Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 2433 ggr
Jojsan
0

Hur ofta måste man borsta pälsen?

Hur ofta måste man borsta pälsen på en sheltie? Funderar på att skaffa en sån hund men undrar ifall det är mycket Pälsvård om man ska ha en sådan… de är så söta! :) men det tror jag inte ni har missat  ;)

är det någon som använder sin Sheltie till agility?

Prizma_o_Kristall
0

Hej! Sheltien behöver inte så mycket Pälsvård som man kan tro. Jag har hört att den ska borstas högst en gång i veckan, annars sliter det mycket på pälsen. Den tunna pälsen bakom öronen måste dock borstas oftare annars blir det tovor.

Jag ska gå en agilitykurs med min Frankie ev. i höst. eller nästa vår. Ska bli kul med agility.

Mvh///Carro

Sussi
0

Borstar mina ca 2 gånger i månaden helt igenom. Öronen oftare. Borstar även mothårs.

Man kan tro att sheltiens päls kräver mycket omvårdnad men den är faktiskt väldigt lättskött :)

Ingen av mina hundar är agility-sorten. De har inte den motorn. Kanske lillan men han ska jag (kanske) satsa på utställning ist.

Jojsan
0

#1 så det är inte bra att borsta för ofta… hmmm… ja trodde inte det kunde vara dåligt att borsta pälsen för ofta.. men något nytt lär man sig alltid :D

#2 vad tur att pälsen är ganska lättskött :)

Jag tror det blir en sheltie jag ska skaffa om jag skaffar en hund. Troligtvis då en sobelfärgad. :)

Sussi
0

Lättskött förutom om våren och hösten då allt är träckigt ute. Då får man tvätta dem ofta under magen.

Bra val! :)

Paulines
0

Du kan kolla på tidigare omröstning om det. Finns i någon av trådarna inte så långt bak. Där står det en del om ämnet.

Jojsan
0

ok tack :)

Ressu
0

Jag borstar mina hundar ca en gång/ 1-2 veckor.

Jag tränar och tvälar agility med mina båda hundar…

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Jojsan
0

#7 passar sheltie bra till agility? Var det lätt att träna de i agility? :)

Paulines
0

#8 Ja sheltie passar bra till agility! jätte enkel att träna enligt mig :)

Ressu
0

#8 Jodå, dom e utmärkta agilityhundar… =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Jojsan
0

så bra :)

Paulines
0

Jag har tränat Roy en del i agility, fasst aldrig tävlat..

Pinacoladas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min hund Leo, tränar agility ofta! Sheltie's är kända för att vara skitbra på agility! Ett STORT + är att dom är lätt lärda och positiva och vill göra rätt. Här kommer en bild på min sheltie som hoppar 80 cm

Emmeli
0

Sheltien skall borstas regelbundet för att erhålla sin eleganta fluffiga päls och glans. Mamma borstar Lussi varje dag. Han används även innom agility och tränas minst 1 gång i veckan och tävlas regelbundet, däremot är han just nu sjukskriven året ut.

medde
0

#14 Har jag missat att läsa något med Lussi, är han sjuk? inget allvarligt hoppas jag.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Emmeli
0

#15 Nejdå,du har inte missat ngt med Lussi, jag har nog glömt att nänma det. I slutet av sommaren började Lussi att halta efter en agility tävling. Jag tog det som om han hade sträckt sig,stretchade honom hela tiden osv. HAn blev bra jag tog modet och tränade honom igen, även då blev han halt,även om jag stretchat efter träningen. Jag tog en paus och tävlade sedan igen. Det gick bra,inte halt denna gång. Efter det haltar han varje gång han inte ansträngt benen tex. om han legat och sovit på golvet så blir han halt. Gunilla, hans ägare som är utbildad massör fick känna och konstaterade att det var en sträckning i muskeln någon stanns runt ljumsken. Så där är han,min agilitykund, beroende av bollar men får varken leka eller andtränga sig, stackaren.

medde
0

Oj vad han måste tycka det är trist nu då med att inte kunna tävla på ett tag. Men vad skönt att det var värre. Då hoppas jag att ni snart tillbaka till tävlingbanan igen då.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Emmeli
0

råkade skriva gunilla hans ägare ist för gunilla hans uppfödare,fy skäms (:

Emmeli
0

Aa stackaren,& allra mest hur skall vi kunna försvara våran tråkiga nästsista plats i gotlandsmäskerskapen i agility? *asg*