Hundtråd =)
Hej!
Efter intresse i en tråd startar jag nu en tråd med frågor om era hundar. :)
1) Vilken/vilka ras/raser är din/dina hund/hundar?
2) Hur gammal/gamla är din hund/dína hundar?
3) Lite rolig fakta om din/dina hund/hundar:) Tex föräldrar, utställnings/agility eller övrig tävlingsresultat. Har din hund blivit mamma/pappa? Ska den få bli det?
3) Har du någon drömras? Och i så fall vilken?
4) Har du haft hundar tidigare? I så fall vilken/ vilka raser?
Några frågor från mig:) Om någon annan kommer på fler, fyll GÄRNA på i tråden och gör frågan i fet text så man lätt ser frågan:)
Kramar/Carro
**Vilka raser är dina hundar?
**En av hundarna är en sheltie, Ronja. Och den andra är en Lancashire heeler som heter Ivan.
Hur gamla är dina hundar?
Ivan är 6,5år och Ronja 6 månader.
**Lite rolig fakta om dina hundar:
**Ronja kommer från Mojans kennel i västerås, jag hämtade henne den 20 Juli 2007. Ronja är född 15 Maj 07. Hon är en trefärgad människoglad tjej. lite försiktigare mot hundar och nya omgivningar. Tränar mycket på vardagarna, ut på fotbollsplanen varje dag! VI ska ju både bli utställningschampion, lydnadschampion och agilitychampion. *ler* Väldigt rar och busig tjeja där lyckan alltid skiner i ögonen! Föräldrarna till henne heter: Mamma; Humblegate's Golden Glossy *Lovis*. Pappa: Hazy Dawn's Crimson Globe *Frasse*. Hennes riktiga namn är Mojsans Black Diamond.
Vi har hunnit med en utställning. Och då kom vi tvåa. :) Planerar att åka till SSSK's utställning i eskilstuna i februari. :)
Ivans riktiga namn är Tumlex Mr Ivanhoe, han kommer från kenneln Tumlex. Mamman är Brynhults Mimmi och pappan är Hägerbos Isidor. Han har 5 bröder. :) Mimmi, hans mamma är riktigt duktig i utställningsringen, även hans bröder. Men pga. hundrädsla har vi inte kommit ut i ringarna. Tyvärr gick Mimmi bort hösten 06. Ivan hatar att bli fotograferad och tar alltid fram sin mest missnöjda min om han inte får korv efteråt. Han är väldigt kräsen på mat och äter inte så mycket. Han älskar att gå långa skogspromenader i flera timmar och sedan ligga framför brasan på hundfilten! Kan även skvallra om att Ivan sover i sängen, gärna under täcket. :)
**Har du någon drömras, isåfall vilken?
**Väldigt svår fråga, jag har alltid gillat vallhundar, gärna små sånna. Collies är verkligen underbara, men endast dom långhåriga! Shelties och heelers ligger väldigt högt på listan. Men jag har alltid tyckt att Tollare och dalmatiner är något extra. :) Fast det känns inte som rätta hunden för mig.
**Har du haft några hundar tidigare, isåfall vilka raser?
**Ja, jag har haft 1 hund tidigare. En långhårig Sobelfärgad Collie som hette Vicki. En underbar tös! Älskade sin familj högst än allt annat på jorden! Älskade att träna lydnad, inte lika kul att tävla. Så det blev inte så många tävlingar. Men tillräckligt för att vi hade en visnt kvar till lydnadschampion! Somnade in som
13åring.

Vilken ras är din hund? Viggo är en jämthund.
Hur gammal är din hund? Viggo fyller 11 månader den 20/11
Annan info om din hund: Viggo är min familjs första hund pga att jag har varit djurallergiker men det funker toppen! Viggo föddes den 20 dec 06 och vi hämtade han i början av Februari. Han var och är ett busfrö som bara växer och blir större och större! Pappa jagar älg och björn med han, och dom har varit ute några gånger och han är väldigt duktig :D Nästa höst ska pappa gå jaktprov med han. Viggos mamma heter Kitty och hans pappa heter Mjällarbackens (? staving) Ruff.
Har du någon drömras? Japp, shetlands sheepdog.
**Ronja är då av rasen shetland sheepdog, och Sigge av rasen Polski owczarek nizinny (även kallas PON och Polsk vallhund)
Ronja är 1,5 år gammal *vad tiden går fort* och Sigge ska fylla 5år nu i februari.
**Ronja kommer inte från någon kennel, utan hon kommer från våran "granne" som just nu har 2 shelties. Hon är en härlig sheltie dam på den "större sidan", men klarar sig mycket bra på utställningar trotts storleken. (1xBIM, 3xBIR, 1xBIG3, 7xHP, och även 1xHP officiellt. Samt även 2 bästa junior på sssk utställning i Mariestad.) Utställning hade vi inte i planerna då vi skaffade Ronja, utan det var främst Agility. Vi sattsar på Agility championat i framtiden, som just nu ser väldigt ljust ut. Ronjas mor heter: Queedy's Princess Daisy, men kallas för Diva. Ronjas pappa heter: Sunny-hill's Power play men kallas för Alex.
Sigge heter Frostas Heban i kennel namn. Hans far heter: Ludworth Snowman at Foxearth Och hans mor är: SUCH, Frostas Heffaklump. Han är min första egna hund, och kommer därtill att ha en mycket stor plats i mitt hjärta. Han är utställd med CK och HP officiellt, och har endast 3 gånger i sitt liv deltagit på utställning (alla dessa officiella). Sista utställningen blev han BIR-valp. Vilket vi är mycket stolta över!
**Listan kan bli lång kan jag säja. Men jag äger ju min drömras redan… Shetland sheepdog! Sedan så står hundrasen Siberian husky väldigt nära också. Drömmen är att äga en husky i framtiden, men när det blir vet jag inte…
**Har du haft några hundar tidigare, isåfall vilka raser?
**Jag vet inte om det räknas att "ta hand om en hund" som man inte äger räknas. Iaf så tog jag hand 3 Samojedhundar under perioden 2005-slutet av 2006. Har tyvärr inte ägt några helt egna hundar tidigare. Men mamma hade en långhårig tax som hette Cherié. (bilden)
Mvh Emelie 

Vilka raser är dina hundar?
Båda är shelties
Frankie är 1,5 år, och Pyret är 7 år om 1 månad:)
Lite rolig fakta om dina hundar:
Frankies föräldrar är:
e: Grandgables Say It Again Sam
u: Moorwood Sweet Mimosa
Frankies riktiga namn är Hightime Sweet Talking Frankie
Pyrets föräldrar är:
e: Smedjenäs Amaretto (Sv-vit)
u: Lovelyness Silver Snowflakes
Pyrets riktiga namn är Lovelyness Fly Me To The Moon.
Har du någon drömras, isåfall vilken?'
Ja, weimaraner:) Älskar dem verkligen, skulle vilja ha en långhårig helst, men korthåriga är också väldigt vackra. Två annan hundraser som ligger varmt om hjärtat är Nova Scotia Duck Tolling Retriever och Kooikerhonjde.
Har du haft några hundar tidigare, isåfall vilka raser?
Ja, när jag var riktigt liten hade familjen en sheltiekille vid namn Nimbus. Han var sobel med vita tecken. Innan dess hade min pappa en schäfer som barn, Kattja hette hon. Mamma hade en blandistik mellan Border Collie/Australian Kelpie vid namn Sussie.

**Mina hundar är båda sheltiesar,vilket jag är fullkomligt nöjd med då det är den ras jag föredrar mest.
**Hur gamla är dina hundar?
**Lussi är 2 år och 11 månader medans Zeke är 7 månader gammal (:
**Lussi är en gotlänning som har ett väldigt maskulint & fint utseende. Han har kommit BIS3 x2 ,BIG3 & en massa andra placeringar inofficiellt. Officiellt har han CKx7 HPx15 & en massa annat officiellt.Lussi tävlar innom agility och vi har vunnit ett antal tävlingar men då med endast små fel. Lussi skall tränas upp i lydnad igen som han varit när han var liten. Men då vi slutade för att han började springa på bara en sida i agilityn då han lärt sig att gå på den sidan på lydnaden. Lussi är efter Grandgables Say It Again Sam(frankie's pappa oxå) & under Sobelkustens Dawn Devotion
Zeke är ännu en liten valp men har redan ställts ut med framgångar. Han kom BIS 6-9 oplacerad i Växjö & 2 i han babyvalpklass i Bjuv(SSSK). Zeke är en import från Finland och hans kennelnamn är Käpäläkopla. Zeke är efter Logan Isle Time To dream & under Carmylie Blue Mist At Kapalakopla (käpäläkopla).Zeke skall senaretävlas i agility & kanske även lydnad.
**Hmm,jag skall ha en uppfödning på shelties när jag blir äldre,men förutom shelties klappar mitt hjärta starkt för Australian Shepherd & Amerikansk/Engelsk cockerspaniel.