Dags att byta foder
Hej! Jag har en 6månaders valp som i nuläget äter Doggy Professional Extra Valp med ris och lax. Han har ätit det sedan han började äta torrfoder, alltså även hos uppfödaren. Men det började med att han matvägrade när den var uppblött detta var när han var 4månader. Innan det hade vi alltid blött den. Men nu står hans frukost kvar hela dagen (1dl). Så jag funderar på om jag ska börja vänja honom vid ett annat foder? Han äter det mesta annat med god aptit, det enda han inte gillar är sin mat. Eller vad tycker ni? Och har ni något förslag på vilket foder som passar? Tacksam för svar!
Funkar han bra på fodret annars? Är han bra i magen och har fin päls? För i så fall hade jag haft maten framme i 5 min, sen tagit bort det och erbjudit det nästa måltid. Och inte gett något annat än torrfoderkulor som godis. Risken om du börjar byta och trixa för mycket är att han vänjer sig vid att det kommer godare grejer om han matvägrar lite. Annars kan jag tipsa om färskfoder! Min kille är också 6 månader och har ätit Mush sen han var 9-10 veckor. I början slukade han maten, han har blivit liiite kinkigare senaste månaderna men äter ändå bra - mycket bättre än torrfodret! Han var okej i magen på torrfodret han fick (Royal Canin valpfoder) men är jättebra på Mush! Innan var det mjuka korvar som luktade mycket - nu är det hårda ”kottar” som knappt luktar alls. Han har också jättefin päls och har vuxit väldigt jämt.
Johanna - Instagram
Jag skulle, precis som Jojaton föreslår, ta bort maten efter en stund om han inte äter, och sedan vänta tills nästa måltid.
Får han mat två gånger om dagen?
Ger du mellanmål som kanske mättar?
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#1 ja det ska jag kolla upp!
#2 han får en halv deciliter 4 gånger om dagen och inget utom mat till mellis. Men ska försöka ta bort maten efter en stund om han inte äter den. För övrigt finger ar han utmärkt på det fodret. Han har fin päls och bajset är inte alls mjukt på något sätt.
#4 Inget att oroa sej över om han inte äter ibland så länge han mår bra och har fin päls. Han kanske tycker att det är aningen för mycket med ca 2 dl valpfoder per dag.
Lycka till och skriv gärna hur det går framöver! 🙂
Då hade jag bara tagit undan maten efter några minuter och erbjudit igen (läste nånstans i en artikel om kräsna hundar att det är hundens val att äta eller inte, man har ju erbjudit den mat, så det är inte så hemskt om den inte vill äta för den har valt det själv) vid nästa måltid. Tycker också det låter som mycket mat med 2dl till en 6mån?
Johanna - Instagram
Den här artikeln var det :) http://sue-eh.ca/page40/page39/
Johanna - Instagram
2 dl per dag tycker jag är helt normalt, däremot att ge 4 ggr per dag låter mycket.
ta bort ett mål och fördela mängden på 3 sen 2 ggr/dag.
blanda i lite färskfoder
rör in det ordentligt så han inte bara slickar i sig det
/Anki
Jag tror också att det är dags att fördela till tre gånger per dag, och sen två, som Ann-Ch skriver. Mängden är normal i mina ögon, beroende på hund, storlek och hull förstås. Jag tror att min sheltie som valp åt mer vid den åldern.
Han hinner nog aldrig bli hungrig helt enkelt. :)
Mina hundar har jag gett 3 ggr/dag när de var valpar och sen när de börjart nå unghundsålder har jag fasat ut mittenmålet så att de sedan, och nu som vuxna, äter 2 ggr/dagen.
Jag har också gett mina tre mål mat per dag vid 6 månader. De flesta har ätit sin mat väldigt snabbt, men någon har varit lite mer petig. Sheltien varierar ju i storlek och en liten valp behöver inte lika mycket som en stor.
Lycka till med din valp! 🙂