Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbilder-och-lekar
Läst 3647 ggr
hund_katt
5

Mekalisto's Min Maxwell

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Nu är han här!! Hämtade honom igår, vid lunchtid. Resan hemåt var lång men det gick bra. Var lite gnälligt i början men när jag tog fram valpfilten som luktade mamma så blev allt lugnt, sen var han lugn hela resan hem förutom när han hade sovit och ville leka så fil vi stanna för han var omöjlig i bilen haha ;) 

Som jag har längtat <3 grät när vi körde från gården och jag hade en valp i knät! Så lycklig! Natten gick ganska bra också, skulle börja jobba vid 7 så Maxi fick vara hos min kompis. Hade ju inte planerat valp förrns slutet på juli så det blev lite fel med sommarjobbet och de nu när valpen kom en månad tidigare. Men det löste ju sig! :) Maxi hade inga problem med att vara hos min kompis iaf ;) Han var lite taskig mot dom dock och bajsade och kissade inne ett par gånger, direkt efter att dom redan varit ute och både kissar och bajsat ;) men så är det väll ibland. Hade inte någon lång dag idag på jobbet som tur är. 

Han går efter mig hela tiden. Hållit på att snubbla på honom för han håller sig så nära hela tiden haha! Han var lite rädd för att gå på asfalten först på vägen hem, men så lyfte jag ut honom på asfalten och fick honom att gå. Oj så kul det var tyckte han haha! Han blev så stolt över sig själv när han gjorde det haha ;)

Ena katten är än så länge den ända som inte uppskattar honom redigt ännu haha ;) och Rocky, vår Golden. Han är liiite(läs mycket) avundsjuk.. Men nu har vi gått ut en stund och kastat boll bara han och jag medan Maxi fick vara med pappa. Men Rocky vill alltid ha full uppmärksamhet så han blir så sur när man bara klappar katten lite haha! 

Ska försöka uppdatera här, men ni kan följa oss på instagram också: @golden.sheltie.poodle heter vi tills vidare haha!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

två bilder från tidigare, ena från uppfödaren vid ca 5 veckor(han är till höger), andra som jag tog förra veckan, 7 veckor :3

Wick
0

Vilken snuttis! :D

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Bello_O
0

Så gullig! Spännande och kul med en liten valp i huset. Har du några särskilda planer för honom i framtiden?

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

_Wilma
0

Grattis! Det måste kännas extra roligt när du har väntat så länge! 🙂

Ska bli kul att följa honom! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

hund_katt
4

#3 kommer testa det mesta, främst agility, lydnad och freestyle. sen fortsätter vi med det som vi gillar mest :) får se om vi kommer tävla eller bara köra hemma.. lite nervöst med den delen ;) kommer kanske om de går försöka få honom till att valla lite, skulle behövas med de bångstyriga hönsen haha ;)

#3 tack! jag fattar fortfarande inte att han faktiskt är här nu!

nu är det läggdags ;)

luckysheltie
0

Grattis till valpen! Vad söt han är.

Ska bli roligt att få följa er!😃

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Kitten86
0

Stort grattis till din valp! Roligt att det löste sig för dig som väntat på valp 😂

hund_katt
4

idag har vi mött hönsen! och jag tror att det säkert kan bli en vallhund av honom! så koncentrerad på dom.

fick tag på ett löv, sen glömde han bort den i munnen när han skulle kolla vad för konstigt ljud tuppen gjorde.

han följer efter som en svans på mig.. lät han gå lös ett par gånger, och det var ju lättare än med koppel! med koppel är han precis bakom fötterna på en haha! men lös så är han lite mer runt om med lite avstånd. stannar ju ibland när han hittar något kul att nosa på, men när han kommer tillbaka till verkligheten och ser att jag är en bit bort så kommer han direkt :)

rumsträningen går redan framåt också, i morse efter vi hade varit ute och kissat lite snabbt, och så gick vi in igen för jag skulle klä på mig bättre kläder, så gick han till dörren en liten stund senare så tog jag ut han igen och det visade sig att han behövde bajsa ;) han sov hela natten också. har larm på så jag kan ta ut han(vet att det inte är bra att skapa den vanan men det är bara tillfälligt :P) på natten, men han sov fortfarande så då somnade jag om också. sen sov han en stund till efter att jag gick upp och gjorde i ordning mig :)

han är precis 'lagom' rädd och modig. han är inte övermodig som vår golden är, som tror att allt är ofarligt. han reagerar på plötsliga ljud, rycker till lite sen återgår han direkt till vad han gjorde innan. han blev lite rädd för garagedörren när vi stängde den, då sprang han bort mot gården, men stannade vid grinden(den var öppen) och kollade bak på oss, sen kom han tillbaka. han blev lite rädd för Rocky, golden, när han gick mot honom lite snabbt. då gick han in under soffan, men vände under soffan och kom ut igen direkt. helt perfekt om du frågar mig :D försiktig men inte rädd!

#6 tack! :D

#7 haha ja gud! är nästan mållös av lycka! går inte beskriva

Wick
0

#8 åh vad kul med update! :D 👍

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

_Wilma
0

Kul att det går så bra! :)

Mlyy
0

Så himla söt!! :D

hund_katt
3

idag har han fått vara med mig på sommarjobbet ett par timmar, eftersom valpvakten(pappa) skulle till sjukhuset en sväng. det gick väldigt bra och han hjälpte till med trädgårdsarbetet ;) tur jag jobbar på föreningen, scouterna, så jag känner ju dom där och så, så gör inget att han följer med lite :)

idag är han 9 veckor! jag försökte mäta, först fick jag det till 22,5 cm, men sen fick jag det till 24 cm två gånger.

hund_katt
3

Juste, glömde säga också att igår åkte vi buss, gick en kort sväng i stan för att vänta på mamma, och sedan mötte vi en kompis och hennes två amstaffar, ena som är väldigt valpkär och ville ju så gärna fram och gulla med Maxi, hon gnällde och studsade. Maxi var coollugn hela tiden! På bussen la han sig och sov direkt, på stan var han väldigt framåt och skuttade och ville kolla på allt. Sen när vi satte oss på bänken för att invänta mamma så bara satt han lugnt och kollade på alla som gick förbi. Mötet med amstaffarna gick också över förväntan. Han la sig och sov vid mina fötter, mitt i allt gnällande och studsande från kompisens ena amstaff ;) hon är ju dock inte direkt den smidigaste så hon fick nöja sig med att bara titta idag ;) Vilken valp jag fått!

meerschweinchen
0

Grattis till valp (lite i efterskott)😃roligt att allt verkar gå så bra med honom!

Mvh Sabine

hund_katt
1

#14 tack 😃

idag är han 10 veckor! redan bott här i 2 veckor!! och bara denna veckan kvar på sommarjobbet och sen kan jag spendera hela dagarna med honom <3

idag fick jag dock sluta tidigare 😃 blev attackerad av jordgetingar när jag rensade bland massa sly. kom undan med ett stick i foten och ett i låret, varsitt ben så båda benen blev 'skadade' så hade svårt att gå. hela benen var omringade av getingar så jag hade tur som kom undan med så enkla skador. drabbades dock av panik och höll på att svimma när jag kom innanför dörren, tur jag inte var ensam 😮 
jag fick iaf gosa med maxi lite extra idag <3 även om jag varit handikappad några timmar innan svullnaderna gick ner så jag kunde gå igen. 

nog om mig nu dock! Maxi blir mer och mer kaxig, och har gått mig på nerverna ett antal gånger. han som var så lugn och rar den första veckan! antar att han bara var blyg då. Puh… jag som blivit lovad av massa sheltiefolk att valparna inte alls är så jobbiga. jo jo.. 😂 tror jag fick fel på min beställning. kan säga att jag redan längtar tills han blir äldre. dock har han ju sina stunder också när man önskar att han förblir valp för evigt <3

har mätt honom igen idag, 25 cm fick jag det till.. och enligt tabellen jag följer(skickar med en bild på den) så är han precis på gränsen för rasstandarden, för hans ålder. stor kille jag kommer få! förhoppningsvis så växer han inte för mycket.

hans öron kommer jag försöka fixa nu också.. vet inte om det ena örat börjat hänga mer eller att det andra rest sig lite mer.. tror på första alternativet. det ser lite kul ut när ena örat hänger mer än det andra. är det textil-lim man kan använda?

det går förresten bra med de andra hundarna, och katterna. och de andra djuren! :D
Zingo, pudeln, är som han är med alla varelser som är mindre än han(katterna inräknade) - tror dom är pipleksaker och trycker med nosen på dom för att dom ska pipa! han är också lite för vild, han tar sats och hoppar rakt på katterna. försökt göra det på Maxi också men har hunnit stoppa honom. Katterna bryr sig inte om att han hoppar på dom, men dom är ju ganska tåliga ändå så.. och Zingo är inte så fasligt tung. Men valpen är nog liiite för klen för det. Zingo blir lite förbluffad när han inte får leka med Maxi. dock tycker han det är jättebra eftersom jag köper tuggben och annat gått till maxi, och då får såklart Zingo också lite. han får även resterna från Maxis färskben som han inte orkar äta upp.

Rocky, Golden, har inte helt accepterat honom ännu. han 'ignorerar' honom för det mesta. har hälsat ett par gånger på Maxi och han tycker absolut inte illa om honom(förutom när Maxi kommer för nära Rockys bollar förstås 😉) men ja… han har väll bara inte accepterat honom ännu. Rocky är också sååå avundsjuk så fort man vänder uppmärksamheten mot valpen. försökt spendera lite egentid också såklart. det lägger sig väll snart.. han har ju levt hela livet som ensamhund, utan andra djur i hemmet(han bor ju hos pappa, Zingo och resten av djuren hos mamma :P).

och nog kommer det bli en vallhund av denna hunden! när Rocky och Rosso(grannens labbe) leker på baksidan så springer maxi efter dom och försöker jaga tillbaka dom till oss. hönsen visade han idag hur duktig han var. två av hönsen gick en bit från dom andra hönsen, och han sprang runt dom och sjasade tillbaka dom till de andra i flocken.

kattungen är Maxis bästis. dom två leker med varandra konstant. springer efter varandra och bjuder upp varandra till lek. Maxi försökte göra likadant med den äldre katten men det var inte populärt ;) inga skador skedda dock, ingen elak katt. dock duktig vad gäller uppfostran, både på kattungar och tydligen valpar också.

oj vad mycket det blev nu 🥵 men nu säger jag godnatt! hoppas ni orkade läsa allt 😂 så mycket som händer på samma gång

Kitten86
0

Roligt att allt går så bra med, och för, honom 😃

Kan bara säga att båda mina har varit ganska jävliga och otroligt framåt som valpar och unghundar och jag skulle säga hellre det då man får en bra, jämn och stabil vuxen hund! Är de för blyga som unga så brukar inte det "växa bort" men med träning kan man få dem mer framåt såklart.

Tycker hans öron verkar ganska bra på de bilder jag sett, öronen reser sig mer med tiden så tror inte du behöver ha panik än men håll koll. I första hand, om du ska korrigera och få upp öronen, kan det räcka med att klippa ur pälsen på öronen för att få dem att lätta till rätt position. Ska du limma skulle iaf jag rekommendera textillim och det är något som du använder på öronens päls (aldrig på/mot huden).

_Wilma
0

Kul med en uppdatering!

Det är naturligt att han kaxar upp sej på hemmaplan, nu när han är lite mer van.  (Har själv en liten 10-veckors valp som försöker attackera mina strumpor och byxor när jag går. ;) )

Öronens utseende betyder mycket för sheltiens uttryck, så ge inte upp!

hund_katt
0

#16 hade ingen bra bild på det, men när man var rätt framifrån och har hans uppmärksamhet så syntes det jättetydligt 😃 men det verkar ha gått bort nu… det satt i mellan vecka 9-10 men idag kan jag inte se något, så det kanske rättade till sig själv!

jag som är sån här.. vad det nu kallas när man tycker att allt måste vara symmetriskt annars får jag ångest 😂 så för mig var det verkligen hemskt så fort man såg öronen hahaha! men han är lika söt ändå <3

#17 jo han är något j*vligt kaxig haha! vår pudel har ganska hög tröskel, men så höll valpen på och studsade lite runt honom när han hade ett ben(som var maxis egentligen som han hade stulit haha! han är inte van vid att allt inte är hans längre) men sen så morrade han tillslut, och Maxi började kaxa mot och skälla haha! då tog jag undan honom. likadant gjorde han mot grannens hund, vi delar baksida tillsammans och deras hund är nästan lite som våran också, och tvärtom. vi köper ben och godis till varandras hundar och allt. men han gillar ju inte valpar när han har en leksak eller ben. så han morrade mot Maxi och han började skälla och ha sig då också haha! så det blir nog en tuff pojke av honom. perfekt på agilityplanen <3

hund_katt
2

idag fyllde han 11 veckor! mätte honom till 26 cm. vägde honom också men vågen är inte det bästa, men ca 3kg väger han redan. om inte vågen luras allt för mycket.

allt flyter på som det ska 😃

meerschweinchen
0

Härligt att allt går som det ska! :D Han är verkligen super söt, man blir ju inte alls valpsugen…. inte alls😍

Mvh Sabine

Frida B
0

#19 söt! Och jag tycker att Dobby är liten på sina 36 cm och 7,4 kg… Sån konstrast mellan raser 😃 Roligt att allt går bra!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
1

#20 hehe 😃

#21 haha lika stor som jag hade hoppas att maxi skulle bli. nu lär ha ju dock bli några centimeter högre. dock blir det ännu mer att krama😊, bara hoppas att inte utställningsplanerna går i kras 😉

hund_katt
3

kisseungen och Maxi är som klistrade till varandra redan efter första dagen dom träffades. leker och sover ihop ❤️

Kitten86
0

Roligt att han har en kompis!! Mina grabbar har det varit likadant med, en av deras bästa lekkompisar är min katt (som precis som din är röd tigrerad) 😃

hund_katt
1

#24 haha ja dom är riktigt härliga med varandra. förutom att kattungen förstör rumsträningen… jag sätter ut valpen på gräsmattan när jag ser att han är på väg att göra ifrån sig. han går lite till och precis när han är på väg att kissa/bajsa så kommer katten och flyger på honom för att busa… tror ni han har tid att göra ifrån sig då?😂 nix.. plötsligt behöver han inte kissa/bajsa.. och så far dom runt en halvtimme i trädgården tills jag ger upp och går in. DÅ går Maxi och gör ifrån sig, inne. 😭 den katten hatar mig och vill göra allt omöjligt för mig 😂 utekatt också som är ute i princip hela dygnet, han vill inte va inne och hal som en ål när man ska försöka ta in honom så maxi får vara ifred. 

Men jag ger inte upp förrns striden är över!! 🥵

hund_katt
0

idag kom jag hem från lägret! har inte sett Maxi sen i söndags! och jag möttes av en mycket mer högbent valp 😃 sån skillnad på bara en vecka!

han fortsätter att vara kaxig. Zingo vet inte vad han ska ta sig till när valpen skäller tillbaka mot honom när han morrar för att få ha sina saker ifred. jag får ta undan Maxi för att Zingo ska få va ifred! gamlingen orkar ju inte!

Zingo fyllde 10 år igår förresten! synd att jag inte var hemma då. nu ska vi till stan och jag ska se om jag kan hitta samma leksak som han blev så förtjust i när vi var hos veterinären för ett tag sedan.

enda gången han inte är kaxig är när vi är nära hästarna 😉 dom gillar han inte och tycker dom är jätteläskiga! 

mätte honom idag. 13 veckor är han på tisdag, och jag fick honom till ca 27 cm.

hund_katt
0

nu är det nåt krångel med mitt internet eller datorn… skickar bilderna senare för dom ville inte komma med 😃

hund_katt
0

bilderna verkar inte vilja funka fortfarande.. hmm… men jag kan passa på att säga att jag precis, sådär lite spåntant, anmält till en inoff utställning i Varberg som är den 20 augusti. dagen efter att han fyller 4 månader 😃 riktigt nervös! aldrig varit på utställning innan 😮 men nu ska vi iaf börja träna! vi har en månad på oss att träna.. på saker jag inte vet vad han ska kunna!! Stå vet jag, och han ska klara beröring osv. sen får jag läsa runt lite och se vad som mer behöver tränas.

Kitten86
0

Spännande med att åka på utställning! Kan rekommendera dig att kolla upp ringträning, som brukar hållas på lite olika hundklubbar. Då/där får du jättebra hjälp med vad, och hur, du ska träna din hund inför utställning. Finns ingen ringträning så kolla om du kan få hjälp av någon i din närhet som håller på med, eller vet, mer om utställning. Det är ju inte bara att hunden ska visas utan man själv som förare/handler bör veta hur en utställning går till och vad man gör när. Just på en inoff:are brukar dock en hel del hjälp kunna ges också!

Ett tips kan vara att kika in på hundutställning.ifokus också om du inte redan gjort det 😃

hund_katt
2

#29 åh tack! jag är medlem i vår brukshundsklubb sen några månader tillbaka, men har aldrig tagit tag och åkt ut dit ännu. Är lite rädd för att jag ska råka komma dit när det är nån kurs eller nåt som hålls haha! ska försöka kolla runt lite bland hundfolket jag känner om det är nån som också går där som skulle vilja följa med mig, iaf första gången haha! kan kolla om dom har någon ringträning nu så blir ju också det en liten knuff för mig så jag kommer dit nån gång :P

Kitten86
2

De flesta klubbar lägger ut information på sina hemsidor eller fb sidor om/när det är kurser som hålls utöver det ska det vara fritt fram för dig som medlem att komma dit och träna 😉

hund_katt
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

#31 hittade vår klubbs FB-grupp som jag gick med i nu 😃

idag fyller han 3 månader! eller 13 veckor om man vill räkna det så. gud vad tiden går snabbt! 😮 kollade tillbaka lite på bilder från när han bara var 8 veckor, och gud som han har växt! 

de senaste dagarna har han fått lära sig flera läxor, vilket jag tycker var rätt bra att han fick lära sig för han har blivit något grymt oförsiktig och kaxig! en läxa var att man inte får gå in i hagen, för då kan man nudda tråden och då blir det ajaj! han flög upp i luften sen sprang han till mig. till min förvåning gick han inte dit igen, trodde bokstavligen att han skulle springa dit igen. men än så länge har han inte varit där mer!

en till läxa han fick var av Rocky. att Maxi studsade runt och tillslut landade på Rocky ett antal gånger så blev han till sist sur och röt till ordentligt. Han är lite läskigare än vad Zingo är när han säger ifrån. Maxi blev sur för det inte var lika lätt att kaxa mot Rocky som med Zingo och gick och la sig istället ;)

Rocky är ännu inte helt nöjd över att Maxi existerar. Men det kommer nog vem gillar små jobbiga valpar? ;) lite lustigt dock.. han har alltid älskat valpar att leka med, men sen var kompisens beagle-valp lite busig så Rockys tålamod tog slut och han sa ifrån. efter det tolererar han inte att, speciellt små valpar, studsar runt honom. Han kanske märkte att man slipper om man blir sur ;) Han är dock glad emellanåt och kommer fram och hälsar lite på Maxi. Aja, det går nog över snart! dom har ju inte träffats lika mycket som Zingo och Maxi har gjort så..

gud vad långa mina inlägg blir hela tiden😂 nu säger jag och Maxi godnatt!

skickar med en bild från när han var nyss hemkommen också 😊

hund_katt
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Maxi är nu 15 veckor!

han har testat att bada, vilket inte var populärt! tvärt emot Rocky, som inte vill gå hem förrns han badat i minst en halvtimme! helst en timme 😉 men han träffade två mopsar som var väldigt kul att leka med. lite blyg i början men sen när vi skulle gå hem så hade dom så kul och brottades och hade sig. som när man själv var liten och man alltid hade som roligast när ens föräldrar kom och skulle hämta en. en av mopsarna var bara någon månad äldre än Maxi, den ljusa.

_Wilma
2

Skulle tro att de flesta sheltiesar inte gillar att bada direkt, men det går att träna! 

Kul med nya hundkompisar! :)

Max2013
0

Min gillar å bada men blir lite osäker och feg. Men ju mer vi har varit ute och badat så går det bättre :)

hund_katt
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

nu har vi varit på utställning! HP och BiM fick han. dock var han den ända hanvalpen, och tävlade endast mot en tikvalp så konkurrensen var inte så stor 😂 men jag fick två rosetter iaf, det är väll dom som räknas? 😎 HP:et är jag stolt över dock.

vi träffade ett par som ställde sina shelties också, och fick lite stöd och så av dom hur jag skulle göra, så det kändes verkligen bra.
Magen pirrade något enormt när jag stod i ringen! så nervös!

han fick väldigt fin kritik, trots sitt ena öra som inte vill tippa(lyckades trycka ner det några sekunder så jag hann ta en bild). Några kom fram efteråt och berömde honom för han hade så bra steg. Och vi som knappt har tränat någonting 😃 så jag är skitnöjd! när vi kom in i ringen sa Sekreteraren "åh så söt du var! hade jag fått bestämma skulle du vunnit hela utställningen" 😊

Domaren missade först att han var en pojke, så dom skrev "Feminint huvud" som dom strök sen när dom kom på att det var en hane 😂

citerar kritiken(utan "feminint huvud" delen):

"Medelstor, medelkraftig, av god typ, med bra proportioner, bra vinklar fram och bak, korrekt front, parallell fram och bak, rör sig mycket väl, mycket lovande."

så nu ska vi jobba på att få ner det där örat 😉

emma93
0

Grattis! Vad kul att allt gått bra och det var så positiv kritik! Härligt!

_Wilma
2

#36 Grattis! Kul att det gick så bra på hans första utställning, förstår att det ger mersmak! 🙂 Du får kämpa på med öronen!

hund_katt
2

#37 tack så mycket :D #38 tack! Det var riktigt kul! Får hålla tummarna på att öronen lägger sig ner snart ;)

Max2013
0

Grattis !!:)

hund_katt
4

#40 tack så mycket! :D Han har tappat sina första mjölktänder nu! Jag hittade fyra hål för det saknades framtänder :D jag kände en som var lös i söndags innan jag lämnade honom hos hundvakten. Jag började skolan nu i söndags. Går på internat på naturbruksgymnasium, inriktning hund, som jag möjligtvis kan ha nämnt innan att jag ska gå på :) men ettorna får inte ta med hundarna förens två veckor efter terminstart! Imorgon, fredag, var vi lediga(eftersom vi började på söndag, eller,lektionerna började ju inte men aa, man skulle komma då iaf för att få nyckel och flytta in och allt sånt. Lite aktiviteter med klassen och så också.) Så idag fick jag åka hem! Jag har saknat honom sååå sjukt mycket!! Hur ska jag kunna lämna han EN VECKA till? Jag grät nästan när jag hämtade honom för jag hade saknat honom så enormt mycket. Vi ska iaf spendera varje minut tillsammans hela helgen nu! Så ska jag försöka stå ut en vecka till sen ska han äntligen få följa med <3 Jag är jättenöjd med skolan iaf! Riktigt härligt med skolan mitt ute på landet. Och så mycket man kan göra. Agilityplan har dom, sånna "kickbikes" som är lite mer terräng-modell som många hundägare kör drag med. Lydnadsföremål, allt man kan drömma om inom pälsvård- alla sortes saxar, borstar, osv. Fina promenadstigari skogen finns också. Ja.. allt finns! Vi får även en box i hundstallet med tillhörande utegård. Dom har vi börjat fixa iordning och göra mysiga. Tyvärr har det hänt en lite mindre rolig grej och det är att han har blivit skrämd av en cykel. Så nu kastar han sig in i kanten så fort någon cyklar mot oss. Han är inte rädd så länge cyklarna står stilla eller för dig sakta, som tur är. Men går det lite snabbare mot oss/jämte så blir han rädd… :( så det ska vi försöka få bort sen. Dom tur är har dom cyklar på skolan också så det ska nog bli bra :)

piaochrebus
0

Vad söt han är och gymnasiet låter som ett riktigt toppenställe! Det här med cyklarna löser sig säkert, gå tillbaka till ruta ett och bara mys vid cyklar och sen kanske låt en kompis gå med en cykel bredvid er, sedan cykla långsamt bredvid, gå mot er, cykla mot er osv osv. Kan verkligen rekommendera lite häftmassa eller tuggummi i örat. Då får det lite tyngd och hänger ner :) Ha så kul första veckan på skolan!

hund_katt
0

#42 tack! jag trivs verkligen på skolan haha 😃 jo, öronen ska vi försöka fixa nån dag här nu haha. har inte blivit av att vi köpt häftmassa ännu. 

cyklar kommer nog lösa sig. han var inte lika rädd när han var lös och det kom en cykel. han har inga problem att gå efter cyklarna. det är bara när dom kommer mot honom som han tycker är läskigt.

hund_katt
3

Nu är vi inne på vår andra vecka på skolan tillsammans! Maxi fick äntligen flytta hit förra veckan :) Det har gått bra, han trivs och har fått massa nya kompisar. Vi har även testat lite agility nu när vi kan använda skolans plan! Och han tyckte det var så kul. Jag vet att man inte ska köra så mycket och inte springa på gungan, balanshindret och a-hindret. Men jag var tvungen att testa och han tyckte det var skitkul! Gungan var lite läskig dock. Tunnlarna var jättekul dom också! Så det kommer nog bli bra när vi ska börja träna ordentligt sen. Nu testade vi ju bara på lite och lite miljöträning och så :) Det kommer lite fler bilder senare :)

hund_katt
4

Maxi blev 5 månader denna veckan! 😮han är ca 34 cm i manken och 5,3 kg! har inga jättefärska bilder dock! har inte blivit av att jag gått ut och fotat.. ska försöka fota lite imorgon efter skolan dock!

tråkiga nyheter är att Maxi har förlorat sin bästis Kissen 💔 tror jag la upp tidigare att dom lekte hela tiden med varandra! varje gång vi kom ut så möttes vi av katten och å var det full gas. maxi går runt och letar efter honom nu 😢 jag råkade gå förbi där han hade blivit påkörd(av en bil som körde i säkert 100km/h på vår lilla väg!! även fast vi har skyltar som varnar om att barn kan springa på vägen..) där det var lite blod kvar. Maxi skuttade runt som vanligt sen när han skuttade förbi där så bara stannade han, nosade på backen och svansen sjönk ner, sen kollade han bara på mig.. usch 😭 man liksom såg hur hela han sjönk ihop..

några bilder från några veckor sedan! nu har han dock börjat få lite mer vuxenpäls! lika galen som vanligt dock!

meerschweinchen
0

Så tråkigt med Kissen😕🌺

Mvh Sabine

_Wilma
0

Tråkig händelse med Kissen. Synd för Maxi att han miste sin kompis. :(

Vilken bra storlek Maxi har! Han verkar bli enligt standarden.

hund_katt
2

Oj här har man glömt uppdatera 😅 förrförra onsdagen, 19 oktober, blev Maxi 6 månader!! Sist jag mätte honom, tror det var någon dag innan han blev 6 månader, så var han 35cm i manken och vägde 6 kg! :) Hans päls börjar växa,tycker den växt jättemycket sen han var 4 månader. Öronen ställde sig när han var 4 månader ungefär. Och jag har varit jättedålig på att fixa det där 😂 så jag har låtit det stå så i 2 månader… men nu har han haft tyngder i öronen ett par veckor, och dom lossnade i torsdags och jag hade slut på tejp så satte inte i förens igår. Och öronen tippade hela helgen och tippade fortfarande när jag satte i nya tejpen. så jag har iaf hopp om att dom kommer tippa även fast jag slarvat så mycket ;) Har inte så många bilder dock eftersom jag slarvat bort sladden till att överföra bilderna från kameran till datorn hehe.. här är en bild iaf! Är på mobilen nu också så kan inte lägga upp fler än en bild i ett inlägg.. Ska fixa massa bilder tills då jag har hittat sladden till kameran igen ;D

hund_katt
2

Här är en bild från när han var 5 månader och ståöron ;3

_Wilma
0

Kul med en uppdatering! :)

Kämpa på med öronen! Det är nu du har chans att få dem att tippa och det betyder en hel del för sheltiens uttryck, särskilt om du tänker ställa ut honom.

Kitten86
0

Kul med uppdatering. Tänk att han redan är 6 månader gammal!

Roligt att höra att korrigeringen av hans öron verkar ge effekt så ge inte upp om dem än 🙂

hund_katt
3

nu har jag fixat sladd till kameran!

hmm.. det var rätt lite bilder jag hade 😃 har fullt upp på skolan hela tiden så blir aldrig tid över. men här är några bilder iaf!

ps. Maxi har sett snö för första gången idag! och han älskar det 😉

först några bilder på när han var ca 5 månader. en till bild på han och kissen. kolla rumpan och svansen! det ser så kul ut med pälsen😊 han lyfte på benet första gången när han var ca 5.5 månader. han har än så länge bara lyft på benet två gånger dock. det kanske inte var hans grej 😃 och han lyfte inte så högt på benet heller ;)

hund_katt
3

och några bilder på honom nu när han är 6 månader. den ena, inomhus, var nog någon vecka innan han blev 6 månader. då hade han inte riktigt lika mycket päls. pälsen växer jättemycket på honom nu tycker jag! 😮

utomhusbilderna är några veckor bara. och då hade jag också precis limma öronen på honom 😂 fick veta sen av min "barnvakt" som går i trean, som också har sheltie, att dom var limmade för långt ner 😟 det var också hon som såg till att jag fixade öronen haha. hon tjatade på mig rätt bra. känns bra också att ha en sheltie ägare på skolan att stötta sig lite mot också.

hund_katt
3

sen måste jag ju presentera Maxis lilla flock på skolan! Jack Russelln Kinza, 8 månader, och Labb/tollare blandisen Teodor, 10 månader. Teo är även maxis rumskompis 😃 dom leker och leker och leker… tröttnar aldrig! vi får alltid avbryta dom innan dom leker ihjäl sig hahaha!

inte världens bästa bilder. det är omöjligt att få dom på samma bild! lyckades med EN! fast skärpan inte var den bästa 🤓 skickar med några bilder på charmiga Teo. När han var singelmodell så var han faktiskt den enklaste att fota! tvärt om när vi försökte få alla på bild haha. då ville han inte vara med!

Kinza är förstås Maxis lilla prinsessa 😊

_Wilma
1

Kul med en uppdatering! Ni verkat ha det bra på skolan! 🙂

Kitten86
0

Skojj med uppdatering och lite bilder på honom,och hans kompisar!
Låter som att ni båda trivs bra på skolan. Låter bra också att du har en annan sheltie ägare att fråga råd från irl

hund_katt
3

Nej men gud vad jag får skämmas! inte uppdaterat på ett halvår nästan! 😮

Lite snabbt om vad som hänt under tiden:

Vi ställde på mydog! det gick ganska bra, tyvärr fick vi andra placering av 2 hanvalpar. men kritiken var ändå helt okej!

Sen tävlade vi i rally och agility tunnelklass på Skolmästerskapet, de flesta hundarna var dock inte jätteseriösa på planen så alla förutom en blev diskade på agilityn, och nästan alla blev diskade på rallyn och några på lydnaden.

Men alla tilldelades pris ändå, maxi fick silvermedalj på agilityn, av två som tävlade i M-klassen. Sedan fick han 39 av 100 poäng, placering fem, på rallyn 😂 Tävlade med Rocky i lydnaden och rallyn med. på rallyn fick Rocky 77poäng och bronsmedalj, samt 76,5 poäng på lydnaden(ej godkänd) placering 4.

Det var även utställning där för eleverna och lärarnas hundar. Maxi fick BiM, var en tik och maxi som ställde för rasen. och Rocky fick HP, BiR och BiG;3. Roliga är att Rocky som är jaktgolden fick högre placering än Maxi 😂 Var iof bara Rocky som ställde i rasen, men folk som inte vet det blir ju lite förvånade.
Sedan var ju utställningen inte helt seriös heller, den var mer byggd efter att alla skulle ha kul.

om en månad ska vi ställa upp i Skol-SM nere i Blekinge är det i år, där vi kommer möta andra skolor och deras elever med hundar. Så nu gäller det att hårdträna! 

Maxi fyller 1 år om 2,5 vecka!! 😮 Gud vad tiden går snabbt!! Har inte mätt honom sedan 8 månader, då var han 38cm. Skulle gissa på att han är 38,5-39 någonstans nu.

Minns ni att jag fick limma öronen på honom? övergick sedan till tejp dock. Men behöll det bara i knappt en månad och sedan tippade dom! Så slapp lägga massa arbete på det också😍

Förra veckan lyfte han på benet för första gången sedan han var 5,5 månader! han lyfte benet väldigt lågt två gånger då, sedan efter 6 månader så lyfte han på benet igen, ordentligt! han har lyft två gånger nu, men att sitta är fortfarande största favoriten!

_Wilma
1

Kul med en uppdatering! 🙂 Jättefina bilder!

Ni har hunnit med mycket under det första året!

Vad har du för planer med honom framöver?

hund_katt
1

#58 Tack! Planerna är att köra lite allt möjligt faktiskt 😃 hundstallsföreståndaren på skolan samt en till lärare, som oftast jobbar i svinhuset, har border collies och får som dom vallar. har frågat om det finns möjlighet att kunna ha någon liten vallkurs på skolan, och om det då går att använda skolans får. Och ja, det ser inte alls svart ut! Ska prata med hon som har ansvar för fåren, så kan vi nog starta om någon månad när djuren börjar gå ute igen. Eftersom två lärare på skolan har vana vallhundar så kan vi lätt valla in en liten flock om vi inte redan har några som är invallade 😃

Vallar redan ankorna hemma, dock går dom i princip in i hönshuset själva på kvällen så inte någon utmaning.. samt att jag inte har några kommandon på honom.

men annars så ska jag tävla i rally, agility, kanske lydnad samt nosework(kör en del nosework på skolan i kursen "djurspecialisering arbetande hundar" och fick upp ögonen efter att se hur duktig Maxi är!) och kanske även köra bruksspår, personspår/sök. Vi är öppna för det mesta! 😃

Kitten86
1

Kul med uppdatering från er!

Och ni verkar ha hunnit med en hel del. Sport och att placera sig så man har chans på titlar är ju alltid något man siktar på men allt ska grunda sig i att både hund och förare har roligt!! Kul att det gick bra både för Maxi och Rocky, hoppas ni hade roligt tillsammans 😂

Shilon
0

Vad kul!! :D

hund_katt
1

Förra onsdagen fyllde Maxi 1 år!! 😮 Han fick massa godis och ben. Var tänkt att gå en långpromenad i det fina vädret men klumpig som jag är så sprang jag, och det var massa rötter och sånt på vägen(en traktorstig), jag tänkte att äsch det kan jag komma över utan att sakta ner. och vips låg jag i backen och slog knät i en stubbe och hade jord i munnen.. vi hann gå typ en halv kilometer den dagen 😊 Men Maxi verkade glad ändå över att fått skälla och hoppa på matte när hon var konstig och låg på marken. Sen kunde jag knappt gå på några dagar och knät svullnade 😟

Nästa vecka är det skol-SM! jag är riktigt nervös! Maxi ska köra rally, först en gång individuellt, sedan  ska jag starta Rocky i lydnaden för ett lag. Och sedan kanske Maxi ska byta roll med min rumskompis hund, som skulle köra rally i ett lag. och då är det min rumskompis som får köra med Maxi.

vi ska träna stenhårt denna veckan i alla fall och hoppas att det blir minst lika bra som på skolmästerskapet förra månaden.

Kitten86
0

Fina bilder du bjuder på din fina Maxi!! Roligt, och spännande, med skol SM (ska se till att hålla tummarna för er!) 😃

hund_katt
0

#63 tack så mycket! 😍

_Wilma
0

Lycka till på skol-SM! 🙂 Spännande att få vara med och det ger säkert nyttiga erfarenheter.