Planer inför 2017?
Nu är det ett nytt år med nya möjligheter. Vilka planer har ni för era hundar 2017?
Ska ni träna och tävla eller ställa ut? Har ni några nya kurser på gång eller har ni valpplaner?
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Jag har börjat på en ny kurs med Lily, som är 8,5 månader. Kursen kommer hålla på under hela året.
Idén till kursen kommer från engelsk hundtränare och författare nämligen Sue Ailsby, som skrivit två böcker i serien Training Levels Steps to success.
Sue Ailsby har skapat ett system grundfärdigheter som man ska träna upp. De delas in i olika nivåer (levels) som tränas in stegvis efter särskilda anvisningar. Man kan exempelvis träna inkallning, kommunikation, apportering, avslappning mm.
Vi kommer träna i smågrupper och även tillsammans i stor grupp. 🙂
Det ska bli intressant att gå kursen och bra att få en träningsgrupp, där vi kan lära av varandra!
Måste bli bättre på att fota Lily. Här är hon 15 veckor.

Roligt med en kurs som håller på 1 år, då känns det som att man verkligen kommer kunna reflektera över framsteg och se skillnader i sin hund. Ska ni i grupperna träffas en gång i veckan eller hur är upplägget?
Har inga specifika planer mer än att verkligen försöka komma ut mer både på agility och rallylydnadstävlingar. Jayson ska förhoppningsvis debutera i agility i maj och planen är att River ska få testa tävla agility med en annan förare. I rallylydnad hoppas jag att jag och River kan träna upp avancerade moment och debutera i klassen vilket vi inte hunnit med än och med Jayson hoppas jag på att komma ut och tävla och ta sista godkända i nybörjarklassen och därmed ta RLDN och kanske tom arbeta vidare mot RLDF 😃 Om mitt jobb och arbetstider tillåter skulle jag även vilja kunna gå någon/ra kurser med pojkarna också….
#1 Spännande kurs! Undrar också lite om upplägget. Vill gärna höra mer om detta i framtiden då det verkligen låter jätteintressant!
Våra planer 2017:
-Gå fortsättningskurs i allmänlydnad (börjar 17 januari).
-Börja träna agility på riktigt och börja träna in de tre sista hindren.
-Debutera officiellt i agility. Helst i tid till sommaren!
-Genomföra BPH med skott.
-Börja träna viltspår.
-Gå fortsättningskurs i agility.
-Gå kurs för någon av våra agilityidoler (detta blir mot hösten/vintern).
-Börja träna in momenten till Startklass så vi kanske kan debutera till 2018.
-Ställa ut officiellt med minst ett Very Good. Som det ser ut nu så ska vi ställa i Malmö, Värnersborg och Tvååker.
#2 Ja, jätteintressant med en kurs som håller på länge. Och bra för mej att få tillhöra en träningsgrupp. Det brukar ju vara jag som tröttnar då kursen är slut. :( Hundarna älskar att träna och att få utmaningar.
Vi kommer träna i liten grupp en gång i veckan och träffas i stor grupp 2 gånger per månad.
Spännande för River att få testa en annan förare! Lycka till med dina killar i rallylydnad och agility! 🙂
#3 Spännande med så mycket olika aktiviteter på gång! 🙂 Är det lätt att få tider till BPH hos er?
Skulle gärna höra mer om denna kursen framöver. Kanske en liten uppdatering i framtiden om vad du och hundarna tycker om kursen 😃
Ja, det ska bli roligt att se honom med en annan förare. Trots att vi tränat en hel del tillsammans, gått kurser osv så blir han så taggad när vi kliver ut på plan vilket ibland resulterar i problem och fel från bådas håll. Testat att en annan förare tävlat honom inofficiellt vilket gått ganska bra och jag har i min tur testat att köra den förarens hund med bra resultat så vi har diskuterat att "byta" hund med varandra på träning och tävling då det verkar fungera lite bättre….
Verkar som du har en del att stå i under 2017 😉Har du anmält er till någon kurs än, eller platser har kanske inte släppts än?
#4 Det är inte speciellt många som släppt sina tider för BPH ännu så vet inte riktigt. De få i närheten som släppt ligger i Göteborgsområdet och där har jag hört att det kan vara extra svårt att få tid. Men kommer själv vara ute i god tid och anmäla till något tillfälle i april eller maj så snart som möjligt.
#5 Hehe ja😃Är bara anmäld till allmänlydnadskursen just nu. De skulle snart ha möte och planera vårens kurser på klubben så jag väntar fortfarande på agilityn. Men får bara hoppas på att agilityn inte hamnar på tisdagar för då krockar den med allmänlydnaden…
Hoppashoppashoppas på en liten valp om några månader 😃
Annars är det inte så mycket planerat, kanske någon trevlig kurs utan krav om vi hittar…
#7 Så spännande med valpplaner! 🙂
ska tävla rally på skolmästerskapet och skol SM 😃 planen är också att röntga höfter och armbågar på honom, och genomföra ett bph.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#3 Nu är Gus anmäld till BPH den 14 maj i Härryda👍 Ser verkligen fram emot detta!
Så spännande för er att få ta del av hans beteende- och personlighetsbeskrivning! 🙂
#1 Nu har vi kommit igång med den nya kursen, där vi jobbar utifrån Sue Ailsbys bok Training Levels Steps to success. Vi träffas 2 gånger per månad i stor grupp ( 30 hundar/ förare) och dessutom varje vecka i en mindre träningsgrupp.
Kursen har varit bra hittills. Jättenyttigt att träna tillsammans med andra. De flesta har tränat med andra hundar tidigare i olika grenar bl a lydnad och bruksgrenar, så vi kompletterar varandra. Bra att få tips på sådant man inte riktigt ser själv! :)

De första nivåerna är ganska enkla, men det blir svårare och svårare ju högre upp man kommer.
Lily har växt färdigt på höjden, hon är ca 36 cm, men kommer få mer muskler och päls längre fram.