Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 1313 ggr
KajsaM
0

Välja uppfödare

Vi har ett problem när vi ska välja uppfödare!

Vi ville ha en som bodde nära, och det finns 3 på samma ställe. Hur ska man välja vilken förutom att den ska ha kull ungefär när sommarlovet börjar? Några tips?

Mvh Kajsa Glad

medde
0

Först och främst ta kontakt med uppfödaren, träffas är en bra början. Sen måste ni ju vet lite kanske vad ni söker, samt vad just denna uppfödare har för hundar. Passar dom er. För mig är magkänslan viktig. Tänk på att det ska vara en uppfödare som man ska ha kontakt med i många år. Jag köper ju hellere än några mil längere bort och har en bra kontakt, änn att köpa en från grannen mitt i mot och inte ha kontakt alls.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Prizma_o_Kristall
0

Som medde sa:) Magkänslan är väldigt viktig:)

Det finns uppfödare av rasen som bor 2 mil härifrån, men vi fastnade för en uppfödare och hennes hundar 22 mil bort. Så blev det, och därifrån kommer Frankie:)

Kontakta uppfödarna och prata lite med dem. Gör gärna hembesök hos dem och träffa hundarna. Då kommer ni märka vilken som känns rätt:) Och känns det inte rätt på någon av dessa 3, så leta vidare:)

Lycka til!

Kramar/Carro

KajsaM
0

Tack för era svar :) Dom bor 10 mil ifrån mig.

Nån mer som vill kometera?

Saras87
0

hejsan! Jag har lite tips som jag i alla fall ska vara väldigt noga med när jag väljer min nästa valp. Självklart är det ju viktigt med bra kontakt med uppfödaren, samt att det är en bra uppfödare med sunda och friska ögon. Var väldigt noga med Ögonen, helst ska valpen vara CEA ua och PRA ua, för mig är det ett krav på min nästa valp. Dessutom tycker jag det är ganska viiktigt med höfterna, alltid bra om uppfödare HD röntgar sina sheltisar för att vara på den säkra sidan. Kolla även längre bak i stamtavlan på det här med ögonen och föräldrarna är ju klart viktiga också.

KajsaM
0

#4 Tack! Det ska jag tänka på :)

Ressu
0

Beror på vad du vill ha för hund… Om du tänkte börja med tex utställning, agility eller lydnad… Jag var väldigt noga med hundens stamtavla, föräldrarnas lynne. Dock vägde lynnet tyngre än stamtavlan… Oxå värt att kolla i stamtavlan är ju sjukdomar och andra "skönhetsfel" som kan finnas… Men som sgat allt e så beroende på vad du vill göra med din hund…

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

KajsaM
0

#6 Tack! Jag vill köra agility främst men även lite lydnad och utställing.

Ressu
0

#7 Sheltien är ju en väldigt mångsidig hund som tur är =). Jag skulle i ditt fall kolla hur tidigare kullar har sett ut osv. Så vet man ju ungefär hur linjen går.

Det finns dock aldrig några garantier tyvärr… Men om du främst vill satsa på agility så går ju inte världen under om den inte blir utställningschampion iaf =). Dock viktigt om du vill börja med agility är ju att höfter och leder är kollade på föräldrarna… Nåjaa, nu ska jag sluta tjata =)

Lycka till, du får säkert en jättehärlig hund. Du har ju valt en bra ras ;).

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

KajsaM
0

#8 Tack för dina jättebra svar! Det ska jag tänka på :)

medde
0

Hur långt har ni kommit i planerandet?

KajsaM
0

#10 Hur långt? Tja, vi håller på att dila om vilken uppfödare vi ska välja :)

medde
0

Samma här då.men vi letar lite, men väntar på hunden med det stora H:et.

KajsaM
0

#12 Hehe, jo :) När tänkte ni skaffa hem den då?

medde
0

När vi hittat den med stora H:etSkrattande

KajsaM
0

#14 Hehe okej, Lycka till! :)

medde
0

#15 Vi tänker inte missa den när vi träffar på den….

KajsaM
0

#16 Hehe, precis ^^