hĂ€r uppe! Luna blev som besatt, det Ă€r hennes första snö. Hon hittade en död mus under snötĂ€cket ocksĂ„, mindre kul..đŸ„”

Jag kan bara fota pĂ„ helger just nu, jag Ă„ker hemifrĂ„n nĂ€r det Ă€r mörk och nĂ€r jag kommer hem Ă€r det kolsvart. Min lunchrast Ă€r för kort för att hinna ut pĂ„. Men, men, det ger vĂ€l lite extra pepp till nu nĂ€r det Ă€r faktiskt Ă€r ljust😉

Just nu gÄr jag fortsÀttningskurs 1 i agility med Ginny, och Lunas valpkurs tog precis slut. TyvÀrr finns inte sÄ mÄnga kurser dÀr jag bor, för att komma till dÀr vi trÀnar mÄste man Äka bil 1 timme:(

Bello_O
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Fler bilder.

(en del blev konstigt klippta, som vanligt. Bortse frÄn det
)

_Wilma
0

Vilka fina vinterbilder! đŸ™‚

Kitten86
0

Roligt med snö! Fina bilder du bjuder pÄ dina fina hundar!

Bello_O
6

Tack i efterskott #79 och #80!

Jag har börjat smĂ„tt med agility för Luna. Det Ă€r verkligen knappt att jag hinner med henne dĂ„ hon springer, haha. Riktigt taggad pĂ„ att börja trĂ€na ordentligt i framtiden!👍

Vet ni vad? Idag var jag pĂ„ min allra första agilitytĂ€vling! Inofficiell dock, men samma princip iallafall. StĂ€llde upp i nybörjarklass utan slalom, jag har vĂ€l varit för lat för att lĂ€ra in det antar jag.  Hursomhelst gick det utmĂ€rkt, 0 fel och andra plats 2 sek efter en i largeklassen. De rĂ€knade nĂ€mligen ihop bĂ„de small, medium och large i alla klasser! SĂ„ jag blev sjĂ€lvklart extra nöjd dĂ„.😃

Sedan kom jag att tĂ€nka pĂ„ att av de 4 timmar jag var dĂ€r idag var jag pĂ„ banan i runt 30 sekunder
 Det Ă€r en rolig tanke bara, vad gör man inte för att fĂ„ springa sitt lopp?😉

Luna Àr förövrigt nu lite mer Àn 8 mÄnader.?!?! Hon Àr fortfarande 37 i manken men jag har inte vÀgt henne pÄ ett tag. men skulle tro pÄ 8 kg kanske. Hon Àr ganska kraftigt byggd. Hon har ocksÄ börjat fÄ bra med pÀls nu!

Kitten86
0

Roligt att höra att hon Ă€r snabb och tycker att agility Ă€r roligt! Stort grattis till resultatet i blĂ„bĂ€rsklassen ocksÄ .

Att hon redan blivit 8 mĂ„nader! Hon börjar bli vuxen nu đŸ˜‰

Bello_O
0

#82 Tack! đŸ˜ƒ

Verkligen, tiden gÄr fort..

Bello_O
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Nyss blev hon 9 mÄnader. Vi har precis anmÀlt till en inoffare i februari. Jag misstÀnker ocksÄ att rallydebuten inte Àr allt för avlÀgsen, momenten sitter. Det Àr bara en mÄnad tills vi fÄr tÀvla! Problemet Àr att vi inte har kunnat trÀna med andra hundar sÄ jag har ingen aning hur hon skulle hantera tÀvlingsmiljön. NÀr vi har trÀnat pÄ lite fler platser och med sÀllskap anmÀler jag mig nog till nÄn tÀvling:)

_Wilma
1

Lycka till pĂ„ utstĂ€llningen och med rallylydnaden! đŸ™‚

luckysheltie
1

Vad fin hon Ă€r! Lycka till i kommande tĂ€vlingar🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare pÄ Sheltie ifokus

meerschweinchen
1

Lycka till med tĂ€vlingarna! Rallylydnad Ă€r sĂ„ roligt. Hon Ă€r verkligen otroligt söt😃

Mvh Sabine

Bello_O
0

Tack sĂ„ mycket hörni😃

Bello_O
3

TÀnkte att det var dags för en uppdatering nu.

Luna Ă€r 10 mĂ„nader om ett par dagar, runt 37 cm hög och vĂ€ger 7-8 kilo.(VĂ„r vĂ„g Ă€r inte sĂ„ exakt
)

Till helgen Ă€r det tĂ€nkt att vi ska gĂ„ pĂ„ nosework-kurs. BĂ„de lördag & söndag, med en uppföljare 21 februari. PĂ„ mĂ„ndag ska vi Ă„ka in och trĂ€na pĂ„ klubben, lite rally och lite tunnelrace. Sen den 20:e Ă€r det en inoffare det Ă€r tĂ€nkt att vi ska gĂ„ pĂ„.🙂

Vi har legat lĂ„gt ett tag med trĂ€ningen pga första löpet, hon har inte kunnat koncentrera sig sĂ„ bra. Men nu Ă€r vi back on track!😃

_Wilma
0

Kul med en uppdatering! đŸ™‚

Ni verkar fÄ fullt upp nu med trÀning! Skulle ocksÄ vilja prova pÄ nosework, lÄter jÀtteroligt!

Kitten86
0

Ni verkar ha fullt upp med aktiviteter! Roligt med uppdatering đŸ˜ƒ

meerschweinchen
0

Va roligt ni verkar ha det😃BerĂ€tta gĂ€rna hur det gick pĂ„ nosework kursen, skulle sjĂ€lv vilja prova pĂ„ det.

Mvh Sabine

Bello_O
6

Nosework-kursen var otroligt lĂ€rorik & rolig! Tycker absolut det Ă€r nĂ„gonting man ska prova pĂ„.👍

Sen planerar jag ocksÄ för en rallytÀvling ett tag framÄt, 10 april i UmeÄ tror jag skulle vara kul att Äka pÄ:)

lollynonna
1

ÅÄh sÄ fin hon har blivit!

// Linah 

Medarbetare pĂ„ djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

_Wilma
1

#93 Vilket fint foto! Snön ger en fin inramning Ă„t bilden! đŸ™‚

Bello_O
0

#94 - #95 Tack sĂ„ mycket😃

meerschweinchen
0

#93 Ska försöka gÄ nÄgon kurs i nosework, verkar sÄ roligt! :) Funderade pÄ att anmÀla Jackie till tÀvlingen den 10 april men har dykt lite hinder sÄ fÄr se hur det blir.

Mvh Sabine

Bello_O
1

#97 Hoppas det löser sig sĂ„ du kan Ă„ka. Det skulle vara roligt att trĂ€ffa dig & Jackie🙂

Bello_O
0

Nu var det lÀnge sedan jag uppdaterade! Om prick 1 vecka fyller Luna ett Är.

Imorgon har jag bokat Loboohallen för ett sista ordentligt rally-pass innan tÀvlingen. Jag har ocksÄ tÀnkt trÀna lite agility med bÄda hundarna.

Hon har Ă€ven bĂ„de löpt och börjat fĂ€lla, men Ă€n stĂ„r öronen rĂ€tt upp.. Just nu har vi lim, fast vi ska prova tejp som borde komma upp till oss i veckan. Även om det kĂ€nns rĂ€tt hopplöst att fortsĂ€tta nu efter löpet och sĂ„. Men jag fortsĂ€tter hoppas ett tag till;)

_Wilma
0

Kul med uppdatering! Det syns att hon blivit mer vuxen. đŸ™‚

Lite jobbigt att tejpa / klistra öronen, men om man ska stÀlla ut Àr ju öronen en av de saker man bedömer.

Har ni fortsatt med nose-work?

Bello_O
1

#100 Ja visst Ă€r det, men hennes öron Ă€r ganska stora ocksĂ„ sĂ„ det ser lite bĂ€ttre ut med tippade enligt mig. Även om de inte ger med sig kan jag sĂ„klart leva med det😃

Vi har trÀnat hemma lite grann, Luna Àlskar det:) Jag hoppas och tror att sporten bara kommer vÀxa sÄ vi fÄr möjlighet att Äka pÄ doftprov och tÀvling i framtiden.

Kitten86
0

Roligt med uppdatering frÄn er!

Hon Ă€r sĂ„ fin som hon Ă€r men jag förstĂ„r att du vill ge det ett försök att fĂ„ till öronen samt vilket jobb det Ă€r med envisa öron. Det lĂ„ter klokt att ge det ett försök tills efter löpet
 Stannar öronen lĂ€nge i rĂ€tt position efter att du korrigerat dem och tagit bort det?

Lite sista trĂ€ning innan tĂ€vling lĂ„ter bra. Är du nervös inför tĂ€vlingen?

Bello_O
0

Nja, inte sÀrskilt lÀnge tyvÀrr. Efter att limmet lossnat Äker de upp en bit, och sedan mer och mer ju lÀngre tiden gÄr. Dock sÀtter jag i nÄgot igen ganska snabbt.

Jag har inte varit nervös alls fram tills nu i och med att tĂ€vlingen hĂ„lls pĂ„ samma stĂ€lle som vi brukar trĂ€na, och det kĂ€nns som om vi har hyfsad koll pĂ„ allt. Men nu har allt blivit helt knasigt dessvĂ€rre
 Nu nĂ€r antalet anmĂ€lda Ă€r 83 istĂ€llet för maxantalet 55 deltagande har de lottat bort vissa personer, och det ser ut som att jag stĂ„r pĂ„ nĂ„gon reservlista? PĂ„ startlistan finns startande 1-30 och sen 12 reserver. Vilket verkar egendomligt med tanke pĂ„ att vi inte fĂ„tt nĂ„got mail ens, och vad hĂ€nder med anmĂ€lningsavgiften om jag inte fĂ„r hoppa in? Jag har ingen koll alls nuđŸ€“

Kitten86
0

Sannerligen envisa öron och tyvĂ€rr lĂ„ter det som att dem inte kommer "Ă„ka ner" och stanna dĂ€r heller

I stort sett pĂ„ alla rally tĂ€vlingar jag varit pĂ„ sĂ„ har startplatserna lottats ut, precis som du skriver ovan, men jag har (peppar, peppar) alltid fĂ„tt en plats. Ska inte sĂ€ga sĂ€kert men anmĂ€lningsavgiften borde du fĂ„ tillbaka om du kontaktar klubben ifrĂ„ga. Mejl angĂ„ende startlistorna fĂ„r man tyvĂ€rr inte utan man fĂ„r hĂ„lla koll inne pĂ„ sbk tĂ€vling sjĂ€lv. Vad gĂ€ller reservplats sĂ„ har jag hört om folk som stĂ„tt pĂ„ reservplats som Ă„kt till tĂ€vlingen och sen om det Ă€r nĂ„gon strykning sĂ„ fĂ„r de ta den platsen
. Samma dĂ€r, har inte rĂ„kat ut för det sjĂ€lv sĂ„ kan inte sĂ€ga sĂ€kert vad som gĂ€ller. Du borde fĂ„ bra info om du kontaktar den ansvarige för just den tĂ€vlingen du anmĂ€lt dig till. Jag hĂ„ller tummarna för att ni fĂ„r en plats sĂ„ ni kan tĂ€vla đŸ˜ƒ

Bello_O
0

#104 Nej det verkar inte sÄ:/

Jag tĂ€nker att jag Ă„ker dit iallafall, om inte annat för att se hur det gĂ„r till. Men ja, det kan ju hĂ€nda att nĂ„gon inte dyker upp. Förhoppningsvis kan jag hoppa in isĂ„fall, jag vet inte om det har nĂ„gon betydelse men jag stĂ„r som reserv 1. Det vore synd att missa första tĂ€vlingen
 Jag ska skicka ett mail för att höra vad som hĂ€nder om jag inte kan tĂ€vla.

Det Ă€r ocksĂ„ nĂ„gon tĂ€vling i Sundsvall och sista anmĂ€lningsdagen Ă€r idag, sĂ„ jag kanske anmĂ€ler mig dit. đŸ˜›

Frida B
0

NÀmen sÄ söt! MÄste jag ju följa :)

SajtvĂ€rd pĂ„ AkvarierĂ€kor ifokus och m_edarbetare pĂ„ Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Bello_O
0

#106 Tack! Vad kul👍

Bello_O
5

ETT HELT ÅR, redan? Grattis pĂ„ 1-Ă„rsdagen Luna!â€ïžđŸŽ‚

_Wilma
0

Grattis pĂ„ 1-Ă„rsdagen! đŸŽ‚

Kitten86
0

Grattis grattis till Luna!! đŸ˜ƒâ€ïžđŸŽđŸŽ‚

meerschweinchen
0

Ett stort grattis till vackra Luna pÄ henne 1-Ärs dag (i efterskott)!! :D

Mvh Sabine

mlnpln
0

Grattis i efterskott, tjoho!

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Mlyy
0

Grattis i efterskott! đŸ˜ƒ Hon Ă€r superfin! đŸ˜

Bello_O
0

#109 -#113 Vi tackar sĂ„ mycket!đŸ˜ƒâ€ïž

Bello_O
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Och som uppdatering:

Vi Ă€r precis hemkomna efter en femdagars-semester i Björkliden! Helt slut i benen efter en dag vid RiksgrĂ€nsen, tvĂ„ pĂ„ fjĂ€llet i Björkliden sjĂ€lv och en dag bestĂ„ende av lĂ€ngdskidĂ„kning mellan stugan och LĂ„ktatjĂ„kko fjĂ€llstation, 9 km enkel vĂ€g. Och tĂ„g i 16 timmar fick vi pĂ„ köpet.đŸ„”

Vi fick Àven möjlighet att tÀvla i bÄde UmeÄ och Sundsvall, och sen Àr vi anmÀlda till en till rallytÀvling pÄ lördag i VÀnnÀs. Det Àr Àven skönt att utomhussÀsongen i agility dragit igÄng nu, sÄ jag slipper Äka 1 timme till UmeÄ, 1 h i hallen för 100-200 kronor och sedan 1 timme hem. PremiÀren i hockeyrinken blir förhoppningsvis imorgon, kanske pÄ söndag.

Men nu ska vi gĂ„ och lĂ€gga oss hursomhelst, hĂ„ll tummarna för oss pĂ„ lördag😃

_Wilma
0

Hoppas att det gĂ„r bra pĂ„ lördag! đŸ™‚

Fina bilder du bjuder pÄ! :)

Kitten86
0

Fina bilder du bjuder pĂ„, ser ut som ni haft en trevlig semester Ă€ven om jag förstĂ„r att ni vill vila upp er lite đŸ˜‰

Hur gick det för er pÄ tÀvlingarna i UmeÄ och Sundsvall dÄ? Var det rallylydnad ni tÀvlade? HÄller tummarna inför lördagens tÀvling!

meerschweinchen
0

Vilka vackra bilder! Lycka till pÄ tÀvlingen :D vi ses kanske dÀr

Mvh Sabine

Bello_O
3

Tack! #116 - #118

#117 Ja det var rallylydnad. I UmeÄ kan jag inte pÄstÄ att det blev nÄgot wow-resultat, men 60 p varav 10 var för att helheten var "ryckig" var ÀndÄ rÀtt bra med tanke pÄ att det var första tÀvlingen och att vi egentligen inte trÀnat tillsammans med andra hundar sen i höstas:D

I Sundsvall var det ju dubbla klasser, första blev en disk dĂ„ jag glömde av mig och puttade till henne med handen för lite uppmĂ€rksamhet😊 Andra klassen fick vi 86 poĂ€ng vilket kĂ€ndes som en vinst för oss trots en 15:e plats i stenhĂ„rd konkurrens!

I VĂ€nnĂ€s i helgen fick vi 83 poĂ€ng och Ă€ven domarens pris, det mĂ€rks stor skillnad sedan första tĂ€vlingen för mindre Ă€n en mĂ„nad sen👍

thea_thea
0

Åh sĂ„ fin â€ïž

Kitten86
0

Man kan ju inte lyckas jĂ€mt! TvĂ„ godkĂ€nda resultat (med relativt höga poĂ€ng ocksĂ„) tycker jag inte alls Ă€r illa av 4 starter, sen sjĂ€lva placeringen inbördes beror ju pĂ„ de andra tĂ€vlande hundarna
.. Ett godkĂ€nt kvar tills ni fĂ„r RLDN och kan vĂ€lja att flytta upp till fortsĂ€ttningsklassen om ni vill đŸ˜ƒ

Bello_O
1

#120 Tack!đŸŒș

#121 Nej med tanke pĂ„ förutsĂ€ttningarna Ă€r jag Ă€ndĂ„ riktigt nöjd! Funderar lite pĂ„ ifall jag ska flytta till fortsĂ€ttningsklass nĂ€stan direkt eller vĂ€nta. Hon kĂ€nns inte redo just nu men Ă„ andra sidan skulle det verkligen vara skönt att slippa det krĂ„ngliga kopplet sĂ„ snart som möjligt..đŸ€”

Bello_O
4

Nu har det gÄtt ett tag! PÄ dubbeltÀvlingen i UmeÄ i juni fick Luna 98(!) poÀng första rundan och runt 75 andra, det var rÀtt lÀnge mellan omgÄngarna och solen gassade sÄ hon blev lite trött i huvudet;) Men det innebar dÄ att hon numera har sin första titel, RLDN! Och bara 14 mÄnader gammal:) Just nu Àr vi inte anmÀlda till nÄgon mer tÀvling, vet inte vilken klass jag ska anmÀla mig till riktigt.

Den senaste veckan var min familj pĂ„ semester i Danmark och dĂ„ fick hundarna & katterna  stanna hemma tillsammans med min mormor och hennes sambo. Visst saknar man hundtrĂ€ning osv, men Ă€ndĂ„ ganska skönt med paus i nĂ„gra dagar. Nu Ă€r vi iaf hemma igen och jag har precis hĂ€mtat mitt nya objektiv, nu ska hĂ€r fotas!!😃

meerschweinchen
0

Grattis till titeln! :D Fina bilder pÄ dins vovvar

Mvh Sabine

Kitten86
0

Stort grattis till titeln!!

Med era fina resultat lĂ„ter det som att utmaningen med att gĂ„ upp i fortsĂ€ttningsklass skulle passa er bra đŸ˜ƒ

Av ren nyfikenhet: vad Àr det för objektiv du skaffat och vad för kamera fotar du med?

_Wilma
0

Grattis till RLDN-titeln! :) DÄ blir det kanske fortsÀttningsklassen nu?

Fina bilder du bjuder pĂ„! đŸ™‚

Bello_O
0

#124 Tack!:D

#125 Tack sĂ„ mycket! Ja nĂ€r vi har bĂ€ttre koll pĂ„ momenten skulle det om inte annat vara bra trĂ€ning👍 Det nya objektivet Ă€r ett Nikon af-s 85mm f/1.8G, kameran Ă€r en Nikon D3100 som Ă€r runt 3 Ă„r gammal.

#126 Tack! Ja vi borde hinna med ett par i fortsÀttningsklass i Är, vi mÄste fila lite pÄ koncentrationen ocksÄ och det Àr tyvÀrr rÀtt glest med tÀvlingar hÀr uppe..

Bello_O
6

TyvÀrr Àr denna trÄd rÀtt övergiven numera och jag borde egentligen skaffa en ny nu efter ett och ett halvt Är men ett inlÀgg till lÀr den tÄla!:)

Idag fyller nĂ€mligen Luna 18 mĂ„nader och Ă€r ÄNTLIGEN agilitymyndig!!😃 SĂ„ debuten blir förhoppningsvis i mitten av november, det Ă€r den första tĂ€vlingen inom en radar av typ 20 mil frĂ„n oss haha. Men dĂ„ hinner vi Ă„tminstone med lite extra förberedelse.

Sorry igen att vi gick upp i rök men hĂ€r Ă€r somsagt en mini-update👍

Kitten86
1

Skojj med uppdatering Ă€ven i "mini" format. Jag hĂ„ller tummarna för att er agility debut gĂ„r bra ocksĂ„, Ă€ven om det Ă€r ett tag kvar tills den gĂ„r av stapeln đŸ˜ƒ

meerschweinchen
0

SpÀnnande med debuten, hoppas det gÄr bra och att ni har roligt :D

Mvh Sabine

_Wilma
0

#128 Vilka fina höstbilder! đŸ™‚

emma93
0

SÄ fina bilder du bjuder pÄ!

Bello_O
0

#129 - #132 Tack!😃

Diskussionen har nÄtt max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.