Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 1272 ggr
Searchingmoonwolf
2017-09-29 14:13
0

Valp+kläder?

Hejsan!

Jag funderar om ni skulle ha något form av täcke på en 14 veckors tik valp när det spöregnar och med tanke på att det nu närmar sig nollan på kvällarna/morgnarna?
Vad skulle ni använda i så fall?

Kan berätta att tiken dessutom blivit frisk från en urinvägsinfektion. OM det nu sen har nån betydelse. 😎

Troligen kommer jag inte ha ha som vuxen något på henne, allt är beroende på hur hon tar kallare tider i framtiden.

Kitten86
2017-09-29 14:45
1

jag har alltid haft regntäcken på mina killar, ffa när det spöregnar. Som valpar och unghundar har de inte alls samma päls som en vuxen utan den drar då till sig mer vatten vilket såklart kyler ner dem. Nu när mina är vuxna, och min yngsta har vuxenpäls, så sätter jag på dem regntäcke för min egen bekvämlighet (vid ösregn ffa) då det är mindre vatten och smuts att torka av dem (och därmed få med in i huset)

Searchingmoonwolf
2017-09-29 15:56
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Det är så svårt att veta vad man ska nu köpa, då man inte är säker på hennes storlek som vuxen. Har inte de där extra pengarna… 😃 Som vuxen kommer jag att köpa en BOT (nät) att ha efter träning. Gubben tyckte vi skulle köpa typ "stickad" tröja, men det håller väl inte regnet/kylan/snöbollar borta och den hamnar man tvätta ofta (=slits). En tunn regnrock med typ fleece under som man kunde ha nu på hösten/vintern kanske?

Vad för märke och typ använder ni?

Har en bekant som gör själv och hon gjorde täcket som min kompis hund har på sig på bilden. Den är vattentät och med fleece. Kanske nåt sånt, man sen kunde förhoppningsvis även ha som vuxen?

Kitten86
2017-09-30 14:38
1

Jag har Hurtta täcken till mina killar. De äldre har varsit vanligt hurtta regntäcke som är ofodrat och min yngsta har ett hurtta chill stopper som har en tunn fleece på insidan som foder. Det går ju så klart att försöka beräkna ungefärlig vuxenstorlek och köpa ett täcke som de kan växa in i. I dessa fall är hurtta bra som erbjuder mycket inspännings/ anpassnings möjligheter på de flesta av sina täcken 😃 

Annars kan du så klart sy upp ett täcke eller köpa ett billigare täcke (köpa ett för stort) som din hund kan ha som skydd under tiden hon växer och sen när hon börjar vara färdigväxt kan man investera i ett lite dyrare täcke som sitter bättre.

Lavine
2017-09-30 19:08
1

Du kanske kan hitta något begagnat i liten storlek tills vidare. Min hund hade bara en enkel och billig reflexväst som regntäcke som valp, men han var född tidigare på året så det är kanske inte riktigt jämförbart med ditt behov.