Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: valpar-avel
Läst 1344 ggr
Skogsvittra
0

Uppfödare mellersta Sverige

Halloj! Undrar om ni vet några uppfödare runt Västmanland som kollar sina hundar för HD, liksom över huvudtaget? Innan jag beger mig och mailar runt som en tok 😂 Annars har jag inga större krav. Bra mentalitet och orädd. Planerar själv att syssla med agility, freestyle, lydnad, så om uppfödaren i fråga också gör det är det väl ett plus. Och åtminstone pröva utställning.

Och det är väl klart att jag kan tänka mig att titta ännu längre bort i Sverige men börjar såhär 😎

Skogsvittra
0

Okej, har en önskning till nu. Amerikanska linjen faller mig lite mer i smaken än den brittiska - någon som vet uppfödare för det?

[Springerpoo]
3

Humlebyns, Funny Blacks, Nightrunner's, Brainpool's, Kråkeslottets och Änghagens är några som har amerikanska linjer. Brainpool's och Kråkeslottets blandar engelskt och amerikanskt. Alla har HD/ED röntgade hundar (det är några av de som inte har kollat alla sina hundar). Alla finns på västkusten/runt Göteborg, förutom Brainpool's och Kråkeslottets😃 Detta är kennlar som jag själv hade kunnat köpa hund ifrån.

Äger själv en tok från Humlebyns. Mycket motor och väldigt orädd. En helt fantastisk agilityhund. Uppfödaren är mycket trevlig och hon kan verkligen hund. Hon tävlar själv mycket i agility just nu och hon tävlade även i bruks förr. De som äger Funny Blacks, Nightrunner's, Kråkeslottets och Brainpool's är också mycket aktiva inom agility och andra sporter, Änghagens vet jag inte riktigt hur aktiva de är just nu. 

Ett tips är att kolla in deras sidor/grupper på Facebook för där brukar även valpköpare lägga upp bilder, filmer och resultat. Hittade dock inga sidor för Brainpool's och Änghagens! Hymlebyns grupp heter Humlebyns Shetland Sheepdog. Den andra, Humlebyns.se, är hennes företag🙂

Kom också ihåg att amerikanarna är svåra på utställning, speciellt om de är svartvita. Det gäller verkligen att hitta den rätta domaren. 

Det blev visst ett långt inlägg😊

Kitten86
1

Håller med Springerpoo, om du vill kunna hålla på aktivt med utställning så går inte amerikanska linjerade hundar speciellt bra i Sverige. På sin höjd kan du få excellent men inget mer, möjligtvis få placering om du går på en mindre utställning med få anmälda. Svart/vit går i stort sett inte bra på utställning alls i Sverige oavsett om de är amerikanska eller brittiska. Borde gå lika bra då kvalitén på hundar av den färgen inte är sämre än hos andra färger men den mörka färgen gör att de får ett lite annat uttryck, sen är den godkänd som färg och borde heller inte räknas bort. Men som en del annat så väger domarens egna preferenser in i bedömningarna så….

Amerikanska shelties, i Sverige, hittar du hos:
- Nightrunners
- Funnyblacks (mest uppdatering via fb dock)
- Änghagens
- Humlebyns
- Lejonluf's (bara en sheltie tik och ej hd/ed röntgad dock)

Brainpools föder väl upp mix av brittisk och amerikanska hundar har jag för mig

[Springerpoo]
1

#3 Juste Lejonluf's glömde jag! Deras Fanta verkar vara en helt fantastisk liten tjej😃 Vet en svartvit som det gått bra för här i Sverige på utställning och han hette Käpäläkoplan Zorro. Fick Excellent och CK några gånger, han blev även BIM med CERT en gång!

Kitten86
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Ojdå, det har jag missat! Kul att det gått bra för någon iaf!  Men som sagt rent generellt går det inte att ställa sv/v i Sverige vilket är både tråkigt och synd tycker jag…

Ja, jag kan säga av egen erfaremhet att Fanta är en mycket mysig tjejj. Jag hjälpte till att importera henne till Sverige och har även haft henne hemma hos mig, och grabbarna, lite fram och tillbaka 😃 Hon älskar att hänga med mina grabbar!

Skogsvittra
0

Oj här hade det hänt grejer! Tackar så mycket för svar, då ska jag kika runt lite :D Har förstått också att den amerikanska inte går bra på utställning - tråkigt, men inte hela världen! Eller ja, fastnar jag för utställning blir det ju det.. men ja. Inte i nuläget. Och svartvita som är så himla fina!! Så söta bilder :D