Agilitydebut, eller?
Har en kompis som tränar och tävlar i agility, hon tycker att jag ska börja träna med min 8 mån valp nu, för att sedan börja tävla till våren (mars, februari) (han fyller år i april). Jag känner att det inte kanske är det bästa då han inte är färdigväxt ju… hon säger att det är lätta banor och att han hoppar lågt, men jag tvekar starkt. Hur borde jag tänka?
Du får ändå inte tävla förrän hunden fyllt 18 månader så vänta du tills hon fyllt 1 år med att börja träna om det inte känns bra :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag håller med #1 om att det ska kännas bra. :) Man kan träna vardagslydnad och följsamhet, men det är för tidigt att träna hopp. Det bör man inte göra innan han fyllt ett.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Det var så jag tänkte, då låter jag bli den träningen och kör mer kontakt innan☺
Jag skulle, precis som tidigare skrivit, förespråka att lägga an bra grund för agilityn istället genom kontaktövningar och olika övningar i följsamhet och styrning. Aldrig fel att träna in ett bra/starkt sitt/stå-stanna och kör heller då det kommer väl till pass inom agilityn när det väl beger sig längre fram. Sen kan man introducera valpen/unghunden vid att springa mellan hinderstöd (bom helt borta eller på marken) samt tunneln relativt tidigt också då det inte sliter på dem. Sen tar man inlärningen av själva hoppandet, balanshinder och slalom när de är runt 12 månader gamla. Sen finns det tid att finslipa och lägga in mer träning innan hunden får debutera vid tidigast 18 månaders ålder 😃
Håller med om att det ska kännas helt rätt för dig!
Skulle själv hellre vänta "för länge" med min hund än börja för tidigt med risk att slita ut deras kroppar/leder innan livet ens börjat. Sheltie är också en så pass lättlärd ras att det går fort att lära dem ändå när man väl sätter igång träningen! Oavsett träning så fokusera på att ha roligt tillsammans!