OT - Undulatungar!!!!!
Hej!
Som ni kanske vet har jag ju 3 undulater, Pontus, Delhia och Egon. Innan hade jag även en 4:e, Dee-Jay. Från början var Dee-Jay Pontus flickvän. När jag haft dem ett år skaffade jag Egon. Som behövde ett nytt hem. Samma höst skaffade jag en flickvän till Egon, och det är Delhia. Alla 4 undulater trivdes jättebra ihop, i sin stora och fina bur. Pontus och Dee-Jay hade varit ett par i ca 2 år, men när Delhia kom in i familjen blev Pontus otrogen mot henne, och valde istället Delhia. Till slut vande sig Dee-Jay och blev kär i Egon. I sommras dog Dee-Jay, troligen av en stroke. Egon blev singel, och jag började planera att skaffa en ny flickvän till honom. MEN! Då visade Pontus och Delhia att dem ville häcka:) Så jag satte in en holk till dem.
Den 17:e september lades första ägget, och efter det lades ytterligare 4 ägg med 2 dagars mellanrum. Alltså blev det sammanlagt 5 ägg:)
I går kläcktes första ägget, och ut kom en liten bebis, bara ett par cm lång, skulle få plats på en enkrona.
Så nu är det livat i holken, den lilla piper efter mat och föräldrarna matar den:) Även Pontus sköter om den lille:) Fast det är Delhia som får värma ungen och äggen.
Nu väntar jag på att övriga 4 ägg kommer att kläckas, och det hoppas jag dem gör:) Om dem nu är befruktade…
Bilder kommer när ungen/ungarna blir äldre, vill inte stressa föräldrarna i onödan nu.
Jag är så lycklig!!! 
Grattis!!! Jätte roligt ska det bli att få följa de små liven!!

Tack tack 
#2 Japp, jag kommer uppdatera här så ofta det är nåt nytt att berätta;)
#1 Mamman är den ljuslila, pappan den blå:)

undulatbebisar är något otroligt söta, näbbarna är så stora på de små pluttarna (=
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
kanske en dum fråga.. men hur ser en undelat unge ut när den föds?
alltså, ser den ut som en vuxen undelat fast i miniatyr, eller är den fjäderlös? vänta nu… fåglar föds väl med dun?
aja, är inte så bra på det där med fåglar. är lite rädd för dem faktiskt..
Grattis grattis till dig Prizma_o_kristall!! 
Mvh Emelie 

#5 i början är de rosa och små "pennor" (de kapslar som fjädrarna finns i medans de "växer") Sen får de dun och sedan börjar de få riktiga fjädrar. De ser väldigt lustiga ut för näbbarna är enorma jämfört med allt annat.
Pyttekroppar med stora huvuden och ännu större näbbar, typ (=
Det är väl som med alla andra djur, gillar man undulater så är undulatungar jättesöta, men folk som inte är så galna i fåglar tycker nog inte det (=
låter ju jätte gulligt! :) undulater är söta.. har bara lite svårt för fåglar. *läskiga*
Väntar på bilder! men stör inte i onödan, bättre att jag lider än mamman. :P

#7 Jo, så är det:) När jag såg undulatungar på bild första gången tyckte jag dem såg för hemska ut. Men nu när mina fåglar fått en unge så tycker jag den är rätt söt:D
#8 Nope, störa ska man inte göra i onödan;) Men snart ska jag ta kort:)
Kramar!!!
vad roligt :) vill oxå se bilder sen :)
Börjar också bli nyfiken nu på att få se dom.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Bilder kommer! Får se om jag vågar ta någon bild nu dem närmsta dagarna…
Nu har det förresten blivit en liten unge till:) Nu ser man verkligen hur unge nr.1 vuxit!
Kramar///Cajjo
Ser man på en till. Grattis!!! Vad kul att höra, ska du behålla ungarna?

Det beror på hur många det blir:) Men dessa 2 ska jag iaf behålla:)
Kramar
Kul!. Så vart det även för mig då jag hadde min första undulat kull, dom fick stanna kvar, ok fick bara 2 st då. Men inte kunde man sälja eller lämna bort dom.
Hur går det med dina undulat bebbar?. Har dom blivit fler?

Hej igen!
Nej, medde.. Dem har inte blivit fler, resten av äggen var obefruktade, men 2 ungar är nog rätt så lagom för förstagångs föräldrar:)
Ungarna mår jättebra, och växer som dem ska.
1:an har börjat öppna ögonen, och ligger inte ner hela tiden nu. Vienna SilverStar, som hon heter, sitter upp nu:) Om än lite ostadigt:) den har även börjat få början till vingpennorna nu, vilket går helt enligt utvecklingsschemat:)
2:an är 4 dygn yngre än 1:an, och därför mindre och inte lika utvecklad. Men den växer som den ska och är väldigt pigg:) Denna ungen ska heta Miramis.
Dessa 2 ungar ska definivt stanna här, dem kommer jag inte lämna ifrån sig:) Själv hoppas jag på att det blir iaf en hona, och blir hon fin och frisk så KANSKE hon kommer få ungar ihop med Egon nästa höst… men det är bara kanske…
Kramar//Carro
# 17 Vilken bra rapport vi fick om dina undulat bebbar. Visst är 2 bra. Min först undulat unge vart utan syskon 91:an hette han, jag gillade ditt val av namn Miramis (vackert)
Jättekul att går bara bra, väntar på lite bilder sen. Visst är det svårt att sälja "sina" barn man är upfödare till.
Tänk när mina ormar får bebbar, inte kan jag behålla dem, nu fick jag nått att fundera på, hmmm. Hur som helst jättekul att höra allt går toppen. Grattis igen!!! // medde

#18 Tack så mkt!
Och tack för du gillar namnet Miramis:) Jag har funderat nu några dagar på vad unge nr 2 skulle heta, och idag när jag gick till bussen på morgonen kom jagpå det! :) Och då kan inget ändra mig:)
Det var som med Delhia (mamma undulat). Jag såg henne redan samma dag som hon kom in i djuraffären, detta var i början av maj 2006. Så liten och söt! Tyvärr fick jag inte då ha fler undulater. Men jag fick upp namnet i huvudet: Delhia. Jag vet inte vart jag fick namnet ifrån, men från den dagen hette hon Delhia. Så ofta jag kunde gick jag på raster ner till stadens djuraffär, och tittade på Delhia. Men fick fortfarande inte ha henne för mina föräldrar.
I början av juni, såg jag en annons om en ung undulathane, som behövde ett nytt hem för hans matte blivit allergisk. Mina föräldrar gick med på att jag skulle få ta hand om honom, eftersom han var i behov av ett nytt hem. Det var då inte aktuellt att få ha Delhia också, så jag gav upp och gick inte till affären på några månader.
I slutet av september 2006, gick jag in i affären igen för att köpa lite saker till djuren. Jag gick förbi undulaterna, och vem såg jag inte där sittandes i gallret så sött tittandes på mig? Jo, min älskade Delhia:) Jag frågade dem som jobbade i affären om det verkligen var samma undulat som varit där i flera månader.. Och visst var det det:) Då förstod jag, att någon däruppe bestämt att Delhia skulle få bo hos mig. Jag gick ut till bilen där pappa väntade, och sa till honom: Åk och hämta mamma nu (Som blivit klar i mataffären), för nu ska jag köpa en undulat! Han sa ingenting, bara åkte och hämtade mamma. När han och mamma kom till djuraffären så gick jag precis ut från affären, med Delhia i en liten specialkartong för undulater. Mina föräldrar gnällde lite bara, och tyckte att det räcker med djur. Men dem förstod sedan att Egon faktiskt behövde en flickvän:) Så dem blev inte arga.
Detta tänker jag på ofta, hur någon ville att jag och Delhia skulle föras samman. Och särskilt nu, när hon och Pontus har ungar ihop, då känner jag att det var meningen att hon skulle bo här:)
Kramar/Carro
Vilken fin historia, blir lite rörd
när jag läser detta. Tror du har helt rätt, det var meningen att hon skulle bli din, samt Ponus fru.
Tror du på ödet? ;-)

#20 Ja, jag tror på ödet till viss del:)
# 21 samma här till viss del. :-)

Glömde skriva, unge nr 1 (Vienna SilverStar) är nu 9 dygn, och unge 2 (Miramis) är 5 dygn. Oj, vad tiden går!
Äntligen!!! Vilka underbara bilder. Detta är livet då de är så skört och vackert. Helt otroligt att titta på. Ler med hela ansiktet då jag ser detta. Sträck på dig och var stolt"mamma" till dessa vackra varelser. Kram medde

#26 Kul att du gillar dem! :)
Jo, jag är väldigt stolt över dem:) Och dem superduktiga föräldrarna! Hanen matar honan, som i sin tur matar ungarna. Men även hanen går in i holken matningsdags och hjälper till:) Vilket är så kul att se:) Inte alla som gör det, eller som får tillstånd av honan att vara i holken.
Dem växer så det knakar, och jag kommer fota ofta nu så ni får se hur dem små älsklingarna växer:)
Kramar///Carro
Ska bli såååååå kul att följa dom.
Men jisses vilka små fulingar! Hade aldrig kunnat tänka mig i min vildaste fantasi att dem skulle se ut så där! Fast måste nog säga att de var söta. :) Fulsöta iaf. ;)
Lycka till med de små!
Håller med Medde till 100%, ska bli jätte roligt att följa dom här småttingarna!

#32 aaaaaaaaaaaw (=

Lite uppdatering: 2007-10-20
Nu har det gått 12 dygn sedan Vienna kom till världen, och 8 dygn sedan Miramis kläcktes:)
Båda är jättepigga och blir skötta som dem ska. Föräldrarna sköter dem exemplariskt!
Vienna är svartögd, medans Miramis är rödögd. När dem är rödögda är dem antingen albino (vit) eller lutino (gul). Lutino stammar från gröna undulater, medans albino stammar från dem blå. Eftersom båda föräldrarna är olika nyanser av blå så kommer ungen engligt min beräkning bli just albino. Både albino och lutino är könsbestämt. För att det ska bli en albino hona räcker det med att en av föräldrarna bär på anlaget för albino. För att få fram albinohanar måste båda föräldrarna bära på anlaget. Alltså - Miramis blir albino hona:) (Om inte båda föräldrarna bär på anlaget, då det kan bli en hane)
Vienna då… Han är svartögd. Jag har spekulerat lite idag i vad han kan komma att få för färg. Jag läste om att man kan se det på dunet och på dem små vingtaggarna som syns på bilderna på Vienna. Är dunet kalkvitt blir ungen gul eller vit. Är dunet grått blir ungen antingen blå eller grön. Dunet på Vienna är kalkvitt. Alltså blir han gul eller vit. Sedan kollade jag på vingarnas taggpinnar. Är dem gråblå med gula spetsar blir fågeln gul. Är dem gråblå med vita spetsar blir fågeln vit. Viennas vingtaggspetsar är vita. Alltså bör det bli en vit fågel liksom Miramis. Men eftersom att Vienna är svartögd är han ingen albino utan vanlig vit. Och då tror jag det kan bli lite färger på iaf vingarna:)
Viennas kön har jag ingen aning om. Men jag har alltid tyckt att han är en hane, så jag tror det är en hane också:)
Kramar/Carro

Så söta tycker jag
. Verkligen fina namn du har givit dom. Gillar denna tråd att följa dessa små varelser till kanske vuxna om vi har tur, att deras matte orkar uppdatera denna tråd för oss nyfikna, som vill se och veta allt hela tiden. Änn så länge ett jätte tack för din fina info samt bilder/medde

#37 Japp, självklart kommer jag uppdatera om mina raringar:) Fast när tråden blir för lång kommer jag starta en ny, men länka till denna:) Om jag någonsin lär mig länka till en annan tråd..
Kramar//Carro
#38 Ska vi ta det nu eller i morgon ang länka till tråd, men det blir via pm

#39 Ja, vi kan ta det nu om det går bra
Tack vad snällt att du hjälper mig 
Så söta. När ser man vilka färger dom får?
Medarbetare på Barnens iFokus. Jedward iFokus ♥ JEDWARD ♥
Edward: "John was on this earth before me, it was like oh look it's a boy...oh look it's John and Edward!" ♥ JEDWARD ♥

#41 Allra säkrast ser man färgen när alla fjädrar är helt utvuxna. Då är undulatungen 4-5 veckor gammal. Tidigare kan man se det genom att titta på dunets färg, och på vingpennornas spets. Är dunen grå, blir fågeln grön, grå eller blå. Är dunet kalkvitt blir fågeln gul eller vit. Är vingspetsarna vita, blir fågeln vit. Är spetsarna gula, blir fågeln gul.
Miramis kommer med all säkerhet bli en albino, då hon är rödögd. Och eftersom hennes båda föräldrar är blåa i olika nyanser kan hon inte bli Lutino (Gul, rödögd) då Lutino kommer utav gröna fåglar. Och grönt är dominant över blått.
Vienna har svarta ögon, och hans dun är kritvita och vingpennornas spetsar är vita. Så enligt mina noggranna beräkningar kommer han bli vit, men eftersom han inte är albino kan han få andra teckningar på kroppen.
Hoppas mina beräkningar stämmer:) Vill ha vita fåglar…

# 43 Vilken underbar bild, blir alldeles kär då jag ser denna bild. Så söt
. Kul att du gillar vita fåglar, eftersom jag gillar vita katter, hmm glömde även nu vit orm i hushållet. "Glass" är ju en Snow. Vita djur är så fina, hoppas det blir vitt.

#45 Jaaa, jag gillar också vita djur:) Har haft en vit katt en gång, som hette Figaro. Sedan har jag ju Scneewittchen, min vita jättelurviga kanin och sedan har jag ju lilla Kristall också, hon är också vit:) Och min guldfisk är vit;)
Just det, Glass är ju en liten Snow:) Naw, hon e ju så gullig:)
# 46 Du ser vi har ju massa med bra gemensamt. Kul att du tycker hon söt, det ska rappoteras till dotter då blir hon så stolt. Men måste säga igen så söta dom blivit dina små underverk.
Blir dom jättetama då du fött upp dom själv
Medarbetare på Barnens iFokus. Jedward iFokus ♥ JEDWARD ♥
Edward: "John was on this earth before me, it was like oh look it's a boy...oh look it's John and Edward!" ♥ JEDWARD ♥

#48 Jag hoppas på det:) Jag handskas ju med dem varje dag, och vill verkligen ha fler handtama undulater. Just nu är det endast Egon som är tam, vilket är jättemysigt när han flyger lös i mitt rum när jag gör läxor:) Han älskar nämligen att sitta på min säng, och äta sallad.
På denna bilden är söta Vienna 16 dygn gammal, bilden är tagen igår…
# 49 Men gud så söt den lilla har blivit. Jösse vad avis jag är på dig som får dessa växa upp, måste vara så kul. Må tro du är inte lite till stolt.

#50 Jo stolt är jag allt:) Och visst är det spännande att se dessa små rosa klumpar växa upp till vackra undulater :)
Vilka färger fick dina första undulatungar? Vilka färger hade föräldrarna?
Jag kommer fotografera dem små älsklingarna sedan när jag kommer hem, och lägga in nya bilder på dem här:) Fast dem börjar bli svårfotograferade, dem är ju så nyfikna och försöker krypa iväg när man ska ta kort…
Kramar//Carro

Denna tråd börjar bli en favorit att titta in på, så kul att följa dessa små gullefjun.

Mina älsklingar växer verkligen fort! Och dem är såå underbart söta:)
Vienna verkar få en lite annorlunda färg, nämligen ljussblå kropp och ljusblå vingar. Vilket betyder att det är en opalin. Nu är ju inte alla fjärdrar utvuxna, men det man ser av vingar och kroppsfjädrar så har jag en ljusblå opalin:)
Miramis verkar bli en gråvinge.. Trots att ögonen är röda, väldigt konstigt… Men men, man får väl se hur färgerna blir på sötisarna;)
Nytagna bilder!!! På denna bilden är Vienna 19 dygn:)

Åter igen igen fick jag se dom små gulligull fjunen. Dom är så söta, oj vad dom växer, ser för varje bild en så stor skillnad. Blir lika glad varje gång jag är här och tittar.
Inga mera nyheter. men allt är väll ok då?. nya bilder om ett par dagar? Hmmm hoppas det.

oj, så snabbt de växer! de börjar ju bli riktigt fina nu! :)

#66 Ja, dem växer verkligen jättefort! Det syns enorm skillnad från dag till dag:) Nu är det dessutom bara runt 10 dygn till Vienna SilverStar lämnar holken:) Åh, vad jag ser fram emot det:)
#64 & 65: Naawww….
Sötnosar! Nu väcks gamla minnen igen då jag såg bilderna. Första gången jag såg mina småttingar så var de så stora. (min kompis hade undulat uppfödning. Var bara på besök) Men jag tingade två stycken tillsist. XD

Mvh Emelie 
Men nu börjar dom verkligen bli små fåglar, tänk så fort detta gått, men oj vad det är kul att följa dom små liven
Tack för det Prizma_o_Kristall.

Så himmla fin bild, nu ser man ju färgerna på dom, vad fina dom kommer att bli
. Som jag sagt man kan inte låta bli att titta in om det kommit in nya bilder här.

Gud vilka fina dunbollar du har Prizma_o_kristall :D Jättefina! Kul och se hur dom växer och så =) Lycka till med dom =)

#73, 74 & 75: ohh!! *vill ha* JÄTTE SÖTA! 
Jag gillar deras färger. Speciellt Viennas färg. Min förra undulat hade den färgen.
Mvh Emelie 

#76 Tack!
Ja, nu börjar dem ju verkligen se ut som undulater också =)
Å, vad roligt att din undulat hade samma färg =) Vet du vad den färgen kallas?? Själv har jag ingen aning;)
Kramar/Carro
jättefina de har blivit nu! specielt Vienna, jättefin färg :)
#77: Japp. Min undulat (Mia, som hon kallades) hade den färgen. Min favorit färg!
Tyvärr kunde inte Mia flyga. Vet inte varför. Och hon lärde sig aldrig, utan traskade omkring. Veterinären kunde heller se/veta vad som var fel faktiskt. *konstigt* Men hennes bror som jag hade var en väldigt duktig flygare.
Tyvärr vet jag inte vad den färgen kallas. =/
Mvh Emelie 

#79 Hm,, låter konstigt! :/ hur gammal var hon när hon togs från sina föräldrar? Jag vet att om en fågel tas ifrån sina föräldrar för tidigt kan dem få stora problem med flygningen…
Okej,, jag får helt enkelt gå in på undulatportalen.se och fråga om färgen:)
Kramar/Carro
#80: Först hade jag Kim (Mias bror) sedan skaffade jag Mia. Hon var då 3 år gammal då jag fick hem henne, och hon hade då bott hos uppfödaren sedan hon föddes.
Mvh Emelie 
#73/75 Tänk så fina som blivit :-) och så fort det gått. Men blir lika glad varje gång jag ser nya bilder på dom.

#81 Ja, då var hon ju mogen för att flytta iaf;)
#82 Ja, jag tycker också det är jättekul att se bilderna på dem när de var yngre. För när man har dem själv minns man inte hur små de var bara för nån vecka sedan… :)
Vienna kröp ur holken imorse,, fast matte satte in henne i holken igen eftersom hon inte kunde hålla balansen på pinnen ännu ;)
Dom börjar bli till busfrön.*Fniss*

#84 Oh ja, det kan man nog säga :P Det är inte lätt att fotografera dem nu längre, dem vill ju undersöka allt ;)
Men lite kul är det att höra, dom busar med dig lite
här har man varit i spanien i fem dagar och när man kommer tillbaka är det fullt med nya bilder på dom små sötnosarna! och vad fort dom har vuxit!!! det är som med mina hamsterunagr som tyvärr är sålda nu, de är redan färdiga att lämna boet vid 4v. ;)