Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1007 ggr
JoannaLi
0

Bra kennlar? + massa frågor

Okej, såå… Jag ska inte ha en sheltie, egentligen. (Svårt att tävla i skydd med sheltie 😃) Men ibland så kan jag inte låta bli att tänka att fy-påsen vad roligt det hade varit med en liten fluffboll. (och hur det än blir så är det åtminstone 2 år kvar, så jag är fortfarande kvar i tanke-stadiet). 

Så, okej, hypotetiskt sett, så är det här det jag skulle söka efter (inget av det är krav, utan det här är bara liksom en drömbild, daska gärna upp mig om det är helt orimligt) - inblandat med en massa frågor: 

• Hälsa. Jag tycker om kennlar som har mycket information om sina hundar, och tar hälsan seriöst. Ju fler tester de gör på sina hundar - desto bättre :D Jag vet inte vad som man bör kolla efter just på sheltie (leder, hjärta, ögon?) 
  • Storlek. Jag tycker om nätta hundar. Mankhöjd spelar ingen större roll, men jag gillar slanka, lätta hundar. Hellre vinthund än mastiff, om man säger så. (Jag vet inte om det är stor skillnad inom sheltien, men de flesta raser har ju någon sorts uppdelning.)
  • Utseende. Finns det skillnad bland "pälstjocklekarna"? När jag googlar på bilder får jag bara fram bilder på shelties med pälsar så tjocka så att de ser ut som små bollar. Jättegulliga, I must admit, men även här föredrar jag lite slankare hundar, med kanske något mindre fluffig päls. Eller har hundarna i vardagen mindre fluffig päls, men att man fluffar upp den för t.ex. utställning? 
  • Kapacitet. Blir det en sheltie har jag uppenbarligen lagt elitbrukset tillfälligt på hyllan (har jag inte gjort det så blir det en malle :S), men… Jag är ändå bruksmänniska i benmärgen. Om möjlighet finns så skulle jag gärna träna/tävla lydnad/bruks med fluffet också. Finns det kennlar som riktar in sig mer på sådant? (Jag vill gärna pyssla med agility också, om det blir en sheltie, men jag lyckas nog aldrig någonsin bryta mig helt lös ur lydnad/bruks.)
  • Mentalitet. Är det vanligt att kennlar MH-testar sina hundar?  För sådant tycker jag om :D Är era hundar stresskänsliga? Har ni problem med stress? 
  • Jaktlust. Har era hundar mycket jaktlust? För jag vill komma så långt bort från det som det möjligtvis kan gå. 

Allmänt som ni vill prata om för en sheltie-nybörjare? :)

Kitten86
2

Först och främst: välkommen till forumet! Och vad roligt att du är intresserad av rasen 😃

Hälsa: Det finns uppfödare som testar sina hundar för diverse saker. Men det enda kravet som finns i Sverige, hittills, är att avelsdjuren måste ögonlysas innan parning (intyg endast giltigt i 12 mån). Det man främst kikar på då är CEA, PRA och colobom. Vanligast utöver det är röntgen för hd/ed även om det inte är ett krav. Det förekommer individer som gentestats för CEA och MDR-1, och ibland vWD men det är vanligare att utländska hundar/importerade hundar har dessa tester gjorda.
Storlek: Det finns en uppdelning inom rasen, båda följer samma standard, och den är mellan två typer: brittisk och amerikansk. Den brittiska är nättare än den amerikanska och har lite andra små skillnader också. Båda typerna har samma "problem" med storlek dvs att det förekommer individer som blir både för stora som för små kontra standarden.
Utseende: Pälsmängden skiljer sig mellan individer och det finns individer/linjer med mer päls och dem med mindre. Rent generellt får man kika på föräldrarna och generationer bakåt för att få sig en bild om vart valpen/hunden hamnar. Men rent generellt så fluffas hundarna inför utställning så om det är mest sådana bilder du hittar i din sökning så kommer du få se mer "fluffbollar" än vad dem är rent generellt i vardagen 😃
Kapacitet: Det finns personer, likväl uppfödare,  som tränar lydnad på olika nivåer med sin sheltie, absolut. Likväl är sheltien representerad inom i stort sett de flesta hundsporter även om de är starkast förknippade med agility. Dem blir helt enkelt vad man gör dem till 😉 Själv kör jag både discdog, agility, lydnad, rallylydnad, agility, viltspår, dogparcour och wp/drag med mina.
Mentalitet: Vet inte hur stor procent av rasen som mentalitets testas men det förekommer absolut. Det förekommer att individer inom rasen MH testas men vanligast sen det kom är att sheltien genomgår BPH test. Information om detta brukar skrivas på uppfödares hemsidor och du hittar utförlig information, och diagram, på SKK's sidor hundata och avelsdata på aktuell hund.
Jaktlust: Sheltien är en vallhund så ren jaktlust skulle jag inte säga att de har, som andra raser kan ha. De kan sticka på rörelse (efter någon/något som rör sig fort) men inte för att jaga på det sättet jag tänker mig att du tänker på. Min ena sheltie har dragit efter ett rådjur EN gång (han är 7 år nu) och det var mer för att springa efter och undersöka, när den sen kom lite för långt ifrån honom och närmade sig ett skogsbryne så släppte han rådjuret och kom tillbaka till mig.  Jag bor ute på landet och går i stort sett jämt med mina lösa och jag har aldrig behövt oroa mig för att de ska dra/spåra/ jaga vare sig rådjur, hjort, räv, vildsvin eller andra vilda djur som bor här omkring 😎Då är de nog mer intresserade av dra efter grannens katt faktiskt 😂Kan säga att om det istället var min första hund, en dvärgpudel, så hade han fortsatt efter rådjuret och om han tappade siktet så skulle han definitivt börja spåra den istället. Men så är det en ras som i grund och botten är en jakthund också….

JoannaLi
0

#1 Tackartackar! Jag huserar ju mycket på Hundar.if, glömmer bort att man blir ny på andra ställen :'D 

Tack för bra svar! Verkar som att det är britter jag söker helt enkelt. Hittade en helt fantastiskt snygg hund (enligt min standard) bland alla fluffbollar när jag sökte vidare, hög men slank som helskotta, och med väldigt lagom päls enligt mig - som tillhör en svensk kennel. Ojoj, vad den kennel samlade pluspoäng direkt :'D 

Jag har just nu en omplaceringslabbe som för det första är stenhård i skallen och för det andra har så mycket jaktlust så det går inte dit en till - så din hund lät inte helt dum just nu… 😍 En hund som vänder för att den kommer för långt bort? Mmmm :D

Kiwi2024
1

#2 Får jag bara fråga vilken kennel som du hade hittat då jag också är intresserad av lite slankare hundar så att säga.

Kitten86
0

Kul att du verkar hitta rätt i djungeln därute! Precis som hundälskarn skulle jag gärna vilja veta vilken hund och kennel du fått upp ögonen för av ren nyfikenhet 😉